We wisten u eerder al – met de nodige trots – te vertellen dat de popiconen Sting en Van Morrison deze zomer naar de Bijlokesite afzakken. Maar we zijn niet minder trots op de eerste lading jazzmuzikanten.

Op vrijdag 10 juli treedt Ibrahim Maalouf aan als headliner. De Frans-Libanese trompettist komt er zijn recente album S3NS – vol Latijns-Amerikaanse ritmes – voorstellen. Maar hij is lang niet de enige jazzlegende die die dag op Gent Jazz staat: het Britse jazzcollectief Maisha brengt de roemruchte Amerikaanse jazzsaxofonist Gary Bartz mee voor een hommage aan diens invloedrijke fusionplaten, terwijl het Tigran Hamasayan zal laten horen waarom de Armeense pianist als een legende in wording mag worden beschouwd.

Woensdag 8 juli trekt de kaart van de classic jazz – in nieuwe en oude jasjes. Wynton Marsalis strijkt in Gent neer met hét prestigeproject van de hedendaagse jazzscene: Jazz at Lincoln Center Orchestra. En met Secret Society brengt Darcy James Argue dan weer zijn eigenzinnige versie van de big bandmuziek, terwijl het Yes! Trio van Omar Avital een uitbundige, vooruitstrevende invulling geeft aan klassiekers uit het grote pianotriorepertoire. Leuk om weten: Ali Jackson, de drummer van Yes! Trio, verdiende zijn strepen bij het Jazz at Lincoln Center Orchestra.

Ten slotte krijgt ook donderdag 9 juli een eerste markante jazznaam: precies vijftig jaar na de release van Bitches Brew van Miles Davis laat de Belgische drummer Antoine Pierre die dag op eigenzinnige en toch herkenbare wijze verstaan dat de invloed van het album nog steeds immens is.

De ticketverkoop van woensdag 8, donderdag 9 en vrijdag 10 juli start vandaag via gentjazz.com – het enige officiële verkoopkanaal. Wilt u van meerdere dagen genieten? Je kan ook meerdere dagen combineren aan een goedkope prijs in een meerdagenpas. Gent Jazz vindt dit jaar plaats van 8 tot 18 juli.

8 juli

Jazz at Lincoln Center Orchestra with Wynton Marsalis

Wat John Zorn al vijf decennia betekent voor de New Yorkse underground, betekent Wynton Marsalis al minstens even lang voor de, welja, New Yorkse upperground. In het bijzonder die van de Upper West Side, waar de trompettist sinds 1987 aan het hoofd staat van het gerenommeerde Jazz at Lincoln Center én van de gelijknamige big band – het Jazz at Lincoln Center Orchestra. Dat heeft hem in al die jaren evenveel vrienden als vijanden opgeleverd – Marsalis is veeleer een Empire State Building in de jazzwereld dan een hoge boom. Maar als er van één iemand kan gezegd worden dat hij de schatmeester is van een dikke eeuw jazz, dan wel van Wynton Marsalis. De trompettist uit – werkelijk niets in zijn biografie ademt geen jazz – New Orleans was de eerste jazzcomponist die een prestigieuze Pulitzer Prize in ontvangst nam, en met zijn toonaangevende big band blijft hij ook nog altijd het oeuvre van de Grote Jazzmeesters vieren. Twijfel je of het enthousiasme nog steeeds torenhoog is als dertig jaar geleden? Het bewijs hoort u deze zomer op Gent Jazz.

Darcy James Argue’s Secret Society

Als Wynton Marsalis en het Jazz at Lincoln Center Orchestra het heden en verleden van de Amerikaanse big band zijn, dan is Darcy James Argue’s Secret Society de toekomst. (Ja, we weten dat Darcy James Argue van Canada afkomstig is, maar dat ligt óók in Amerika, betweter!) Het voorbije decennium heeft het achttienkoppige ensemble van Argue de grenzen van de big band zodanig verlegd dat The New York Times het gezelschap omschreef als “even verrukkelijk afwijkend als heftig verleidelijk”, terwijl de toonaangevende muziekblog Stereogum hun album Real Enemies één van de beste jazzplaten van de jaren 10 noemde – naast The Epic van Kamasi Washington, The Centennial Trilogy van Christian Scott aTunde Adjuah en Your Queen Is a Reptile van Sons of Kemet. Nóg niet overtuigd? Er is altijd Tomorrowland.

Yes! Trio

“Met dit nieuw visitekaartje bewijst het dynamische Yes! Trio dat het zijn plek verdient op de podia van elk zichzelf respecterend jazzfestival”, schreef Jazz’halo eind vorig jaar, toen de drie met het uitmuntend album Groove du jour op de proppen kwamen. Niet dat we ze dáárom op de affiche hebben gezet, maar het jazztijdschrift heeft vanzelfsprekend overschot van gelijk. Yes! Trio verzet al meer dan een kwarteeuw jazzbakens – ze geven een uitbundige, vooruitstrevende invulling geeft aan klassiekers uit het grote pianotriorepertoire – en alleen al daarom hoort het thuis op Gent Jazz. Groove du jour is nu gewoon de perfecte aanleiding, net als het feit dat Ali Jackson, de heerlijk onorthodoxe drummer van de drie, zijn strepen verdiende bij … het Jazz at Lincoln Center Orchestra van Wynton Marsalis, die het festival op 8 juli afsluit. Voor mocht daar nog twijfel over bestaan: Gent Jazz is a family affair.

9 juli

Antoine Pierre Urbex Electric ‘Suspended’

Het is dit jaar op de kop af vijftig jaar geleden dat Miles Davis het album Bitches Brew in de winkel legde en het jazzgenre een compléét andere richting uitstuurde. “I had seen the way to the future”, zei hij later over zijn aanstekelijk brouwsel van rock, funk, psychedelica en – uiteraard – jazz. Al waren verstokte jazzliefhebbers in die tijd vooral van mening dat hij de afslag naar de hel had genomen door gebruik te maken van elektrische instrumenten. Hoe dan ook: een halve eeuw later blijft Bitches Brew jazzmuzikanten inspireren. Zo ook de Belgische drummer Antoine Pierre, die met zijn band Urbex zopas de live-plaat Suspended heeft opgenomen in Flagey en daarvoor de mosterd haalde bij de ‘elektrische periode van Davis’. Denk Gentse Tierenteyn, want het is straf spul.

10 juli

Ibrahim Maalouf

Toen Sting in 2016 de Bataclan in Parijs opnieuw opende, kon hij maar één Franse muzikant bedenken met wie hij die avond het podium wou delen: Ibrahim Maalouf. Begrijpelijk, want de Frans-Libanese jazztrompettist staat voor passie, plezier, hoop en … diversiteit. De vierde (!) klep van zijn trompet laat hem al jaren toe om Arabische muziekinvloeden in zijn virtuoze jazzspel te introduceren, terwijl zijn recentste plaat S3NS dan weer vol Latijns-Amerikaanse ritmes staat. “Mijn fans gaan met mij op reis”, zei Maalouf ooit in De Volkskrant, en daar is in feite geen woord van gelogen. (Tenzij u nu een beeld krijgt van een cruise met Nicole & Hugo. Dat is níet wat hij bedoelt.) Vooralsnog ook niet overdreven: “Als ik een plaat maak die lijkt op een vorige, mag je mij vertellen dat ik moet stoppen met spelen.” S3NS is alweer zo anders en gedurfd dat u hem op 10 juli vast gewoon wil vertellen dat hij móet blijven verder spelen!

Gary Bartz & Maisha

Het spraakmakende Britse jazzcollectief Maisha streek ook vorige zomer neer op Gent Jazz – er valt moeilijk naast de troep te kijken die de carrière van Nubya Garcia mee in een baan rond de aarde heeft gebracht. Maar deze zomer hebben ze pas écht een goed excuus om te passeren: Maisha komt er het toonaangevende oeuvre van Gary Bart fêteren. Meer nog: ze brengen de Amerikaanse jazzsaxofonist, die zijn strepen verdiende bij Charles Mingus, Art Blakey, Miles Davis en Max Roach, zelf ook mee om het stof te blazen van zijn puike fusionplaten. Zoals Another Earth, bijvoorbeeld. Bart liet zich voor die laatste inspireren door A Love Supreme van John Coltrane, hij huurde Pharoah Sanders in om mee te spelen, en hij maakte er zich uiteindelijk op zijn beurt onsterfelijk mee. Dit concert wil u – nee, echt – niet missen.

Tigran Hamasyan

In tijden van, welja, het internet zijn er van die etiketten die jaren, soms zelfs decennia aan je blijven vastkleven. In het geval van Tigran Hamasyan is dat gelukkig niet zo heel erg. Typ in Google de naam van de Armeense pianist in, en je komt al snel uit bij het artikel in The Guardian waarin hij “the hottest pianist in jazz” wordt genoemd. Dat artikel is intussen zeven jaar oud, en die quote is al zoveel gecopy-pastet dat we er ons – in alle eerlijkheid – een béétje voor schamen om het nu ook doen. Maar Hamasyans pianocomposities blijven van zo’n torenhoog niveau, en de wijze waarop hij Armeense folk mengt met Amerikaanse jazz is nog steeds zo vurig en passioneel dat hij het etiket nog steeds vol trots mag dragen.

Gent Jazz pakt deze zomer uit met Ibrahim Maalouf, Jazz at Lincoln Center Orchestra with Wynton Marsalis, Gary Bartz & Maisha, Darcy James Argue’s Secret Society, Yes! Trio, Antoine Pierre Urbex Electric ‘Suspended’ en Tigran Hamasyan op 8, 9 en 10 juli. De ticketverkoop voor dagtickets en meerdagenpassen start vandaag op gentjazz.com. Gent Jazz vindt dit jaar plaats van 8 tot 18 juli.

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht:

Praktische informatie

Artiest / titel:: 
Gent Jazz Festival
Datum: 
8 juli - 18 juli 2020
Locatie: 
Bijlokesite, Gent

Reservatie:

Meer over