Sinds hun opvallende passage in ‘Iedereen Beroemd’ op ÉÉN en optredens op o.a. JIM Youthlab en TMF Stressfactor waren er gesprekken tussen de 3 jongens van Uberdope en Sony Music. De intentie om te gaan samenwerken was er meteen en dat resulteert nu in een dik verdiend platencontract. Op de bijgevoegde foto van de contractondertekening ziet u vlnr op de eerste rij Jef De Temmerman, Ruben Boidin en Gille De Bruycker (samen Uberdope). Op de tweede rij vlnr Annelies Zoetardt (digital marketing), Michel Van Buyten (legal & BA), Rick van Schooten (MD), Philippe Coppens (A&R), Karsten Biesemans (marketing & promo) van Sony Music.

“Gille De Bruycker, Ruben Boidin en Jef De Temmerman zijn 3 jongens die hiphop ademen en die op eigen kracht met succes 2 albums hebben uitgebracht en tientallen optredens (in zaal en op festivals) hebben afgewerkt. Met de knowhow die Sony Music heeft opgebouwd in het genre hebben wij er alle vertrouwen in dat Uberdope de Vlaamse hiphop naar de next level zal brengen, in België én daarbuiten” aldus Rick van Schooten, MD van Sony Music Entertainment Benelux.

Getuige van Uberdope’s woordelijke spitsvondigheid en hun creativiteit –steeds met knipogen- zijn de videoclips uit hun tweede album ‘Lelijk’.

U kent Uberdope dus misschien wel door hun opmerkelijke videoclips. Of u zag hen al op uw televisiescherm passeren met een uit de kluiten gewassen boombox. Ofwel zag u hen reeds live aan het werk op een podium in uw buurt, hierbij het bewijs leverend dat schoonheid en skills niet noodzakelijk samen hoeven te gaan. Hoe dan ook, de rapgroep uit Gent is sinds het verschijnen van haar tweede album 'Lelijk’ eind 2012 niet meer uit de spotlichten verdwenen, en is dat ook allesbehalve van plan de komende tijd.'

Uberdope ontstond in 2005 toen de drie Gentse rappers Don Jefe, Dirigent en TOR met een gedeelde liefde voor taal, humor en hiphop eerder onverwacht geboekt werden als groep. Uberdope was hierna bijna wekelijks wel ergens in Vlaanderen te bewonderen, en raakte langzaamaan bekend als geroutineerde liveband. In de drie jaar die volgden op het eerste optreden, evolueerde het trio tot een beloftevolle naam in het Belgische hiphopmilieu. Deze evolutie bleef niet onopgemerkt en leverde dan ook enkele tv- en radiopassages op. Hier en daar verschenen nummers van Uberdope op diverse mixtapes en compilaties, maar een eerste uitgave bleef nog even op zich wachten.

Dat veranderde toen begin 2009 debuutalbum ‘In de huis’ verscheen op het Gentse label 9000 Sessies. Twee singles van dit album werden enthousiast onthaald, de bijbehorende videoclips waren dan ook enkele maanden dagelijks te bekijken op muziekzenders TMF en JIMtv. In de nasleep hiervan was Uberdope te zien op verschillende grote festivals en in enkele gerenommeerde zalen. Het hoofdpodium van De Gentse Feesten, de Handelsbeurs en de Ancienne Belgique, om er toch maar een paar te benoemen.

Eind 2009 haalde Uberdope de finale van de Nekkawedstrijd, een belangrijke competitie voor Nederlandstalige muziekartiesten. Na dit concours kreeg Uberdope de kans om met twee andere finalisten van de Nekkawedstrijd op een maandenlange tournee te gaan langsheen diverse culturele centra, waarmee hun podiumprésence en live-ervaring een pak groter werd. Noem het gerust Uberdope’s weg naar het volle wasdom.

Na een relatieve windstilte van anderhalf jaar, waarin de jongens hoofdzakelijk in de studio te vinden waren, verscheen in het najaar van 2012 de langverwachte tweede plaat ‘Lelijk’ op het eigen label 'Fake Records'. De eerste drie singles uit dat album -'Dat komt ervan', 'Een met de vloer' en 'C'est la vie'- werden vlot gedraaid in diverse radioprogramma’s, en ook de videoclips bij deze nummers werden online vaak bekeken. Het grote publiek kent Uberdope beter door hun gesmaakte wekelijkse passages in het Eén-programma 'Iedereen Beroemd'. Intussen is de groep tientallen optredens verder, en staat hen een drukke festivalzomer te wachten. Na de zomer duiken de drie rappers opnieuw de studio in, om te werken aan de opvolger van 'Lelijk', een plaat die hun doorbraak moet en zal bestendigen.

Volg Uberdope online, op Facebook, Twitter

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht:

Meer over