Novastar opent voor Sting

De Amerikaanse folklegende Joan Baez, het geweten van Bob Dylan, komt op 4 juli naar Gent Jazz Festival. Ze sluit er de Main Stage af, na de ver even legendarische alt-countryband Cowboy Junkies en de vrolijk avant-gardistische popmuzikant Julia Holter. Het Belgische indiesnoepje The Antler King is die dag de headliner van de Garden Stage.

  • Novastar wordt toegevoegd aan de line-up van 8 juli, de (inmiddels uitverkochte) dag van Sting en diens My Songs Tour.
  • Het toonaangevende Londense jazzcollectief Maisha komt erbij op 7 juli, wanneer ook Gregory Porter en José James het festival aandoen.
  • De Duitse jazzpianist Frank Woeste duikt op 5 juli met zijn Franse collega Baptiste Trotignon in bad. Zorgen die dag ook voor de nodige hygiëne: Yuri Honing Acoustic Quartet, en de eerder aangekondigde Diana Krall, Vincent Peirani en Christian Sands Trio.
  • Werden eveneens reeds eerder aangekondigd: Jamie Cullum (30/6), Gonzalo Rubalcala Trio (6/7), Melissa Aldana (6/7), Pentadox (6/7), Fred Hersch & WDR Big Band onder leiding van Vince Mendoza (6/7) en John Zorn (9/7).

4 juli: Joan Baez, Julia Holter, Cowboy Junkies en The Antler King

Het mag ook eens gezegd worden: merci, Donald Trump! Zonder zijn verkiezingsoverwinning was de inmiddels 78-jarige folklegende én mensenrechtenactivist Joan Baez allicht nog altijd zorgeloos van haar pensioen aan het genieten. Maar sinds ze twee jaar geleden ‘Nasty Man’ aan hem opdroeg – haar eerste eigen nummer in meer dan twintig jaar – lijkt er even weer geen houden meer aan. Ze werd (eindelijk) opgenomen in de Rock and Roll Hall of Fame en bracht met americana-producer Joe Henry haar 25ste plaat uit: Whistle Down the Wind. De Britse krant The Guardian noemde het “een gracieus afscheid” en een zowaar nog enthousiaster Pitchfork sprak van “een even dwingend als intiem album dat op geen enkel moment klinkt alsof ze werkelijk van plan is om er de brui aan te geven”. Maar dat is Baez dus wel degelijk: na de Fare Thee Well Tour en haar passage op Gent Jazz Festival zit haar zestigjarige carrière erop.

Julia Holter rijgt al enkele jaren de overdreven opgewonden albumrecensies aan elkaar, wat haar in hipstermiddens intussen een heuse cultstatus opleverde. Terecht, als u het ons vraagt. Met haar zonovergoten art-pop – ze woont in Los Angeles en wordt geregeld in één adem genoemd met iedereen van Laurie Anderson tot Laurel Halo – haalde ze liefst vier keer op rij de eindejaarslijstjes van onder meer Pitchfork, The Wire, Mojo en The Guardian, en als u één cover van Roxy Music mag meenemen naar een verlaten eiland, laat het dan Holters tijdloze versie van ‘2HB’ zijn. Schrijf op: dit wordt een van de hoogtepunten van Gent Jazz Festival.

Zonder Cowboy Junkies geen Cigarettes After Sex, geen Phoebe Bridgers en uiteraard ook geen beste Lou Reed-cover aller tijden. (Oké, technisch gezien zou dan een andere cover de plaats innemen van wat Cowboy Junkies deed met ‘Sweet Jane’ van The Velvet Underground, maar los van het feit dat wij niet technisch aangelegd zijn, vond de notoir arrogante Lou Reed zélf dat er “geen betere en authentiekere versie van het nummer bestaat”.) Vorig jaar vierde het viertal de dertigste verjaardag van zijn invloedrijke doorbraakalbum The Trinity Session, maar 2018 was tegelijk het jaar waarin ze hun verrukkelijk melancholische mix van alt-country en roots naar nieuwe hoogten tilden met het album All That Reckoning.

The Antler King zou het slechtst bewaarde geheim van de Belgische indiescene moeten zijn. Al jaren trekt elke vaderlandse muziekjournalist zo verwoed mee aan de kar dat het geesteskind van Maarten Flamand en Esther Lybeert intussen al zeventien platina platen moest hebben gekregen én een uitnodiging van de koning. Tot de tijd dat ze eindelijk in Laken worden ontboden, sluiten ze op Gent Jazz Festival dan maar de Garden Stage af met hun bezwerende en vaak ook heerlijk dissonante heksenpop.

5 juli: Frank Woeste & Baptiste Trotignon en Yuri Honing Acoustic Quartet

De Duitse jazzpianist én Fender Rhodes-liefhebber Frank Woeste deelde de voorbije vijftien jaar het podium met vooraanstaande trompettisten als Ibrahim Maalouf, Dave Douglas en Wynton Marsalis. Op zijn recente album Libretto Dialogues Vol. 1 dacht hij het over een andere boeg te gooien door een rist bevriende jazzmuzikanten, onder wie saxofonist Mark Turner en collega-pianist Baptiste Trotignon, uit te nodigen voor een ‘dialoog’. Woeste schreef voor elk een compositie, liet die pas horen op de dag dat ze samen in de studio doken en gaf zichzelf hooguit drie takes om alles op te nemen. De overduidelijke goesting waarmee de plaat is opgenomen, wil Woeste op Gent Jazz Festival nog eens doen opflakkeren met Trotignon, twee piano’s en – jawel – een Fender Rhodes.

De reacties logen er niet om, toen de Nederlandse jazzsaxofonist Yuri Honing in 2015 op de Garden Stage van Gent Jazz Festival stond. “Dit smaakt naar meer”, stond na afloop op het voorhoofd van menig festivalbezoeker geschreven. En omdat sommigen sindsdien hun voorhoofd weigeren te wassen, staat het Yuri Honing Acoustic Quartet ook dit jaar op die Garden Stage. Drie keer zelfs. In het verleden lieten de vier zich al eens inspireren door David Bowie en Goldfrapp, maar op hun vorige album Goldbrun gingen ze graven in het werk van Richard Wagner en Richard Strauss. “Op Goldbrun gaat het Honing minder om melodie en meer om harmonie,” schreef De Volkskrant, “en zo komt hij met zijn kwartet tot een nieuw, warm en empathisch geluid.”

7 juli: Maisha

Hun debuutalbum There Is a Place werd vorig jaar op de Worldwide Awards van Gilles Peterson genomineerd als jazzplaat van het jaar, ze zijn een van de zeldzame live-acts die door het übercoole elektronicaplatform Boiler Room werd uitgenodigd voor een sessie, en er is stilaan geen hipsterboîte in Londen meer die ze niet hebben platgespeeld. Anders gezegd: Maisha is hot! Het sextet is een van de paradepaardjes van het toonaangevende jazzlabel Brownswood Recordings en daarmee gelijk ook een van de smaakmakers van de nieuwe Londense jazzscene. Denk aan een kruising tussen Pharoah Sanders en Shabaka Hutchings met een flinke scheut afrobeat.

8 juli: Novastar

Met zijn vijfde album In the Cold Light of Monday maakte Novastar vorig jaar zijn rentree langs de Grote Poort. Niet louter omdat de vrij ingetogen plaat unaniem lovend werd onthaald – Humo had het over “twaalf bedrieglijk simpel klinkende maar gelaagde songs, slim gearrangeerd, met elke klank en frase op de juiste plaats” – maar ook omdat hij er meteen weer de wei van Rock Werchter en Pukkelpop sterretjes mee liet zien. (Pun intended, ja.) Want hoe koud dat licht van het nieuwe album naar eigen zeggen ook mag zijn, live blijft Novastar een gloedvolle pletwals die in België zijn gelijke niet kent.

De 18de editie van Gent Jazz Festival vindt plaats van 29 juni tot 9 juli 2019 op de Bijlokesite in Gent. Meer namen worden binnenkort bekendgemaakt.

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht: