Najaar 2018 komt het nieuwe album van Jaune Toujours uit. Niet dat ze sinds het laatste studio-album ROUTES (2013) stil hebben gezeten, integendeel. In 2014 trokken ze o.m. naar het festival Rock à Ouaga in Ougadougou, Burkina Faso, waar ze met touareg-muzikanten samenwerkten. En ze werden uitgenodigd voor live sessies bij BBC World on 3 en Cerys on 6 op BBC Radio 6. In 2015 namen ze met hun zigeuner alter ego Mec Yek het album SuperDiverCity op, gemixt door het Servische DJ- en producersduo Shazalakazoo. In 2016 lanceerden zanger-accordeonist Piet en drummer Theo hun tweede boek+cd Ik en den Theo/Moi et le Théo 2.0. Jaune Toujours zelf vierde ondertussen zijn (min of meer) twintigjarige bestaan met een collector’s box en -album Jaune Toujours 20th. In 2017 ging het een tweede keer naar Rock à Ouaga, waar ze samenwerkten met de Burkinese revelatie Patrick Kabré. Piet releasede ook nog het album Entity met Qotob Trio, geesteskind van de Syrische Brusselaar Bassel Abou Fakher, om dan volop aan het nieuwe album Europeana van Jaune Toujours te werken.

Europeana werd in drie bewegingen gerealiseerd: met live-sessies in de roemruchte Brusselse alternatieve club Magasin 4, studio-opnames in de repetitieruimte van Jaune Toujours, Studio Choux de Bruxelles en een aantal overdubs in de huisstudio van Christine Verschorren, Strawberry Lab. Daar werd het album ook gemixt. En er zijn gasten, allemaal bevriende muzikanten waarmee Jaune Toujours na jaren van samenwerken een hechte band heeft opgebouwd. Burkinees talent Patrick Kabré als zijn eigen originele zelve op backing vocals, Jo Zanders (Lkmtiv, Velotronix, Drom) op likembe, Vincent Heirman (Bravo Big Band, Superska) op trombone, en de Syrische Oostendenaar Yamen Martini op trompet.

De titel voor het album gaat naast de vele mogelijke links met de actualiteit ook terug op publiek in Canada (veelal 2e, 3e, 4e generatie Europese migranten) dat de muziek van Jaune Toujours zowel typeert als vertrouwd (de klanken en het instrumentarium van “the old continent”) én exotisch (een heel eigen, actuele mix, gedistilleerd vanuit allerlei invloeden). En aangezien het sowieso moeilijk is om Jaune Toujours te klasseren, waarom dan geen nieuwe term voor de muziekstijl bedenken? Europeana dus, naar analogie met of net tegenover een stijl als Americana.

Muziekjournalist Philippe De Cleen (Da Music, Written in Music, …) over het nieuwe album: “Jaune Toujours, met roots in wereldstad Brussel, grijpt de sociopolitieke actualiteit aan en staat voor een door en door realistische maar kritische kijk op de dingen. Dat siert hen, die maatschappelijke bewogenheid die ook nog eens goed in het oor liggende, aangename en uiterst toegankelijke muziek oplevert. De band – live altijd een feestje – staat voor een beresterke, overtuigende hutsepot van genres, motieven en stijlen: een ratjetoe van rock, jazz, punk, ska, afro, dub, reggae, soul en roots, die door de unieke Jaune Toujours-blender gaan.”

“Terwijl veel andere bands niet zelden een loutere kopie zijn van, ligt dat bij Jaune Toujours best wel wat anders. Het verschil zit hem onder meer in de frisse instelling en aanpak, met composities afwisselend in het Engels (End Of Season), Frans (Meme Pas Peur) en zelfs Nederlands (Alles Normaal). Vrijwel nergens vind je een band waarvan het muzikale palet zo divers is, met o.m. ska (Ska-Man), oriëntaalse drift en ontsporing (Balkan Khan) en funky jazz (Funky Brussels). En dat houdt vanzelfsprekend ook samenwerking in: deze keer onder meer met Patrick Kabré op backings, Jo Zanders op likembe, Vincent Heirman op trombone en trompettist Yamen Martini. Waarom? Gewoon omdat die muzikale diversiteit ook écht meerwaarde heeft.”

Europeana wordt uitgebracht op vinyl en als cd+boek (30x30cm, 22 p.) met een selectie foto's van drummer/fotograaf Theophane Raballand.

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht:

Meer over