Garbage brengt op 11 juni het zevende studioalbum No Gods No Masters uit via Stunvolume / Infectious Music. De band had reeds het nummer ‘The Men Who Rule the World’ en de bijbehorende video gedeeld, de eerste nieuwe muziek die van het album werd uitgebracht. De video is gemaakt door de Chileense filmregisseur, animator en schilder Javi.MiAmor.

‘The Men Who Rule the World’ is een typisch krachtige sonische weergave die de toon zet voor de verschroeiende nieuwe plaat van de band. Een kritiek op de opkomst van kapitalistische kortzichtigheid, racisme, seksisme en vrouwenhaat over de hele wereld. De track is een krachtig protestlied en een duidelijke intentieverklaring van een band die nog steeds gelooft in de kracht van afwijkende meningen.

"Dit is onze zevende plaat, waarvan de significante numerologie het DNA van de inhoud beïnvloedde: de zeven deugden, de zeven zorgen en de zeven hoofdzonden", zegt Garbage-frontvrouw Shirley Manson van het meedogenloze nieuwe album.

Geproduceerd door Garbage en jarenlange medewerker Billy Bush, werden de zaden voor No Gods No Masters geplant in de zomer van 2018 in de woestijn in Palm Springs. Het kwartet kwam bijeen in een huis van een van de familieleden van Steve Marker en schetste het geraamte van het album door gedurende twee weken te jammen en te experimenteren.

Frontview Magazine ging 2 weken voor de release op digitale visite bij Butch Vig, drummer van Garbage. Nadat hij van zijn tas koffie genipt heeft, zoomen we met hem in op de Garbage wereldvisie in dit album en hoe ze potig & rockend standhouden binnen het internationale muzikale landschap. In 1998 prijkte Garbage al op de affiche Torhout Werchter naast Nick Cave, Beastie Boys en Björk. De band was nadien altijd een graag geziene gast op het Werchter festival en wil nog steeds de festivalpodia gaan bestormen.

Wanneer we het nieuwe album opleggen, staan jullie er toch weer met die unieke Garbage sound.

“We kregen al verbazingwekkende positieve respons op het album, welke het meest politieke en sociaal geëngageerde is tot nu toe. Het is een album dat we moesten maken, ook onze fans en de pers zijn laaiend enthoesiast. De radio’s geven ons nu al de nodige airplay, it’s cool!”

Wat schuilt er achter de albumtitel No Gods No Masters? Shirley is van mening dat het niet alleen maar popsongs zijn die iedereen kan meezingen, maar ook met meer authenticiteit, oprechter en fragiler.

“Shirley schreef alle teksten. No God No Masters gaat voor géén onderdrukking meer door religie, overheden of individuen. We hopen dat als de mensen deze songs beluisteren, de kracht voelen om beslissingen te nemen en aanvoelen wat er aan de gang is in hun leven en zich zo beter te voelen. Misschien is het wat te optimistisch opgevat. We wilden een album maken dat de wereld reflecteert, de zotheid waar we allemaal in leven. Shirley bedoelt, No God, No Masters will take control over your life.”

De zaadjes voor dit album werden geplant in de woestijn van Palm Springs.

“We gingen naar Palm Springs met een blanco canvas, we hadden totaal geen ideeën voor songs, demo’s of titels. We zijn muziek beginnen maken en Shirley reageerde daarop met tekstideeën en melodieën. Het waren nog geen songs, maar schetsen. Na 2 weken brachten we alles mee naar de studio in LA. Duke Erikson (basgitaar en toetsen), Steve Marker (gitaar) en ik vonden dat de muziek moest matchen met de intensiteit waarover Shirley zou zingen. Intensere sound, steviger, mooier en zelfs triest. ‘Waiting for God’ is een hartverscheurende song. Voor mij is het een zeer eclectisch album. In Palm Springs had ik totaal geen idee welk album op ons af zou komen. Ik denk dat onze muziek scherper geworden is om te matchen met deze teksten.”

Als drummer van de band, welke songs zijn favoriet qua drumpartijen?

“Het is grappig, afgelopen weken werden er enkele live tv optredens gefilmd. ‘No Gods No Masters’ is een snel nummer (170 bpm). Telkens als het refrein eraan komt, zijn er 192 noten te spelen! We deden 10 optredens voor tv, de volgende dagen zaten mijn vingers in het verband met pijn aan mijn armen, rug en benen. Het was anderhalf jaar geleden dat ik nog drums had gespeeld in mijn studio.”

Na al die jaren samenwerking, welke persoonlijkheid schuilt er achter Shirley, nog steeds een frisse energieke verschijning met een aanstekelijke lach!

“Als band delen we een aantal gevoeligheden op politiek en cultureel vlak. We houden van film, tv en op restaurant gaan en luisteren naar hetzelfde soort muziek. Ik denk dat we geen 25 jaar overleefd zouden hebben, als we die interesses niet samen gedeeld hadden.

Van Shirley weet je nooit wat haar volgende stap zal zijn, ze verbaast me steeds. Ze is zeer eigenwijs, ze spreekt recht uit het hart, zoals ze zich voelt. Wat ze zingt, resoneert met vele fans.”

Met ‘The Men Who Rule the World’ leg ik onmiddellijk de link naar de Bowie Song ‘The Man Who Sold the World’ , it’s all about the money!

“Dat is een goede opmerking. In dat nummer hoor ik zowel Bowie als Pink Floyd (Money). De manier waarop de song start met de scratchy gitaar van Duke, doet me denken aan Talking Heads en op het einde aan Nine Inch Nails bij de lyrics ‘Destroy the Violator’. Je vindt altijd wel invloeden in de Garbage songs. Elke song heeft een verschillende sound, maar het klinkt toch altijd als Garbage als Shirley zingt. Zij is de lijm die alles samen houdt.”

Zet deze single ook de toon voor het album, zoals ‘Push it’ de toonaangever was voor het album Version 2.0?

“Ik vond van in het begin dat ‘The Men Who Rule The world’ het eerste nummer op het album moest worden, omwille van zijn boodschap en dit is wat we zijn op dit moment.

Momenteel ben ik terug hier in Madison Winconsin, pas na 18 maanden teruggekeerd omwille van Covid beperkingen. Ik zette de radio op en ze speelden ‘Wolves’ en enkele uren later ‘The Men Who Rule the World’. Ik vond het best wel goed klinken. Het Garbage nummer werd in de radioprogrammatie gesandwiched tussen een nummer van Muse en een nummer van The Killers.”

Als ik de songtitels op een rijtje zet, keert God 3 maal terug. ‘No Gods no Masters’, ‘Godhead’ en ‘Waiting for God’. God is terug in!

“Het draait hier niet echt om religie. Als Shirley zingt ‘waiting for God to show up’, dan slaat dit meer op spiritualiteit. 2020 was een hel, en soms verwacht je dat een God je zal helpen, maar dan komt God niet opdagen. Je hoopt op hulp en het gebeurt niet. Waarom zou je er dan in geloven? Shirley wil hiermee duidelijk maken dat je niet mag vertrouwen op de hulp van die God, je moet het in eigen handen nemen. Je vrienden en familie kunnen je helpen met je leven beter te maken.”

De teksten zijn duidelijk, ‘be kind’ en wijzen naar onze familie, onze vrienden, onze baby’s als de essentie in het leven.

“Inderdaad en niemand kan eigenlijk de wereld veranderen, maar je kan wel een klein stukje van je gemeenschap waar je in leeft, veranderen. Je kan je buurman de straat over helpen. De school waar je kinderen gaan, mee helpen verbeteren. Die kleine stappen die mensen kunnen zetten, is op zich al een betere wereld.”

Shirley heeft zich moeten opofferen om aan het kruis te gaan hangen in de video van No Gods No Masters!

“Een knotsgekke scene. Het is grappig, we droegen monnikengewaden en Shirley noemde ons druïden. Nu noemen we elkaar de druïden.”

En hoelang heeft ze daar gehangen?

“Redelijk lang. Het duurt allemaal vrij lang voor de belichting juist staat, het was zeer oncomfortabel. ‘This is not fun’, riep Shirley.”

‘A Woman Destroyed’ en ‘Anonymous (XXX)’ (don’t come to close) dragen respect uit naar de vrouw.

“Anonymous (XXX) is mijn favoriet, maar ironisch genoeg de moeilijkste song om op te nemen, gezien de muzikale arrangementen. Als de song begint met de saxofoon en de gitaarriff, hoor ik Bryan Ferry de eerste strofe al zingen.

In ‘Wolves’ vind je de goede of de slechte Shirley terug en ze stelt zich de vraag, welke ga ik vandaag zijn?

‘The City Wil Kill You’ hoeft niet per se over LA te gaan, het zou ook Brussel kunnen zijn. Je moet elke dag beslissingen nemen als individu en welke keuzes ga je maken?

Ik denk dat Shirley bekijkt wat ze toxisch vindt in de beslissingen die ze neemt. Naar discotheken gaan ganse nachten. Wat je in je lichaam opneemt: drugs, voeding. Relaties kunnen ook toxisch, ‘soulcrashing’ zijn.”

Hadden jullie meer authentieke Garbage pareltjes klaar voor dit album?

“Toen we in Palm Springs waren, hadden we zo’n 35 tal schetsen, waaruit we een 16 tal songs gemaakt hebben. We hadden misschien 1 nummer dat we overwogen om ook op het album te zetten. Old skool geloven we in een album, waar de songs tegen elkaar kunnen spreken. In de huidige generatie gaat het er heel anders aan toe, men beluistert 1 nummer op Spotify of Tik Tok. Ik begrijp ook wel de jeugd maar ik hoop dat de fans het album in zijn geheel gaan beluisteren.”

Misschien een klassieke vraag voor u. Het album ‘Nevermind’ van Nirvana mag op 24/9/2021 dertig kaarsjes uitblazen. Hoe kijkt u daarop terug, om als producer daaraan meegewerkt te hebben?

“Moeilijk te geloven dat het al 30 jaar geleden is. Ik was enkele dagen geleden berichten aan het sturen met Dave Grohl (frontman Foo fighters en voorheen drummer van Nirvana). ‘30 jaar, wat gebeurde er ondertussen allemaal?’ Het was een moment dat mijn leven veranderde. Het album klinkt nog altijd even fris en vitaal als toen het net uitkwam. De plaat wordt nog altijd ontdekt door nieuwe generaties. Mijn dochter is 15 en sommige van haar vriendinnen luisteren naar ‘Nevermind’. En dan vragen ze haar, jouw papa werkte samen met Nirvana??!! En wat voor iemand was Kurt Cobain? Ik denk trouwens dat het album al wel eens nr 1 staat in de Tops van de Belgische radiostations.

(De luisteraars van Stubru verkozen ‘Nevermind’ tot beste album aller tijden anno 2011. Nummer 1 album top 100)

De website geeft een overzicht van de tour 2021 in UK en US, komen jullie daarna richting Europa?

“Er is nog een kans dat we enkele Europese shows toevoegen eind november. Noord-Amerika in augustus en september. Ondertussen is de ganse band gevaccineerd. Het is een heel organisatie, elk land heeft zijn veiligheidsprotocollen. 2022 komen we zeker naar Europa, we staan te popelen om de nieuwe songs live te spelen. We hebben trouwens mooie herinneringen aan de fantastische festivals op de weide van Werchter. Tijdens de recente tv shows was ik zo enthoesiast om ‘No gods’ te spelen, dat ik het nu live voor de mensen wil spelen.

Graag komen we naar België, trouwens ik kom zo graag in Brussel, één van mij favoriete steden. Mijn dochter is 15 en wil mee op toer gaan! Ik breng haar mee naar Europa.”

(Butch eindigt het interview met de woorden: Be Safe! Peace!)

Garbage brengt een luxe cd/digitale versie van No Gods No Masters uit, met covers van klassieke nummers, waaronder David Bowie's Starman en Because the Night, geschreven door Patti Smith en Bruce Springsteen.

Het luxe album bevat zeldzame Garbage-nummers No Horses, On Fire, Time Will Destroy Everything, Girls Talk, The Chemicals en Destroying Angels, waarvan de laatste drie respectievelijk Brody Dalle, Brian Aubert en John Doe en Exene Cervenka bevatten.

Het albumvinyl is standaard neongroen en Garbage brengt ook een beperkt wit vinyl uit via hun officiële artiestenwinkel en HMV, evenals een exclusief beperkt roze vinyl als onderdeel van de RSD Drops van dit jaar op 12 juni. De band gaat in november met Blondie op tournee door het Verenigd Koninkrijk.

Tracklist:

  1. The Men Who Rule the World
  2. The Creeps
  3. Uncomfortably Me
  4. Wolves
  5. Waiting for God
  6. Godhead
  7. Anonymous (XXX)
  8. A Woman Destroyed
  9. Flipping the Bird
  10. No Gods No Masters
  11. This City Will Kill You

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht:

Praktische informatie

Artiest / titel:: 
Garbage
Meer over