Anciennne Belgique is de coördinator van Liveurope en een van de leden van Liveurope die in dit artikel aan bod komen.

In dit opiniestuk benadrukt Liveurope, het livemuziekplatform voor opkomend Europees talent, hoe 16 iconische concertzalen in heel Europa hun toevlucht zoeken tot creativiteit en hun banden met hun gemeenschappen versterken om uit de Covid-19-crisis te komen. In het artikel worden ook de toekomstige uitdagingen belicht voor de circulatie van Europees talent en wordt opgeroepen tot EU-financiering voor de culturele en creatieve sector. Anciennne Belgique is de coördinator van Liveurope en een van de leden van Liveurope die in dit artikel aan bod komen.

Ondanks de vele uitdagingen waarmee ze geconfronteerd worden als gevolg van de Covid-19-uitbraak, blijven 16 concertzalen die lid zijn van het Liveurope-platform innovatieve manieren zoeken om contact te houden met hun publiek en blijk te geven van solidariteit om de muzieksector te ondersteunen. Gaande van de ontwikkeling van nieuwe formats met artiesten tot de organisatie van universitaire examens en de inrichting van tijdelijke behandelingscentra in hun gebouwen: de Liveurope-locaties hebben blijk gegeven van veerkracht en een sterk verlangen om hun onmisbare taak te blijven spelen in onze maatschappij.

Hoewel sommige locaties stilaan hun activiteiten hervatten, lijken de vooruitzichten om opnieuw op volle capaciteit te draaien nog niet voor morgen. De regels inzake social distancing maken het voor sommige locaties niet alleen financieel onmogelijk om te heropenen, maar compromitteren ook de essentie van liveconcerten: het gevoel van samenhorigheid en intimiteit dat onze burgers zo hard nodig hebben na maanden van isolatie.

De programmering van de locaties zal de komende maanden ook enorm beïnvloed worden door de crisis, zeker wat de boeking van opkomende artiesten uit het buitenland betreft. Nu de financiële situatie van de concertzalen er enorm op verslechterd is, zal het moeilijker worden om risico’s te nemen door minder bekende artiesten te boeken. Bovendien zullen de muziekpromotors zich eerst focussen op de programmering van lokale acts, zelfs met de heropening van de grenzen.

“Dit kan dan wel een opportuniteit zijn voor de groei van de lokale muziekscene, maar zullen deze artiesten het ook kunnen maken buiten het lokale spectrum? En kunnen ze hun carrières uitbouwen zonder buiten hun grenzen te toeren?”, aldus Elise Phamgia, coördinator van Liveurope.

Het ‘Creative Europe Programme’ van de EU heeft precies de ontwikkeling aangemoedigd van projecten die de diversiteit en competitiviteit van de culturele en creatieve sector promoten. Tijdens recente ontwikkelingen in het kader van de onderhandelingen over het volgende EU-budget (2021-2027) heeft de Europese Commissie echter een verlaging voorgesteld van het budget voor cultuur, onderwijs en jeugd in vergelijking met haar eigen voorstel van 2018, ondanks het feit dat cultuur een van de hardst getroffen ecosystemen is.

Liveurope heeft zich ook aangesloten bij een open call, samen met meer dan 90 Europese culturele organisaties, om op te roepen tot sterke en systematische ondersteuningsmaatregelen om de creatieve sectoren te helpen deze crisis te boven te komen.

“Als we willen bouwen aan een sterker cultureel Europa en de Europese creativiteit willen verdedigen, zoals de Franse president Emmanuel Macron begin mei stelde in zijn persconferentie rond de culturele sector, dan moet dit ook weerspiegeld worden in het kaderprogramma voor de culturele en de creatieve sector”, aldus het besluit van het opiniestuk.

Over Liveurope

Liveurope is een uniek initiatief dat concertzalen steunt in hun inspanningen om opkomend Europees talent te promoten. Het platform werd in 2014 opgericht en werkt als een kwaliteitslabel dat wordt toegekend aan concertzalen die zich engageren tot Europese diversiteit. De leden van het platform zijn: A38 (Boedapest, Hongarije), L’Aéronef (Rijsel, Frankrijk), Sala Apolo (Barcelona, Spanje), Blå (Oslo, Noorwegen), Debaser (Stockholm, Zweden), FZW (Dortmund, Duitsland), Kino Šiška (Ljubljana, Slovenië), Melkweg (Amsterdam, Nederland), Palác Akropolis (Praag, Tsjechische Republiek), Musicbox (Lissabon, Portugal), Rockhal (Esch-Sur-Alzette, Luxemburg), Stodoła (Warschau, Polen), Santeria Toscana 31 (Milaan, Italië), Vega (Kopenhagen, Denemarken) en Village Underground (Londen, VK).

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht: