Vandaag heeft de Stichting Nationaal Luister Onderzoek de luistercijfers over de periode februari-maart 2020 gepubliceerd. Uit de rapportage blijkt dat KINK een marktaandeel heeft van 0,5% in 10+ en een marktaandeel van 1,0% in de belangrijke doelgroep 20-49. Dit is in beide gevallen een stijging van 0,1 procentpunt in vergelijking met de vorige meting over januari-februari, waarin KINK voor het eerst te zien was.

Tevens valt uit de cijfers op te maken dat KINK het radiostation is met de hoogste selectiviteit: maar liefst 79% van de KINK-luisteraars valt binnen de belangrijke categorie 20-49 jaar. In die doelgroep is KINK ook het station met de langste luistertijd: gemiddeld luisteren mensen binnen die leeftijdscategorie 4 uur en 18 minuten naar KINK. Verder blijkt dat 53% van de KINK-luisteraar hoger opgeleid is, de op één na hoogste score binnen de gemeten zenders.

Programmadirecteur Michiel Veenstra: “KINK is overduidelijk een station dat node gemist werd. Mensen die ons ontdekt hebben luisteren ongeëvenaard lang. De mix van alternatieve classics en spannende nieuwe muziek bevalt een nog steeds groeiende groep luisteraars”.

KINK is er voor liefhebbers van Queens of the Stone Age, De Staat, Oscar and the Wolf, The War on Drugs, Florence and the Machine, Greta van Fleet, The 1975, Muse, EUT en Gorillaz. Mensen die graag naar festivals gaan en regelmatig een concert in het clubcircuit meepikken. Mensen voor wie muziek een eerste levensbehoefte is, die benieuwd zijn naar wat er voor Nirvana was en wat er volgend jaar speelt.

KINK is sinds 1 februari 2019 te ontvangen via DAB+, de digitale opvolger van FM. DAB+ is gratis in de ether te luisteren met een geschikt radiotoestel - inmiddels zijn daar in Nederland meer dan 1 miljoen exemplaren van verkocht. Daarnaast is KINK ook online te ontvangen: via de eigen app, website, op het wereldwijde TuneIn platform, op Sonos-apparatuur: alles dat online radio ontvangt.

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht:

Meer over