Guy Van Nueten heeft een muzikale carrière bijeen gespeeld om u tegen te zeggen. Van songschrijver bij The Sands ('April and June'), arrangeur bij dEUS en Zita Swoon en veel meer. . De laatste jaren werkte Van Nueten echter vooral rond een solo piano trilogie die hij na 'Merg' (2009) en 'Pacman' (2013) met het nieuwe 'Contact', de kroon op het werk, besluit.Maar Van Nueten heeft altijd vernieuwing, uitdaging en het experiment opgezocht, en daar is vaak werk voor theater en film bij.

"Van Nueten is altijd op zoek naar nieuwe inspiraties, altijd in de weer om die onophoudelijke drang naar schoonheid en perfectie in klank om te zetten... met zeventien precieuze fragmenten die meticuleus in elkaar gestoken werden als vormen ze een perfect in elkaar passende puzzel. Zodanig dat het album een knappe en inspirerende rondrit vormt langs een haast onuitputtelijke weelde aan inspiraties en ideëen." (★★★★½, Dansende Beren)

Zo ook op deze soundtrack:voor 'Night has come' hoor je een totaal andere aanpak dan op zijn voorlaatste album 'Music for a Small Orchestra' (een traditionele soundtrack), of op zijn laatste album 'Contact' bij Sony Classical (puur piano, zonder editing of processing).

Begin 2014 wordt Guy Van Nueten benaderd regisseur Peter Van Goethem, die een ongezien projekt wil realiseren: het maken van een sf-film op basis van archiefmateriaal. Begin 2015 schrijft Guy de eerste noten, een deel van de muziek verschijnt op zijn album 'Contact', gereleased door Sony Classical einde 2018. Het deel van de score dat eerder een mengeling van elektronica en piano bevat wordt apart gereleased op 11 oktober 2019.

Guy Van Nueten, heeft voor dit ongezien project- een sf-film gebaseerd op archiefmateriaal- het onderste uit de kan moeten halen: er zijn immers geen dialogen in deze film, enkel een voice-over (Johan Leysen)en een tekst van Peter Verhelst. Dit betekent dat de rol van de muziek nog belangrijker is dan gebruikelijk, en ook dat hij veel meer op de voorgrond treedt. We krijgen nu een vaak dissonante mengeling van piano en electronica, een soundtrack die de extremen opzoekt.

Of zoals Fantastic Fest (US) het zegt op hun website : "The editing is superb, and Guy Van Nueten’s enthralling score is a perfect match for this out-of-the-ordinary proposal." "Guy Van Nueten’s hypnotic piano heavy score is impossible to shake, not that you’d want to." (Jason Oliver - Film Seizure)

Geheel onverwacht wordt de film geselecteerd op Fantastic Fest in Austin, Texas, en krijgt vervolgens goeie recensies voor het gehele werk maar ook voor de soundtrack. Nu ook selecties op DOK Leipzig En FF Gent. 'Night Has Come' zal 16/10 voor het eerst in België te zien zijn op Film Fest Gent, een film met een soundtrack die ook van Belgische bodem is.

Check de clip voor het beukende 'Some Refuse the Treatment' met voice over van Johan Leysen.

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht:

Meer over