De nieuwe film van Joachim Lafosse, LES INTRANQUILLES, die recent de Croisette verleidde en ontroerde, met in de hoofdrollen Leïla Bekhti en Damien Bonnard, opent op 1 oktober de 36e editie van het Internationaal Filmfestival van de Franstalige Film van Namen.

Les Intranquilles, negende langspeelfilm van de Belgische regisseur Joachim Lafosse, werd geselecteerd voor de Officiële Competitie op het Filmfestival van Cannes dit jaar. Meesterlijk vertolkt door Leïla Bekhti, Damien Bonnard en de jonge Gabriel Merz Chammah, volgt de film het koppel Leïla en Damien die zielsveel van elkaar houden. Ondanks het feit dat hij bipolair is, probeert Damien verder met haar te leven, wetende dat hij haar misschien nooit zal kunnen geven wat ze wenst.

Joachim Lafosse komt naar Namen, vergezeld door zijn filmploeg.

Bekijk hier de filmtrailer.

Joachim Lafosse, geboren in 1975 in Brussel, studeerde regie aan de IAD. Zijn afstudeerfilm, Tribu, won de prijs voor Beste Kortfilm op het FIFF in 2001! In 2010 was hij voorzitter van de officiële jury van het 25e FIFF, terwijl zijn kortfilm Avant les mots gepresenteerd werd tijdens het openingsgala. Zijn schitterende filmografie bevat de speelfilms Folie Privée (gepresenteerd op het FIFF en bekroond met de Fipresci-prijs in Bratislava in 2004), Ça rend heureux (met voormalig FIFF-Ere-voorzitter Fabrizio Rongione, in competitie in Locarno, Grand Prix in Angers en Publieksprijs in Brussel in 2006), Nue Propriété (met Isabelle Huppert, Yannick en Jérémie Renier, in Officiële Competitie in Venetië in 2006 en getoond in Namen in 2007), Elève Libre (geselecteerd voor de Directors' Fortnight in Cannes in 2008, vertoond in Rotterdam en Namen in 2009, bekroond in Turijn en Valencia), A perdre la raison (met Emilie Dequenne, UCR-prijs voor beste actrice in Cannes, en Tahar Rahim, gepresenteerd op het FIFF in 2012, Magritte voor beste film, beste regisseur, beste actrice, beste montage), Les Chevaliers Blancs (met Vincent Lindon en Louise Bourgoin, Beste Regisseur in San Sebastian in 2015 en vertoond op het FIFF in 2016), L'économie du Couple (met Bérénice Bejo en Cédric Kahn, Grand Prix in Philadelphia in 2016 en vertoond op het FIFF in 2017) en Continuer (met Virginie Efira, geselecteerd in Venetië in 2018 en vertoond op het FIFF in 2019).

« De film Les Intranquilles leeft zoals ik altijd al wilde dat mijn films zouden leven," legt Joachim Lafosse uit. Het is alsof ook ik onder de acteurs leef: zij laten zich bekijken en het is dankzij hen dat alles goed komt. Dat is ook de reden waarom Jean-François Hensgens, directeur fotografie (dit is onze vijfde film samen), en ikzelf nooit theoretiseerden, alles werd natuurlijk beslist. Ik herinner me dat toen ik Nue Propriété regisseerde, ik wist dat de film zestig opnamen zou hebben, omdat ik dat zo besloten had, omdat het voor mij een manier was om trouw in de voetsporen van Michael Haneke te treden. Niets van dat alles voor Les Intranquilles. We wisten gewoon dat we de acteurs zouden volgen en hen altijd op gezichtshoogte zouden filmen. We konden ze niet loslaten, maar als de noodzaak zich voordeed voor een tegenactie, dan filmden we dit, zonder ons nog vragen te stellen. De film moest van de acteur houden, zoals Mike Leigh voor zijn Turner van de briljante Timothy Spall hield. »

Leila Bekhti begon haar carrière naast Vincent Cassel in Sheitan in 2005. Sindsdien toont haar prachtige en zeer gevarieerde filmografie de volle omvang van haar acteercarrière, van Jean-François Richet's Mesrine tot Giovanni Aloi's La Troisième guerre (vorig jaar gepresenteerd op het FIFF), en Jacques Audiard's Un Prophète, Tout ce qui brille van Géraldine Nakache (die haar de César voor Beste Vrouwelijke Belofte, de Étoile d'Or voor Beste Vrouwelijke Belofte, de Swann d'Or voor Beste Vrouwelijke Belofte en een nominatie voor de Globes de Cristal voor Beste Actrice opleverde), Une vie meilleure van Cédric Kahn, La Source des femmes van Radu Mihaileanu (gepresenteerd op het FIFF in 2011, en waarvoor ze een nominatie kreeg voor de César voor Beste Actrice), Avant l'hiver van Philippe Claudel, Nous trois ou rien van Kheiron, Carnivores van onze landgenoten Yannick en Jérémie Renier, Le Grand Bain van Gilles Lellouche, La lutte des classes van Michel Leclerc, en J'irai où tu iras van Géraldine Nakache.

Damien Bonnard, opgeleid aan de Ecole des Beaux-Arts de Nîmes, leefde zich volledig in zijn personage in en bereidde de schilderijen voor de film voor met de schilder Piet Raemdonck. Hij is een gepassioneerd en geëngageerd acteur, die samenwerkte met verschillende regisseurs, waaronder Bertrand Blier (Le Bruit des Glaçons), Rachid Bouchareb (Hors-la-loi), Alain Guiraudie (Rester Vertical, waarvoor hij genomineerd werd voor een César voor Beste Mannelijke Acteur en de Lumière Prijs voor Mannelijke Revelatie), Christopher Nolan (Dunkirk), Roman Polanski (Une histoire vraie, J'accuse), Pierre Salvadori (En Liberté), gepresenteerd op het FIFF in 2018, wat hem een nieuwe nominatie opleverde voor de César voor Beste Bijrol), Ladj Ly (Les Misérables), Anne Fontaine (Blanche comme neige), Dominik Moll (Seules les bêtes) en Wes Anderson (The French Dispatch, dit jaar ook in competitie in Cannes).

De cast bestaat verder uit Patrick Descamps, Jules Waringo, Alexandre Gavras, Joël Delsaut, Dani Iffland Stettner en Larisa Faber. Joachim Lafosse schreef het scenario met Juliette Goudot, Anne-Lise Morin, François Pirot, Chloé Léonil, Lou du Pontavice en Pablo Guarise.

Les Intranquilles is een productie van Stenola Productions (België - Anton Iffland Stettner en Eva Kuperman, van wie onder meer Tokyo Anyway van Camille Meynard en Even lovers get the blues van Laurent Micheli, beide vertoond op het FIFF in respectievelijk 2013 et 2016), Samsa Film (Luxemburg - Jani Thiltges), KG Productions (Frankrijk - Alexandre Gavras) en Prime Time (België – Antonino Lombardo). Met de RTBF, PROXIMUS, VOO & BETV, SHELTER PROD, en de steun van het Centre du Cinéma et de l’Audiovisuel de la Fédération Wallonie-Bruxelles, van Film Fund Luxembourg, het VAF, de deelname van Eurimages, Taxshelter.be, ING, de federale regering van België en Tax Shelter investeerders, Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de Région Provence-Alpes-Côte d’Azur, CNC, Canal+, Ciné+, Cofinova 17.

De film wordt in België uitgebracht op 6 oktober door Cinéart. De film zal in Frankrijk worden verdeeld door Les Films du Losange en in Luxemburg door Samsa Distributions. De internationale sales doet LuxBox.

Het 36e Internationaal Festival van de Franstalige Film van Namen (FIFF) vindt plaats van 1 tot 8 oktober 2021 in het hart van de Waalse hoofdstad.

Trouw aan zijn missie « Partager le Cinéma. En vrai. En grand.» presenteert het festival van Namen een honderdtal films uit de vier windstreken van de Francophonie, die 88 staten en regeringen over de hele wereld omvat en gebieden verenigt als Frankrijk, Québec, Roemenië, Zwitserland, Egypte, Griekenland, Libanon, Marokko, Tunesië, Burkina Faso, Kameroen, Senegal, Laos, Cambodja, Vietnam, Haïti en België.

In de loop der jaren is het FIFF uitgegroeid tot dé plek bij uitstek voor de film in de Franstalige wereld, en mag het steeds meer publiek van toeschouwers ontvangen, naast honderden professionals uit de 7e kunst, zowel in de zalen als tijdens ontmoetingen en workshops.

Tickets hier in verkoop.

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht: