De box office -inkomsten (inkomsten gegenereerd uit ticketverkoop) evolueren –ondanks een lager bezoekcijfer- gunstig, dankzij het alsmaar groter aandeel van een vernieuwend aanbod met hogere belevingswaarde (digitaal, 3D, evenementen, opera, enz.) en de gevoerde commerciële politiek. Hierdoor worden de gemiddelde box office inkomsten per bezoeker in belangrijke mate ondersteund.

Van 1 januari tot en met 30 september ontving Kinepolis Group internationaal (België, Frankrijk, Spanje en Zwitserland) 15,2 miljoen bezoekers of 4,2% minder dan in 2008. Op datum van 11 november l.l. verbeterde dit percentage zich nog tot 3,9%. Na een vrij sterke bezoekersterugval in de eerste jaarhelft van dit jaar, ten opzichte van het succesvolle eerste semester van 2008, zorgden de voorbije zomer- en herfstmaanden voor soelaas, met hits zoals ‘Ice Age 3’, ‘Harry Potter and the Half-Blood Prince’, ‘Inglorious Basterds’, ‘Up 3D’, ‘This is It’, en lokale topfilms zoals ‘De Helaasheid der Dingen’ (België), ‘Neuilly sa Mère’ (Frankrijk) en ‘Agora’ (Spanje).

De ‘in theater sales’ (ITS), die alle inkomsten omvat uit de verkoop van drank, versnaperingen en retail in de cinema, vertonen een lichte stijging in het voorbije kwartaal. Ook de ITS-opbrengsten per bezoeker nemen - ondanks de koopkrachtcrisis- toe. Dit vloeit voort uit het succes van de nieuwe selfservice-shops (Mega Candy) en de doeltreffendheid van dit verkoopskanaal. Bedoeling is verder te investeren in het shopconcept, en dit te voorzien in nagenoeg alle Kinepolis-bioscopen.

De Business-to-Business opbrengsten ( B2B) bleven in lijn met de verwachtingen. * Via digitale projectoren, aangepaste congresinfrastructuur en -service, mediacampagnes en partnerships worden de Kinepolis-bioscopen sterk als B2B-locatie gepromoot. De organisatiestructuur voorziet sinds 2008 in commerciële teams die zich uitsluitend op het business-segment toeleggen. * Schermreclame daarentegen lijdt sterk onder de economische crisis met sterk dalende reclameopbrengsten als gevolg.

In het derde kwartaal verdeelde Kinepolis Film Distribution (KFD), specialist in de distributie van Vlaamse films, onder meer ‘Het Geheim van Mega Mindy’ en ‘Meisjes’. Niet-Vlaamse films zoals ‘A Perfect Getaway’ en ‘Management’ boekten het voorziene succes. Voor de verdeling van deze internationale films werkt KFD in associatie met onafhankelijke distributeurs zoals Entertainment One en A-Film.

De beste cinema-operator
In 2009 worden 6 vestigingen grondig gerenoveerd volgens de nieuwste, op succes geteste concepten. Telkens worden de vestigingen voorzien van ruime self service-shops met een uitgebreid assortiment en doeltreffende verkoopslijnen. Na Antwerpen, Brussel, Gent en Eigenbrakel krijgen nu ook Mulhouse en Metz een nieuwe look.

Kinepolis zet het internationale digitaliseringsproces verder zodat het alsmaar toenemende digitale filmaanbod kan gepresenteerd worden in de Kinepoliszalen. De uitbreiding van de digitale installaties is hierbij afgestemd op de evolutie van het digitale aanbod.

Vooruitzichten
Het vierde kwartaal is doorgaans een belangrijk kwartaal voor Kinepolis. Verwachte blockbusters zijn ‘2012’, ‘A Christmas Caroll’ (3D), ‘Twilight 2: New Moon’, het Vlaamse ‘Dossier K’, en het langverwachte ‘Avatar’ (3D). De releases van de voorbije weken (het Vlaamse ‘De Helaasheid der Dingen’, ‘This is It’, ‘Up 3D’, het Franse ‘MicMacs à Tire-Larigot’ en de Spaanse films ‘Agora’ en ‘Rec 2’) lijken hun succes nog even op peil te zullen houden. Tenslotte komt ook het cultuur- en sportminnend publiek aan zijn trekken met tal van evenementen zoals live opera, live theater, De Kampioenen tour 2009 (België), Metallica (Frankrijk), El Clasico tussen Real Madrid en FC Barcelona (Spanje), enz., in aanvulling op de reguliere programmatie.

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht: