Kinepolis heeft een overeenkomst bereikt met de aandeelhouders van Landmark Cinemas wat betreft de overname van de Canadese bioscoopgroep. De overname is nog onder voorbehoud van de goedkeuringen door Canadese regelgevende instanties, onder meer conform de Investment Canada Act (ICA), de Canadese regelgeving die overnames van Canadese bedrijven door buitenlandse ondernemingen regelt. Kinepolis verwacht deze procedure te kunnen afronden voor het jaareinde. De verkopende aandeelhouders van Landmark Cinemas zijn de stichtende managementleden van Landmark Cinemas, Neil Campbell en Brian McIntosh, en de Canadese Private Equity onderneming TriWest Capital.

Landmark Cinemas, met hoofdkantoor in Calgary (Alberta, Canada), telt 44 bioscoopcomplexen van diverse grootorde, allen gesitueerd in het centrum en het Westen van Canada. De 44 bioscopen van Landmark Cinemas, goed voor zo'n 55.000 zitplaatsen en 303 zalen, realiseerden in 2016 met 10,2 miljoen bezoekers een omzet van 156,3 miljoen CAD. Met een marktaandeel van 10% is het bedrijf de tweede grootste bioscoopuitbater van Canada.

Drie kwart van de betreffende bioscopen zijn gehuurde complexen. De groep telt twee megaplexen (meer dan 16 zalen), 17 multiplexen (meer dan 8 zalen) en 25 kleinere bioscopen, verspreid over zes Canadese provincies. In de grootste regio's, namelijk Ontario, British Colombia en Alberta, realiseert Landmark Cinemas 92% van haar omzet. Vijf bioscopen beschikken over een IMAX-zaal, nog eens vijf bioscopen beschikken over Premium Large Format (PLF) schermen en 11 complexen bieden het 'recliner seat' concept[1] aan of zullen dat binnenkort doen.

Landmark Cinemas breidde fors uit in 2013 met de overname van Empire Theatres en heeft zich sindsdien succesvol toegelegd op de verbetering van de klantbeleving.

Eddy Duquenne, CEO Kinepolis Group: "Ik ben bijzonder trots op deze unieke kans om onze activiteit uit te breiden naar een continent dat ons heel wat troeven moet bieden. Landmark Cinemas heeft bovendien met ons gemeen dat zij gepassioneerd zijn door klantbeleving. Zij introduceerden als eerste in de markt het 'social ticketingsysteem' Atom en converteerden succesvol een aantal van hun complexen naar recliner seats. Het management van Landmark is bijzonder enthousiast en kijkt ernaar uit om onze driepijler-strategie (beste cinema-operator, beste marketeer en beste vastgoedmanager) uit te rollen in hun groep en onze producten en belevingsconcepten te testen in de Canadese markt. We vinden het een opportuniteit voor beide groepen."

Brian McIntosh (Executive Chairman) en Neil Campbell (CEO) van Landmark Cinemas: "De innovatieve en ondernemende cultuur die we de voorbije 52 jaar hebben opgebouwd past volledig bij Kinepolis. Deel uitmaken van de Kinepolis-familie is een fantastische kans voor iedereen bij Landmark. Samengaan met Kinepolis zal de Canadese filmliefhebbers ook een grotere toegang geven tot bioscoopervaringen van wereldklasse. Het management van Landmark zal de Canadese activiteiten blijven leiden en onze klanten, medewerkers en business partners zullen allen voordeel halen uit de expertise die Landmark Canada zal binnenbrengen via de expertise en strategische visie van Kinepolis."

De vooropgestelde overname past in de expansiestrategie van Kinepolis en laat de Groep toe haar intrede te maken op een nieuwe markt, gekenmerkt door een gezond macro-economisch perspectief, een groeiende populatie en een gunstig ondernemersklimaat. De toetreding tot een nieuw continent zorgt enerzijds voor een betere geografische spreiding van Kinepolis' activiteiten en anderzijds voor nieuwe groeimogelijkheden, door middel van overnames en nieuwbouwprojecten. In de overname-overeenkomst met Landmark Cinemas zitten alvast twee nieuwbouwprojecten vervat, gesitueerd in St. Albert en Fort McMurray, beide in de provincie Alberta. Daarnaast bevat de overeenkomst plannen voor meer nieuw te bouwen bioscopen.

Vanuit een financieel oogpunt beschouwt Kinepolis de overname als middelgroot. De geannualiseerde en genormaliseerde EBITDA van Landmark Cinemas in 2017 bedraagt tussen de 17 en 18 miljoen CAD, weliswaar na annualisatie van de effecten van de uitrol van de 'recliner-seats' in 11 van de 44 complexen van de groep. De geannualiseerde en genormaliseerde EBITDA-bijdrage per bezoeker in 2017 bedraagt tussen 1,7 en 1,8 CAD of tussen € 1,2 en € 1,25 per bezoeker, wat lager is dan het gemiddelde van Kinepolis Group, onder meer omdat 95% van de bezoekers gerealiseerd wordt in gehuurde complexen. De omzet van Landmark Cinemas in 2016 bedroeg 156,3 miljoen CAD en bestaat voor 58,3% uit de verkoop van tickets, 37,8% uit de verkoop van in-theatre sales (ITS), 2,5% uit schermreclame en 1,4% uit overige inkomsten.

De overname vertegenwoordigt een ondernemingswaarde van 122,7 miljoen CAD, wat aan een wisselkoers van 1,46 overeenkomt met een overnamebedrag van ongeveer € 84,2 miljoen.

Kinepolis zal de Canadese groep, die 1.450 medewerkers telt, aansturen via een lokale executive management board, gevormd door het actuele management van Landmark Cinemas en bijgestaan door een integratieteam dat vanuit Europa Kinepolis-managementbenaderingen en -concepten zal aanreiken. Op deze manier wil Kinepolis haar zelflerende en zelfinnoverende bedrijfscultuur overdragen op de nieuwe organisatie.

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht: