“Waarom duurt het zo lang om de Sting-tickets terugbetaald te krijgen?” Het is een vraag die we de afgelopen twee maanden vrijwel dagelijks voorgeschoteld kregen, en geloof ons vrij: dat begrijpen we volledig.

Nadat Sting deze zomer zijn concert op Gent Jazz last minute annuleerde, hebben we ons geëngageerd om – aan wie dat wou – de tickets terug te betalen. Strikt juridisch gezien hadden we ons als festival achter een juridisch argument (nl. overmacht) kunnen verschuilen, maar dat was voor ons nooit een optie. Bovendien hadden we een verzekering afgesloten die ons tegen een dergelijk voorval en het inkomstenverlies zou beschermen en we hadden beslist een deel van dat geld aan te wenden om die tickets terug te betalen.

Sinds de dag van de annulering hebben we – bijgestaan door onze juristen – aan alle contractuele voorwaarden van de verzekeringspolis voldaan. Onze claim is duidelijk en gekend door de verzekeraar. Maar vier maanden later moeten we vaststellen dat de verzekeringsmaatschappij het juridisch spel van vraag en antwoord speelt om enerzijds zo weinig mogelijk geld te moeten uitkeren, anderzijds de uitbetaling van de volledige schadeclaim zo lang mogelijk te kunnen uitstellen. Terwijl onze ticketkopers liever vandaag dan morgen hun centen terug willen zien. Begrijpelijk.

Het is juist daarom dat we – met nog meer overtuiging – zullen strijden tot we uitbetaald krijgen waarvoor we ons hebben verzekerd. Onze visie om iedereen op hetzelfde ogenblik te kunnen uitbetalen, wordt nu wel onmogelijk gemaakt door de verzekeraar. Wij zijn de voorbije maanden niet bij de pakken zijn blijven zitten. We hebben van de tijd gebruik gemaakt om een systeem op punt te zetten dat ons – vandaag en in de toekomst – in staat stelt om onze bezoekers makkelijk vouchers toe te sturen. Want een deel van de ticketkopers van Sting koos ervoor om gecompenseerd te worden in festivalvouchers.

Dat systeem is nu klaar en met een eerste schijf die we recent (en als gevolg van onze blijvende inspanningen) ontvingen van de verzekeringsmaatschappij zullen we alvast binnenkort iedereen vergoeden die een gedeeltelijke terugbetaling vroeg. Tegelijk worden ook de vouchers uitgestuurd naar al wie geen of een gedeeltelijke terugbetaling vroeg. Aansluitend zullen we beginnen met de vergoeding van wie een volledige terugbetaling vroeg. Totdat we uiteindelijk iedereen hebben kunnen geven waar hij recht op heeft.

Tot slot willen we ons nog eens uitdrukkelijk verontschuldigen voor dit lange wachten, en weet dat er geen dag voorbijgaat dat we hier niet met (juridische) man en macht mee bezig zijn. En van zodra we kunnen, betalen we al wie daarom vroeg netjes terug! Beloofd!

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht:

Meer over