Jazz in ’t Park (5-8 september) sloot traditioneel de jazzzomer af met zijn gratis vierdaags openluchtfestival in het Gentse Zuidpark als een initiatief van de Stad Gent. Een echte nazomer of nieuw publieksrecord werd het niet door het kwakkelweer, maar zondagnamiddag brak de zon dan toch door. De prettig gestoorde 18-koppige brass- en percussieband Brazzmatazz warmde het publiek alvast op met een mobiel dubbeloptreden voor het feestelijk slotconcert van Jef Neve en trompettist Teus Nobel.

Het festival lokte zowat 9.000 bezoekers. Zoals steeds stond deze 26e editie in het betoverende Zuidpark in het teken van de promotie van de Belgische jazz in al zijn subgenres, door een evenwichtige en gevarieerde programmatie met gevestigde waarden en jonge jazzcats. De halve affiche kleurde Gents, wat het rijke aanbod aan kwalitatieve bands in de Arteveldestad weerspiegelt. De respectievelijke ‘Gentse’ headliners Wasdaman, Flat Earth Society, Jamaican Jazz Orchestra en Jef Neve maakten hun rol van publiekstrekkers volledig waar. Jonge groepen als Punk Kong, Screens, Eclectiv, Hast, Haven, Nagløed en Esinam kregen een platform om hun nieuw project of cd in primeur voor te stellen. De lunchconcerten van Ben Sluijs Quartet en Too Noisy Fish, geselecteerd door oud-journalist Karel Van Keymeulen, lokken een steeds groter publiek over de middag.

Tot zijn persoonlijke hoogtepunten rekent organisator-programmator Jeroen De Weder het Toine Thys Trio, het eenmalige verjaarsdagsprogramma van Flat Earth Society, de power van Hast en de energieke drive van Nagløed. “Alle groepen lieten zich zeer positief uit over de luisterdiscipline en de sympathieke feedback van ons publiek. Het feit dat we na al die jaren een trouw en loyaal publiek hebben opgebouwd dat het niet laat afweten door wat minder weer, doet me enorm veel plezier. We hebben dit jaar met de Stad Gent dan ook volop ingezet op een vernieuwde setting en optimale festivalbeleving. Zo geeft de nieuwe verbrede stretch tent nu ook alle bezoekers optimale beschutting bij plotse regen. De nieuwe geluidsinstallatie reikte tot helemaal achteraan, wat het comfort voor de luistergevoelige festivalganger aangenaam versterkte en ook meer bezoekers bereikte. Ook het uitgebreider cateringaanbod in een ongedwongen, relaxte sfeer onder de bomen werd letterlijk ‘gesmaakt’ door het publiek”, aldus Jeroen De Weder.

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht: