Het 47ste Film Fest Gent opzetten in COVID-19-tijden was een huzarenwerk, maar het gaf een positief signaal naar iedereen die cinema in het hart draagt. Het festival heeft aangetoond dat cultuur en veiligheid perfect kunnen samengaan. Ook het online alternatief viel in de smaak. In tijden waarin de pandemie alles beheerst, kon Film Fest Gent troost bieden aan zowel het filmtalent, de -sector en -liefhebbers. Het festival bereikte dit jaar uiteindelijk zo'n 50.000 film- en filmmuziekliefhebbers.

Op 24 oktober schreef Film Fest Gent de laatste pagina van zijn 47ste editie met een unieke, gelivestreamde editie van de vermaarde World Soundtrack Awards, die dit jaar hun twintigste verjaardag vierden. Het was het orgelpunt van een bescheiden filmfeest dat de geschiedenisboeken zal ingaan, niet alleen door alle coronamaatregelen, maar ook door de vele emotionele reacties van publiek en professionals. De beperkte capaciteit, social distancing en de mondmaskerplicht hebben het filmfestival en zijn talrijk opgekomen bezoekers niet de mond kunnen snoeren. Zo’n 24.500 mensen woonden de publieke filmvertoningen bij, dat is iets meer dan de helft van vorig jaar, toen de capaciteit uiteraard niet gehalveerd was en geen rekening moest houden met een maximum van 200 personen per bioscoopzaal. In totaal mocht Film Fest Gent meer dan 41.000 bezoekers verwelkomen in de bioscoopzalen. Dat is bijzonder omdat er dit jaar in tegenstelling tot andere jaren geen B2B privévertoningen waren, geen filmmuziek industry events waren en ook veel minder schoolvoorstellingen.

Algemeen directeur Marijke Vandebuerie: “We zijn ontzettend dankbaar dat het festival is kunnen doorgaan. Cultuur is het zout en de peper van ons leven en biedt wat soelaas in deze donkere tijden. We hebben de maatregelen strikt toegepast om het publiek dat massaal is komen opdagen, veilig te kunnen ontvangen. En tussen de vele protocollen en veiligheidsprocedures door hebben we het kloppende hart van het festival weten te vrijwaren: films die smachten naar een publiek in een donkere zaal, om hen mee te voeren en hen verhalen te vertellen.”

Solidariteit

Meer dan ooit stond Film Fest Gent in het teken van solidariteit. Tot elkaar en tot de cinema’s. Zo was de donatieactie waarbij ticketkopers een vrije bijdrage gaven bij hun aankoop een waar succes. Dankzij die actie in samenwerking met het burgerinitiatief Enchanté kan Film Fest Gent in het komende jaar zo’n 1.000 mensen – die het minder breed hebben – een gratis cinemabezoek schenken. Daarmee steunt FFG ook de noodlijdende cinema’s in Gent – Sphinx Cinema, Studio Skoop en Kinepolis – want ook na het festival moeten deze vertoners het hoofd boven water kunnen houden.

Film Fest Gent is zich nog bewuster geworden van zijn rol en belang in het ecosyteem van de filmsector. De oprechte collegialiteit ten opzichte van partners en andere organisaties leidde tijdens deze editie tot samenwerkingen met onder andere Courtisane, Art CinemaOFFoff en MOOOV. De 47ste editie kon zo een vangnet bieden voor verschillende vertoningen die collega-festivals in rook zagen opgaan door de gezondheidscrisis.

Rollercoaster van (film)emoties

Het is geen evidente rit geweest voor iedereen voor en achter de schermen. De organisatie is haar festivalcrew, alle vrijwilligers, kassa- en zaalmedewerkers zeer dankbaar om in deze bizarre tijden paraat te hebben gestaan.

Programmadirecteur Wim De Witte: De voorbije weken waren een rollercoaster. Door al het werk dat er is verricht om dit alles tot een goed einde te brengen, maar ook door de selectie films die duidelijk in de smaak gevallen is. Dat een kleine, intieme documentaire (Petite fille, van Sébastien Lifshitz) onze competitie heeft gewonnen, is toch een teken dat de mensen nog steeds empathie tonen voor elkaar. Daaraan trekken wij ons op. Heel wat voorstellingen waren uitverkocht. Genoeg bewijs van de kracht van cultuur.”

Film Fest in huis

Nieuw dit jaar was het online VOD-platform met een zestigtal festivaltitels die enkel tijdens de tien festivaldagen thuis bekeken konden worden. Het bleek een welgekomen digitale aanvulling, zeker gezien de beperkte zaalcapaciteit. Zo’n 1.500 gebruikers zorgden voor meer dan 2.000 streams, wat - vermenigvuldigd met een kijkers-coëfficiënt van 1,8 - neerkomt op 3.600 online filmkijkers. Film Fest Gent zal altijd de collectieve bioscoopervaring blijven verdedigen en uitdragen, maar het online alternatief in 2020 kon niet uitblijven. Zo konden ook mensen – die door verscheidene redenen het festival niet konden bijwonen – thuis genieten van deze editie. De meest gestreamde titel was de documentaire For Sama van Waad al-Kateab.

WSA Livestream

De identiteit van Film Fest Gent wordt al jaren mede bepaald door de focus op filmmuziek. De World Soundtrack Awards – de wereldvermaarde filmmuziekprijzen – vierden dit jaar hun twintigste verjaardag. De organisatie had een groot feest in gedachten, maar de coronacrisis besliste daar anders over. Voor het eerst in de geschiedenis werden de World Soundtrack Awards online gelivestreamd over de hele wereld. Ruim 4.000 kijkers konden zien hoe de IJslandse Hildur Guðnadóttir de Film Composer of the Year Award won en hoe Dirk Brossé Brussels Philharmonic en Vlaams Radiokoor dirigeerde in de legendarische Studio 4 in Flagey.

Door het internationale karakter van het WSA Industry programma, dat jaarlijks componisten en studenten van verschillende continenten ontvangt, besliste Film Fest Gent om de fysieke evenementen te annuleren. Evenwel werd er snel een online alternatief aangeboden, met gesprekken tussen Dirk Brossé met respectievelijk Gabriel Yared en Alexandre Desplat, een masterclass met deze laatste en een panel talk over diversiteit in de filmmuziekindustrie.

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht:

Meer over