Goele Bormans

Vrijdagavond ging in het Capitole van Gent de musical Evita in première. Stany Crets droomde al van kinds af aan om deze productie eens in een nieuw jasje te steken. En wat voor een jasje is dat geworden! Een modernere versie om U tegen te zeggen! Het eerste deel zorgde meermaals voor kippenvel en vertelde het verhaal hoe Evita zich opwerkte naar de top. Het tweede deel was iets rustiger en ging over het leven aan de zijde van haar man Juan Peron. Stany heeft een hele sterke vernieuwde versie op de kaart gezet, die zeker de moeite is om eens te gaan zien. Ken je het verhaal niet? Geen nood, het verhaal wordt je klaar en duidelijk als je gaat kijken. Wie ook een dikke pluim heeft verdiend is Laurent Flament. De dans was niet alleen bijkomstig in deze musical, hij speelde vaak even de hoofdrol. Laurent heeft voor Evita een prachtige choreografie gemaakt die het verhaal al vertelde met enkel de beweging.

Dat Ann van Den Broeck (Evita Duarte/Peron) een prachtige stem heeft, is algemeen geweten. Maar als Evita kon ze alle kanten van haar stem eens laten zien, van breekbaar en broos tot sterk en zelfzeker. De kippenvelmomentjes volgden elkaar op. Ook de guitige trekjes en haar mimiek maakten Evita helemaal af. Voor dans moest ze zeker niet onderdoen voor de dansers op het podium, ze vormde prachtige lijnen en was het toonbeeld van elegantie. Hans Peter Janssens (Juan Peron) staat bekend om zijn fantastische stem. Hij luisterde braaf naar zijn Evita en zong even uitmuntend mee. Juan (oftwel Hans Peter) kwam op, zong en overwon het publiek! Ze stonden sinds Dracula niet meer samen op een podium, maar het was de perfecte match voor Evita en Juan Peron. Sébastien De Smet kroop in de huid van Ché en is eigenlijk wel een beetje de verteller van het stuk. Hij stond van in het begin aan Evita’s zijde en leidde haar mee naar de top. Ook Sébastien maakte een uitmuntende prestatie. Het was een topcast waar je hoed voor af mag!

Maar het sterke ensemble van Evita mogen we ook zeker niet vergeten! Voor de vrouwen waren dat Line Ellegiers, Lotte Stevens, Vivian Gomez Cardoso, Marije van Sonsbeek en Shana Pieters. Sven Tummeleer, Laurenz Hoorelbeke, Albert Jan Kingma, Baptiste Vuylsteke en Jervin Weckx waren hun mannelijke tegenspelers. Het ensemble werd zeker niet naar de achtergrond geduwd, zij zorgden ervoor dat de show helemaal af was. Hun prachtige dans, met perfecte lijnen en timing zorgden zeker ook voor mooie momenten in de voorstelling. Uiteraard mogen ook hun stemmen niet vergeten worden, want die waren zeker ook de moeite waard! Het ensemble stond er op zijn eigen, maar versterkte ook de cast in de gemeenschappelijke scènes.

De scène waar ze allemaal een masker op kregen zodat ze net poppen leken en ze dus ook bewogen als poppen was een toffe verwijzing naar de geschiedenis. Het was zo dat de regering in het Peronisme net poppen waren. Ieder werd geleid door Juan en Evita. Zij hadden duidelijk de touwtjes in handen.

Ook in het decor werden de poppen verwerkt. De grote wereldleiders van die tijd werden als reuze poppen gemaakt en de enige rol als kindje werd door een popje vertolkt. Een leuk detail dat toch wel een soort van rode draad gaf tijdens de voorstelling.Tegewoordig wordt het niet meer altijd gedaan, maar voor Evita werd er nog eens een live orkest boven gehaald. Wat de muziek toch nog tien keer sterker maakt. Ook van hen echt knap werk!

Het is een musical die je niet snel zal vergeten, een frisse wind door het gekende verhaal. Een top cast, een fantastisch ensemble, een prachtig decor, uitmuntende choreografie en een sublieme regie, alle ingrediënten voor een avond om van te smullen! En absoluut een aanrader! Je kan nog een tijdje Evita gaan bewonderen in het Capitole van Gent waarna de musical verder afzakt naar de Stadsschouwburg in Antwerpen. Zeker gaan zien!

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht: