’t Is gebeurd… het doek is gevallen. De metalband met Antwerpse roots is gestopt met een knal. Diablo Blvd is niet meer… En dat zal de Ancienne Belgique geweten hebben! Voor een bijna uitverkochte zaal gaven de metalheads nog één laatste keer het beste van zichzelf.

Voor het zover was moest er nog een voorprogramma afgewerkt worden. Met "Off The Cross" en “Overlord" als opwarmers was het niet te verwonderen dat de zaal al was volgelopen nog voor de start van de hoofdact. Overlord is namelijk de nieuwe formatie van muziekaal genie, en brein achter de meeste songteksten van Diablo Blvd, Andries Beckers.

Terug naar het hoofdingrediënt: braaf op tijd (het was pas iets na 20u) gingen de lichten uit en weerklonk de titelsong van Rocky – “Gonna Fly Now” van Bill Conti uit de boxen. Leuk om te weten is dat dit de historische song in Rocky I is waar Rocky Balboa de trappen oploopt in Philadelphia. Op zich een magnifiek stuk dat de spanning in de zaal deed stijgen. Idealiter zou de band opkomen tijdens het hoogtepunt van deze intro-song, maar het nummer werd helemaal uitgespeeld en de zaal bleef donker. De lichten schoten pas aan bij het volgende nummer; een klassiek doch dramatisch stuk uit de introductie van Romeo en Julia (n.v.d.r., gecomponeerd door Erich Leinsdorf). De band kwam op en de donkere, dramatische ondertoon van hun allerlaaste optreden was gezet. Met “Beyond The Veil” als openingsnummer koos de groep voor een opener uit hun iets recentere repertoire (uit het album “Follow The Deadlights” uit 2014).

Het daaropvolgende nummer "Life Amounts to Nothing" was dan weer een greep uit hun laatste album uit 2017, Zero Hour. De spanning tijdens het spelen van de liedjes was te snijden en was voelbaar tot zelfs in de zeteltjes helemaal achteraan. Daar zaten voornamelijk mensen "die al 30 jaar naar concerten komen” dixit Ales Agnew tijdens het concert. Desondanks de strakke gitaren, snelle drums en energie die de bandleden uitstraalden (want ze hadden er duidelijk zin in), bleef de sfeer in een van België’s gezelligste zalen redelijk ingetogen. De mensen van de security hadden zich hun avond waarschijnlijk anders voorgesteld. Het was pas na een interventie van Sir Alex himself dat het publiek loskwam en er mee voor zorgde dat de band nog meer energie zou krijgen. Hij deelde immers met een handgebaar de zaal doormidden en vroeg om een groot gat te maken voor de obligate “wall of death”. Het bewijs van deze hernieuwde drive was het aanzetten van het nummer Animal, waarin Alex verwijst naar de aanslagen in Zaventem. Hij droeg dan ook vol overgave het nummer op aan de slachtoffers van deze fundamentalistische daad. De ingetogen woede in combinatie met de gierende tonen van hun riffs en sprekende lyrics zorgden voor een beklijvende sfeer.

Ook uit de oude(re) doos werden er een aantal nummers gespeeld, o.a. “Virus" uit hun eerste plaat "The Greater God" (2009) en als bisnummer het rustigere "Saint Of Killers" uit"Builders Of Empires"(2011). Om nog wat extra sfeer te creëren werd er opgeroepen om massaal aanstekers en GSM-lichtjes aan te steken Als echte afsluiter werd "Black Heart Bleed" op emotionele wijze ingezet en het was duidelijk voelbaar dat dit het allerlaatste nummer van het allerlaatste concert van de uitdiensttredende metalband van ’t Stad was.

De bandleden kregen nog een eervolle vermelding van Alex en hij vertelde nog kort over de nieuwe projecten waar zijn collega-muzikanten mee bezig zijn. En Alex zou Alex niet zijn als hij niet zou vragen “en wie ben ik? What’s my name?” Waarna hij niet anders kon dan antwoorden “Ge meugt godverdoemme gerust zen” toen zijn naam gescandeerd werd. Na het optreden kwamen de bandleden nog even één voor één on stage en kregen ze nog een laatste applaus…

Voor Diablo Blvd is het jammer genoeg definitief voorbij maar ik ben er zeker van dat we over elk van hen nog veel zullen horen.

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht: