
Het eenzame personage uit de debuutplaat van Johannes Is Zijn Naam zet een stapje uit zijn cocon, zet de deur op een kier, naar de buitenwereld, naar mensen toe, richting
‘Contact’. Samen take-away bestellen, huilen bij Pavarotti of abstract contact met het hogere, whatever that is: het gaat om verbinding, hoe stuntelig ook.
Ook de studiodeur stond ditmaal op een kier, voor een duet met geestesgenoot Elmer, of bijdrages van Linde Carrijn (Brik Tu Tok).
Maar je hoort vooral: dit is Johannes Is Zijn Naam, theatraal én banaal, grappig én kwetsbaar, met een batterij synths en ritmeboxen waarvan hij niet alle knopjes kent.
Johannes nam alles zoals gewoonlijk zelf op in zijn Studio Klokwerk Oranje. Kameraad Dijf Sanders zat weer aan de knoppen voor de mix.
Johannes over de plaat:
Mijn Studio Klokwerk Oranje is de cocon waar alles van Johannes Is Zijn Naam vorm krijgt. Het is een kamer temidden een rekwisietenloods van een bevriend art director. In de pauzes loop ik er rond en zie een opgezette meeuw naast een oude jukebox. Ik werk het hele jaar door, tussen de soep en de patatten, tussen werk en gezin in, in intense vlagen waarbij ik snel werk zonder veel te denken. Brute kwastvegen, laat ons zeggen. Vaak behoud ik redelijk veel van dit ruwe materiaal.
Schrijver Jonas Eika inspireerde me om dit laatste ook tekstueel zo te doen. Hij schreef vele van zijn (surrealistische) verhalen uit de bundel “Na de zon” heel snel en intuïtief, ietwat onbewust.
Voor de hoes werkte ik opnieuw samen met Oli De Vos en Jana Van Brussel (De Vos Van Brussel). Voor single ‘Trap’ maakten ze een zwart-wit video en ook foto’s op de set. Eén daarvan werd de hoes voor ‘CONTACT’. Mijn vader (80j) maakte het witte-kubus-decor-element.
LIVE
- 9/10, V11, Rotterdam
- 6/11, Het Depot, Leuven
- 12/11, Wintercircus, Gent
- 13/11, De Roma, Antwerpen
- 19/11, Cactus, Brugge
- 07/02, AB, Brussel
