Vier dagen, vier gesprekken, vier thema’s. Tijdens de Week van de Belgische muziek buigen we ons over de toekomst van de Belgische muzieksector. VI.BE, Het Depot, OLT Rivierenhof en Trix stelden voor het tweede jaar op rij een programma samen om jou te inspireren, en ons samen tot nieuwe inzichten te brengen.

Volg alles tussen 1 en 4 februari, elke dag van 12:30 tot 13:30 via de livestream op de Facebookpagina's van de organiserende partners.

Vandaag lanceren we het volledige programma. Ontdek het hieronder! Opgelet: de gastsprekers worden vandaag onder embargoaangekondigd aan de pers, maar worden pas publiek gecommuniceerd op donderdag 27 januari. Gelieve deze ook dan pas te publiceren.

"Onze sector zat al in transitie en is daarbij zwaargewond door de coronacrisis. We moeten nadenken hoe we uit het dal kunnen kruipen", vertelt Mike Naert(algemeen en artistiek directeur van Het Depot. "Hebben we een marshallplan nodig? We hebben nood aan een nieuw evenwicht, zowel op vlak van diversiteit als globaal versus lokaal. We hebben nood aan mondige artiesten en aan heel veel creativiteit en stiumulering daarvan. Met deze reeks willen we opnieuw de sector moed geven en inspireren voor de toekomst."

"De pandemie is ongenadig voor livemuzieksector. Het toekomstperspectief ontbreekt, het ecosysteem staat onder druk en meer dan ooit wordt de kwetsbare positie van artiesten pijnlijk duidelijk. Nochtans is de live sector een prachtige omgeving om in te werken. Tijd om aan de wederopbouw te denken. Tegelijk dwingt de gedwongen pauze ons ook tot bezinning. De muziekhuizen sluiten meer dan ooit allianties om hun perspectief te verbreden en hun werking actueel te houden. Wat kunnen we bijvoorbeeld leren van een muzikale vrijhaven als Total Refreshment Centre voor onze eigen werking en bij uitbreiding voor het muzieklandschap", " zegt Dieter Sermeus (algemeen coördinator Trix). "Toen Youniss Ahamad me vertelde over zijn onderzoek ‘dekolonisatie van elektronische muziek’ was ik meteen geboeid. Ik stond er tot voor kort eenvoudigweg niet bij stil dat muzieksoftware vertrekt vanuit een westerse blik. Dat is een gemiste kans en een verarming. Boeiende vraagstukken voor de niet zo verre toekomst!"

"In tijden van verwarring en onzekerheid zijn we allemaal op zoek naar de juiste aanpak. Dit geldt zeker en vast voor de culture sector en al wie actief is met muziek", vertelt Eric Smout (programmator OLT Rivierenhof). "We hebben ook (eindelijk) tijd om ons zelf te bevragen en kritisch te kijken naar gangbare praktijken. Mogelijks groeien uit deze bevraging andere en betere werkwijzes die onze sector kunnen verrijken en in het bijzonder ten dienste kunnen staan voor muzikanten en publiek. ‘(Don't) Mind The Future’ zal ongetwijfeld een aantal nieuwe inzichten doen groeien. Vandaar zijn deze gesprekken over de toekomst van de Belgische muzieksector warm aanbevolen."

"We moeten onze sector terug aantrekkelijk maken om in te werken, ook voor artiesten", vertelt Jan Pauly (kenniscel, onderzoek & ontwikkeling VI.BE). "Eén van de uitdagingen zal zijn om hun financiële positie te versterken de komende jaren, dus daar gaan we het uitgebreid over hebben. Is een basisinkomen een oplossing? In Ierland gaan ze het proberen, en wij nodigden een van de bedenkers van dat plan uit. Daarnaast kijken we naar de broodnodige hervorming van het artiestenstatuut, maar we hebben het ook over heel wat andere mogelijke insteken. We hebben alle topexperten samen in één panel, dus dat wordt sowieso eentje om naar uit te kijken."

DE KWETSBARE POSITIE VAN DE ARTIEST: FAIR PAY, FAIR PRACTICE EN ZELFREDZAAMHEID

DI 01.02.2022 (12:30 - 13:30)

Artiesten bevinden zich in het midden van de muziekwereld maar hun plek in het werkveld is kwetsbaar. Hoe kunnen we hun (financiële) positie meer stabiliteit geven zonder te morren aan hun artistieke vrijheid? Hoe geven we muzikanten meer mentale ruimte en maken we hun werk minder precair? En wat is de verantwoordelijkheid van opdrachtgevers hierin? Hoe bouwen we aan duurzame loopbanen zodat we straks niet eindigen met enkel artiesten uit dat deel van de samenleving die het zich kunnen permitteren om artiest te zijn?

Moderator Anne-Marie Croes (Overleg Kunstenorganisaties) gaat het gesprek aan met Dirk De Corte (docent financieel management voor de kunsten, UA), Tobias Van Royen (zakelijk & juridisch advies culturele sector Twee-eiige Drieling), Eva Schampaert (artiest, coördinator De Muziekgilde), Arjo Klingens(LaLaLa Management & Musickness) en Marie-Louise Reedijk (zakelijk consulent Cultuurloket).

Voorbeschouwing gebeurt door Angela Dorgan (Chair National Campaign for the Arts Ireland, CEO First Music Contact). Zij heeft het over het experiment met basisinkomen voor artiesten dat in Ierland wordt opgezet.

WEDEROPBOUW NA DE BRAINDRAIN: HOE MAKEN WE DE SECTOR WEER AANTREKKELIJK?

WOE 02.02.2022 (12:30 - 13:30)

Gedwongen reorganisatie, maandenlange drooglegging en twee jaar van onzekerheid ten gevolge van de coronabeperkingen zorgden voor een uitstroom van mensen en een culturele braindrain in onze sector. Wie wil er straks nog de muziek in, als artiest, technieker, podiumbouwer of organisator? In dit gesprek onderzoeken we hoe we verdere leegloop vermijden, wat er nodig is om talent terug te laten instromen en hoe we de sector weer aantrekkelijk maken in de toekomst.

Moderator Mike Naert (artistiek directeur Het Depot) maakt de balans op met Danielle Gielen (lector PXL-Music), Justine Bourgeus (artiest, Tsar B), Franky Devos (algemeen coördinator Voo?uit) en Tom Bilsen (operation director Stageco).

MUZIKALE VRIJHAVENS EN HET BELANG VAN DE ONDERSTROOM

DO 03.02.2022 (12:30 - 13:30)

Op veel terreinen groeit de dominantie van grote (internationale) spelers op onze markt. Nemen zij straks het hele landschap over of blijft er nood aan nieuwe initiatieven? Brengen zij vernieuwing of krijgen we meer van hetzelfde? Wat is de meerwaarde van vrije podiumplekken in een stad en wat zijn de kwalijke gevolgen van gentrificatie? Verdrukt de rijkdom van grote spelers creatieve cultuur of kan ze die ook stimuleren? Hebben we muzikale vrijhavens nodig om sterke kunst van onderuit te laten groeien?

Moderator Ben Van Alboom gaat in gesprek met Emma Warren (Auteur Make Some Space, journalist), Mathilde Luijten (Overlast), Marcus Deblaere(Busker, Musickness), Irene Rossi (Couleur Café, Deep in the Woods), Jochem Daelman (Horst, Onkruid) en Ufuk Demir (Champion Sound).

THE WESTERN GAZE: HOE MUZIEKSOFTWARE ONZE BLIK VERSMALT

VR 04.02.2022 (12:30 - 13:30)

Dekolonisatie van elektronische muziek begint bij muzieksoftware. Of: hoe populaire audio workstations als Ableton, FL Studio of Logic Pro artiesten beperken in het componeren van muziek volgens de regels van de westerse muziektheorie en daarmee Afrikaanse, Arabische, Zuid-Amerikaanse, Oosterse en andere muziektheorieën uitsluiten. Op welke manier limiteren deze processen artistieke ontwikkeling en identiteit?

Aan de hand van een open debat met Youniss Ahamad (artiest, onderzoeker), Arne Van Petegem (artiest, Styrofoam, lector PXL-Music), Esinam Dogbatse (artiest) en Fahad Seriki (artiest, DVTCH NORRIS) onderzoekt moderator Ufuk Demir (artiest, organisator Champion Sound) de maatschappelijke norm, wat de gevolgen van eurocentrisme binnen muzieksoftware zijn, hoe artiesten omgaan met deze beperkingen en hoe we ze kunnen overstijgen. Het debat wordt ingeleid door een keynote van Youniss Ahamad.

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht: