Na eerste reeks singles en hun debuut album DARK uit 2020 heeft KRANKk de laatste jaren niet stillgezeten. Ze hebben geinvesteerd in hun sound en in hun skills als producers, beatmakers en live muzikanten om zo hun werk naar een hoger niveau te tillen. Daarnaast werkten ze aan een aantal immersieve en sociaal/inclusieve live projecten en brachten verleden jaar ook een 100% Drum & Bass ep uit.

KRANKk heeft daarnaast evenzeer werk gemaakt van heel wat nieuwe muziek die nauw aansluit bij hun muzikale roots, drum&bass, dubstep, uk garage, soul, urban & electronica. Dit vind je allemaal terug op hun nieuwe album, alsook enkele opgemerkte samenwerkingen met oa Selah Sue, Ragga Twins, AFRO, Yann Gaudeuille etc.

Thomas Geysen (drums), Aram Abgaryan (toesten) en Willem Heylen (gitaar, electronica) studeerden aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen, waar ze elkaar vonden door hun liefde voor elektronische muziek. Het drietal groeide op met Jungle, Drum & Bass, Dubstep en UK Garage. Hun debuut Dark uit 2020 kreeg uitstekende kritieken … maar kwam uit tijdens de eerste lockdown weekend in maart’20, waardoor alle concerten geannuleerd werden, alles tot stilstand kwam. Dat verhaal kennen we :( , maar life goes on.

De laatste jaren verkende het Antwerpse KRANKk de mogelijkheden van de immersive concert experience. In 2022 én 2023 sloegen ze Pukkelpop plat met een vernieuwend concept waarbij het publiek letterlijk ondergedompeld werd in geluid, ism. Pioneer en Kage Audio. In april 2023 stelden ze op het Blueprint-festival in DE SINGEL hun immersieve “GENESIS”-project voor, met een intense 360°-experience in zowel geluid als beeld. Eind 2023 realiseerde KRANKk het inclusieve “AAA project (All Areas Acces)” voor de dovengemeenschap, samen met gala dragot en Argentina Cirillo (IT). Met oog op het verbeteren van de toegankelijkheid van live-optredens voor dove mensen. Deze sociale en inclusieve aanpak sluit ook perfect aan bij ”RESET” van 2021, hun succesvolle voorstelling ism. platform K., die oa. te beleven was in Bozar, DE SINGEL en viernulvier.

Ondanks al die experimenten met geluid en beleving, verliest het drietal niet uit het oog waar het in essentie allemaal om draait: geweldige nieuwe muziek maken.

Hun tweede album komt er aan: “LATE NIGHTS IN ANTWERP”, neemt ons mee op een nachtelijke trip doorheen de internationale party city van Antwerpen. Wie bereid is de platgetreden paden te verlaten, kan rekenen op een grensverleggende experience. Dat is exact hetzelfde met dit nieuwe album van KRANKk: het neemt de luisteraar mee op sleeptouw en laat die -de volgende ochtend- verbluft en verwonderd achter.

“Late nights” betekent natuurlijk ook: nachtjes door doen in de opnamestudio. En da’s precies wat Aram Abgaryan, Thomas Geysen, Willem Heylen en hun uitgebreide gastenlijst deden tijdens de creatie van deze plaat, waar undergroundgeluiden toegankelijk gemaakt worden en vice versa.

“LATE NIGHTS IN ANTWERP” overbrugt het braakliggende terrein tussen eigenzinnige tunes en de hitlijst. Urban geluiden die vaak het daglicht schuwen, worden door de kraakheldere productie blootgesteld aan het daglicht en liggen hier open en bloot voor het grijpen. Drum and bass is niet louter party music, maar kan ook een verhaal vertellen. Kijk bijvoorbeeld naar “Timeless” van Goldie of “New Forms” van Roni Size & Reprazent.

Of naar “LATE NIGHTS IN ANTWERP” van KRANKk.

Met bijdragen van Selah Sue (Be), Fahad Seriki (aka DVTCH NORRIS - Be), Ragga Twins (levende legendes - UK), Yann Gaudeuille (Coely) (Be), A-F-R-O (Us), Logan_Olm (Uk), JoSoSick, Amo Achille (Uk) & Splurgeboys (Uk), Shy (aka Rare Akuma) etc.

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht:

Meer over