
CMON CMON's schitterende nieuwe EP ‘Headwind’, begon met een onverwachte boodschap. De Belgische band was bezig met het schrijven van nummers voor hun tweede album, de opvolger van het veelgeprezen ‘The Crack and The Light’ van vorig jaar, toen een verrassende uitnodiging hun plannen veranderde.
De Britse producer Jamie Brown had CMON CMON op Spotify gehoord en was meteen verkocht. "Jamie stuurde een bericht dat hij door Londen reed en moest stoppen omdat hij ons geluid zo geweldig vond," herinnert frontman Jorrit zich.
"Hij noemde wat bands waar hij mee gewerkt had – Suede en Razorlight – en nodigde ons uit naar Londen om met hem op te nemen."
Pas toen het trio arriveerde in Jamie’s studio aan de wereldberoemde Portobello Road, beseften ze de omvang van de uitnodiging. "Het was de meest decadente plek die we ooit hadden gezien," zegt Jorrit over de studio die recentelijk artiesten als Olivia Rodrigo, Stormzy, Skrillex, Sigrid en Burna Boy had ontvangen. "Helemaal niet onze gebruikelijke omgeving."
UK producer Jamie Brown meteen verkocht
Typisch voor de band, die vijf jaar geleden toevallig werd opgericht in hun veertiger jaren en verrast was toen hun nummers aansloegen in heel Europa en op Amerikaanse collegeradio’s, grepen ze de kans en verlieten ze Londen met een plan om de vier nummers van ‘Headwind’ op te nemen met Jamie Brown. Dat gebeurde in hun geliefkoosde Trypoul-studio in Neerkant, Nederland waar ook Jamie naartoe reisde om samen te werken met de band.
"Jamie stelde voor om een EP te maken en van de tien demo’s die we hadden opgenomen, kozen we deze vier nummers omdat ze weergeven waar we nu staan," zegt Jorrit.
"De kern van CMON CMON is hetzelfde gebleven, maar we hebben wat nieuwe trucs geleerd in Londen." De kenmerkende rijke harmonieën en complexe, melodieuze rock van de band, samen met Jorrits slimme, hint-rijke teksten, zijn gebleven. Het verschil zit in de productie.
"Het was Jamie's idee om veel piano en Hammondorgel toe te voegen," zegt bassist Steven. "Dat hadden we ons helemaal niet voorgesteld toen we de nummers in België schreven, en dat was juist belangrijk."
Nicki Minaj betaalde de mix van de EP!
CMON CMON zou CMON CMON niet zijn als ook het mixen van de EP niet met een apart verhaal komt. Jamie Brown was bereid om te producen voor een kleine gage, een meevaller voor een independent artiest wiens budget beperkt is. Maar op het moment dat hij de EP zou mixen in Londen boekte Nicki Minaj voor een aanzienlijk bedrag zijn hele studio, dag en nacht. Toen Jamie het verhaal van CMON CMON aan Nicki vertelde, stelde zij voor dat de band elke avond van 20u tot 24u zou mixen, omdat zij dan klaar was.
Zo geschiedde en dus is de Headwind EP op kosten van Nicki Minaj gemixt in Londen.
Eerlijke chemie en aanstekelijke energie
De EP verschijnt op 14 maart en CMON CMON gaat opnieuw op tour in België en daarbuiten na hun succesvolle debuuttour van vorig jaar.
In de wonderlijke wereld van CMON CMON vallen de puzzelstukjes gewoon op hun plek.
De vreugde van wat al veel groter is geworden dan de band ooit had kunnen dromen, is voelbaar in de nieuwe nummers.
"De manier waarop we samen spelen is zo bijzonder," zegt Steven. "De chemie en
de energie. We kijken niet naar andere artiesten. Het geheim is de drie van ons – het
is eerlijk, moeiteloos en we behalen altijd het beste resultaat."
Warmste en meest grootse nummers
"We zijn een intuïtieve driekoppige band met veel energie en dat staat altijd voorop. Pas als we weten dat we goede popnummers hebben, denken we na over toevoegingen. Andersom zou voor ons niet werken."
Het resultaat zijn de warmste en meest grootse nummers van CMON CMON tot nu toe, van de luchtige EP-opener ‘Turn Off The Lights’, de stampende single ‘All The Others Kids’, het dromerige titelnummer tot de rauwe afsluiter ‘Neon Light’.
Hoesfoto in Patagonië
Wat de vier nummers bindt, is vastgelegd in de opvallende hoes van de EP, die een basketbalveld aan zee toont. "Het is een echte foto, gemaakt in Patagonië door de Zweedse fotografie Moa Karlberg waarmee we een fijne band hebben," vertelt Steven. "De jongen speelt voetbal op een basketbalveld. Mensen denken dat je moet basketballen, maar dat hoeft niet. Je speelt het spel dat je wilt spelen."
Buitenbeentjes in de Belpop
Muziek maken op hun eigen manier, buiten de industrie, en in contact komen met fans op hun eigen voorwaarden zou het motto van CMON CMON kunnen zijn. De drie vrienden van vroeger, die als tieners al een band waren en elkaar later weer vonden zonder enige ambitie voor roem, laten zich leiden door hun ideeën.
"Het gevoel is dat we dingen doen in moeilijke omstandigheden, dat we de vreemde eend willen zijn, de buitenbeentjes, de rebel," zegt Jorrit. "De EP gaat er echt om trouw aan jezelf te blijven – dat is het verhaal dat naar voren kwam toen het af was."
Jorrits gave om teksten te schrijven met een scherp terugblikkend vermogen helpt CMON CMON zich te onderscheiden van jongere collega’s.Volg CMON CMON via hun website, op Bandcamp, Instagram en Facebook
CMON CMON live:
14/03: Café Café, Hasselt (BE)
15/03: Café Cobbus, Veldhoven (NL)
29/03: De Cactus, Hengelo (NL)
11/04: De Zeepziederij, Bree (BE)
04/05: Café Wilhelmina, Eindhoven (NL)
CMON CMON voorprogramma The Sheila Divine (US)
03/05: Cactus, Brugge (BE)
05/05: Het Depot, Leuven (BE)
06/05: Trix, Antwerpen (BE)
07/05: Wilde Westen, Kortrijk (BE)