Peter Claes wordt algemeen directeur Media

Leo Hellemans volgt Lena De Meerleer op als algemeen directeur Productie van de VRT, Peter Claes wordt algemeen directeur Media en Jean Philip De Tender manager Televisie.

Zoals eerder aangekondigd verlaat Lena De Meerleer de VRT om algemeen directeur te worden bij het Koninklijk Ballet van Vlaanderen en de Vlaamse Opera. Vanaf 1 september e.k. volgt Leo Hellemans haar op als algemeen directeur Productie bij de VRT. Hellemans zelf wordt als algemeen directeur Media opgevolgd door Peter Claes. Dat werd vandaag goedgekeurd op de raad van bestuur van de VRT. Binnen de directie Media wordt huidig netmanager van Eén, Jean Philip De Tender, verantwoordelijk voor het aansturen van het televisieaanbod.

Luc Van den Brande en Sandra De Preter, respectievelijk voorzitter van de raad van bestuur en gedelegeerd bestuurder van de VRT:
“We zijn erg tevreden dat we na het vertrek van Lena De Meerleer een nieuw sterk team hebben kunnen samenstellen. Met Leo Hellemans aan het hoofd van Productie hebben we een ervaren kapitein aan het stuur met een bewezen staat van dienst. Bij Media wordt de leiding overgenomen door Peter Claes, een sterk strateeg, gedreven door de publieke opdracht van de VRT en met feeling voor de noden van de nieuwe mediagebruiker. Binnen de directie Media zal ons televisieaanbod voortaan worden aangestuurd door Jean Philip De Tender, een algemeen erkende autoriteit op het gebied van televisie, die met Eén al bewezen heeft hoe je met vernieuwing en maatschappelijke accenten een breed en gevarieerd publiek kan bereiken.”

Leo Hellemans begon zijn carrière op de VRT in 1976 bij de toenmalige Omroep Oost-Vlaanderen. Vanaf 1981 werd hij sportverslaggever en vervolgens journalist op de nieuwsdienst. Daar groeide hij in 1996 door tot hoofdredacteur van het televisienieuws om in 2003 ook algemeen hoofdredacteur van de nieuws- en sportdienst te worden. In 2007 werd hij als nieuwe algemeen directeur Productie lid van het directiecollege. Toen de organisatiestructuur van de VRT in 2010 werd bijgestuurd, kreeg hij als algemeen directeur de leiding over Media.

Peter Claes startte in 2002 bij de VRT. Hij bekleedde er eerst een aantal marketingfuncties en werd uiteindelijk algemeen marketingmanager voor radio, televisie en online. In 2011 kreeg hij ook de verantwoordelijkheid over de aanbodstrategie en bouwde in die hoedanigheid de positionering van de huidige VRT-merken uit. Sinds dit voorjaar kreeg Claes de leiding over VRT Start up, een interne incubator die instaat voor de uitwerking van een toekomstgericht aanbod voor de nieuwe generatie jongeren.

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht: