Iedereen koopt graag goedkoop, maar hoe komt het dat sommige producten en diensten zo goedkoop kunnen worden aangeboden? Wat speelt zich af achter de schermen? In de reportage Goedkoop heeft zijn prijs trekt Koppen XL op onderzoek uit.

Ryanair, Lidl, Aldi ... Ze hebben één ding gemeen: ze willen ons zo goedkoop mogelijk bedienen. En wie wil dat niet, in tijden van crisis? Maar wat er zich achter de schermen van die bedrijven afspeelt, lijkt vaak veel minder fraai. Koppen XL trekt op onderzoek uit en maakt een roadtrip door Europa. Dat doet het programma met de budgetauto van het moment, een Dacia.

Het eerste wat opvalt, is dat er met zo weinig mogelijk personeel wordt gewerkt. De mensen die er zijn, raken snel overwerkt. De lonen liggen bovendien laag, terwijl de bazen bij de rijkste mensen van de wereld horen. Er wordt voortdurend gedreigd dat elke plaats makkelijk in te vullen is en er hangt een negatieve sfeer van permanente controle. Zo erg dat het personeel er ziek van wordt.

En ook voor de consument heeft goedkoop zijn prijs. Zo is er bij Ryanair amper comfort en moeten alle extra’s bijbetaald worden. Eigenaar O’Leary droomt er zelfs van om vliegtuigen met staanplaatsen aan te bieden. De filosofie van Lidl en Aldi bestaat erin producten aan te bieden die aan de basisbehoeften voldoen. Niet meer, niet minder. Een uitgangspunt dat ook voor Dacia geldt.

Oorspronkelijke titel: Nos vies discount, een reportage van Doc & Film International.

Koppen XL: op dinsdag 22 januari om 22.30 uur op één

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht: