Vandaag verschijnt het eerste soloalbum van voormalig Kane-frontman Dinand Woesthoff (48). De zanger en schrijver bracht ruim 7 jaar geen muziek uit, maar werkte meer dan 5 jaar aan het album met de veelzeggende titel ‘Luck Of Birth’. Onlangs kondigden Dinand en zijn vrouw Lucy aan dat het gezin deze zomer Den Haag verruilt voor Ibiza. De plek waar Dinand’s album grotendeels is geschreven en gemaakt.

Luck of Birth begint donderend en dreigend als een opdoemend onheil. Dinand zingt met het mes op de keel. Even. Wat volgt, is het antwoord: de liefde op de keel: “I believe what is meant to be will be allright.”

Dinand Woesthoff stopte met Kane omdat hij uitverteld was. Het vuur dat hem voortdreef en de band van 1998 tot 2014 aan de top van de Nederlandse popmuziek plaatste, begon te voelen als een waakvlam. Stoppen met Kane voelde als een opluchting tot de rook optrok. “Zo goed als ik me bevrijd voelde, zo goed had ik me ook losgesneden van dé mogelijkheid om energie als een soort therapie de kosmos in te smijten. Iets waarmee ik alles van me af kon werpen, twintig jaar lang, was nu in één keer weg. Bevrijd en depressief tegelijk: life in full coulour.”

Luck of Birth is een 21-eeuwse versie van de blues. Niet dè blues, maar Dínands blues. Filmisch en beschouwend, analoog en digitaal, groots en klein. Geëngageerd. We horen Dinand persoonlijker dan ooit tevoren.

In turbulente tijden, zowel persoonlijk als maatschappelijk, trok hij naar de Griekse grensplaats Idomenie, beter bekend als de hel van Europa, om daar met vrienden een veilige plek voor vrouwelijke vluchtelingen en vluchtelingkinderen op te zetten. Daar zag hij op een oude auto, in oranje verf gespoten, de tekst ‘Luck of Birth’ staan. Het hart van dit album was geboren.

Op Ibiza werkte hij op een oude, ontstemde gitaar aan de songs. Kaal en rauw, opgenomen door Robin Berlijn, de man die de eerste twee multi-platina albums van Kane ook produceerde. Vervolgens deed Dinand iets wat hij vroeger nooit zou hebben gedaan: hij gaf zijn tien nummers uit handen. Aan producer Peter Kriek (o.a. 16 Bit Lolitas). Toen deze terugkwam met de eerste mixen en interpretaties van Dinand’s songs kon die maar één ding uitbrengen: wauw! Dit was het begin van een vijf jaar lange trip van de tien nummers door de kosmos. Elk nummer is een verhaal, maar het is één album en niet tien nummers op een rij. Luck of Birth vormt een geheel.

Thematisch is Luck of Birth de optelsom van de reis die hij tot nu toe heeft afgelegd en van de plek waar hij zich nu bevindt. Hij houdt zichzelf als vader een spiegel voor in Can You Hear Me. Wandelt als wees nog één keer door zijn ouderlijke buurt in Patterns, waarin hij tegelijk de tragiek van achterlaten en de schoonheid van een stap vooruit zetten bezingt: “I can see patterns all the way from the start. Through the wind and the rain, through what matters.”

Zijn dierbare Ibiza bezingt hij in Promise Island: ‘Have you been to Promise Island? Where the sun sets in the sea and the mountains roar like lions. The only place I long to be.’ Deze zomer voegt hij samen met zijn gezin die daad bij het woord.

In het zeer persoonlijke Whatever Comes For Me omhelst hij het verwachting loze leven, in Highest Of All klinkt de hartenkreet van het protest, in Paper Tigers zoekt hij het menselijk hart in een tijd vol digitale prikkels.

En uiteindelijk, na een reis door de wereld, het hart en de kosmos, keert Dinand in No More Apologies terug naar zijn crossroads om zijn ziel en zaligheid aan te bieden. Niet aan de duivel, maar aan iedereen die het wil horen. Vriend en vijand. “Looking back, while looking on.”

Luck of Birth is een intens album van een ras-artiest die zijn intuïtie vertrouwd en daarmee één groot avontuur voor de luisteraar aflevert. The Highest Of All is groots en meeslepend, een nummer dat je bij de lurven grijpt, maar halverwege lijkt het je alsnog te laten vallen: opeens spettert het in scherven uit elkaar. Dan blijkt het licht door alle bezongen zwaarte te schijnen, nu niet in tekst, maar in een volledig orkest dat het nummer binnen marcheert.

Zo zit Luck of Birth vol met onverwachte wendingen en neemt je mee in de ene muzikale haalspeldbocht na de volgende abrupte afslag, tot het einde, tot de crossroads opdoemen aan de horizon.

Wauw, dacht Dinand opnieuw, toen zijn Luck of Birth was voltooid. Maar nu een andere: ‘Wauw, dat ik dit nog steeds mag doen.’

Het album Luck of Birth komt uit via Sony Music Entertainment en is te beluisteren op alle streamingservices, CD en Vinyl.

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht:

Meer over