Mark Coenen vertrekt als netmanager van Canvas. Dat werd in onderling overleg overeengekomen. Na een periode van vier jaar aan het hoofd van Canvas vond Mark Coenen het moment aangebroken om zijn VRT-hoofdstuk af te sluiten.

Peter Claes, algemeen directeur Media van de VRT:

“Mark Coenen heeft gedurende heel zijn carrière veel bijgedragen aan het succes van de VRT. Zowel bij Studio Brussel als bij Donna was hij de initiator van heel wat positionerende vernieuwingen op programma- en op netniveau. Ook tekende hij de lijnen uit van Canvas als verdiepende, maar ook eigenzinnige zender voor de meerwaardezoeker. Ik wil Mark dan ook uitdrukkelijk bedanken voor wat hij betekend heeft voor de openbare omroep.”

Mark Coenen:

Toen ik hier begon, heette de VRT nog BRT. Ik weet nog dat ik bijzonder trots was op mijn eerste parkeerkaart. En dat ben ik nog steeds. Dit huis heeft me vele kansen gegeven, waar ik zeer dankbaar voor ben. Ik heb aan velerlei vernieuwingen kunnen meewerken: van het Leugenpaleis bij Studio Brussel tot de ‘Fun en de Hits’ bij Donna, van de allereerste verkiezingssite van de VRT tot de positionering van Stubru als bredere rockzender en de naamsverandering van de toenmalige Radio 3 naar Klara. Maar nu is het tijd voor andere horizonten. Ik zal de VRT met belangstelling blijven volgen en wens de openbare omroep alle succes.”

Om de nodige continuïteit te waarborgen zal Jean Philip De Tender, die als televisiemanager nu al de eindverantwoordelijke is voor de verschillende televisienetten, tijdelijk de operationele leiding van Canvas voor zijn rekening nemen.

Elly Vervloet, adjunct-netmanager van Eén, en Paul Peyskens, eindredacteur van o.a. De Canvasconnectie, zullen samen een toekomsttraject voor Canvas uittekenen.

Bio Mark Coenen

Mark Coenen begon zijn carrière bij de toenmalige BRT in 1984 op de documentatiedienst. Snel daarna ging hij aan de slag bij Studio Brussel, waar hij als producer onder meer aan de wieg stond van Het Leugenpaleis (H van Humo, 1989) Hang the dj (de voorloper van Two Many DJ’s) en Studio Kafka (met Kamagurka, Gunter Lamoot, Bart Vanneste en Piet De Praitere). In 1999 werd hij programmeringsadviseur bij de radiodirectie. Hij werkte er de internetstrategie van VRT-Radio uit en was de drijvende kracht achter de eerste grote verkiezingssite van VRT (“Stemmenslag”).

Eind 2000 kwam Mark Coenen aan het hoofd van Radio Donna. Twee jaar later werd hij netmanager van Studio Brussel, waar hij 'Life is Music' lanceerde en de zender liet evolueren van een nichezender naar een breed gedragen en gerespecteerde rockzender. In 2005 werd hij algemeen directeur van VRT-radio, waarbij hij onder meer de hervorming van Radio 1 in 2007 in goede banen leidde en een nieuwe naam lanceerde voor Radio 3 (“Klara”).

In 2007 werd hij algemeen directeur Strategie en vanaf 2011 leidde hij Canvas als netmanager.

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht: