Gisteren gaven Evi Hanssen, Jonas Van Geel, Koen Wauters, Sam De Bruyn en Heidi Van Tielen in het Centraal Station van Antwerpen het startschot voor Rode Neuzen Dag editie 2016, die in het teken staat van jongeren met psychische problemen. Eén op vijf jongeren krijgt daar namelijk mee te maken. Uit nieuw recent onderzoek blijkt bovendien dat meer dan de helft van de jongeren met psychische problemen hier met niemand over praat en slechts drie op tien de stap zet naar professionele hulp.

Om psychische problemen bij jongeren bespreekbaar te maken en het taboe verder te doorbreken organiseren VTM, Qmusic en Belfius de tweede editie van Rode Neuzen Dag. Ze willen met grappige acties en de verkoop van rode neuzen aandacht vragen voor het probleem en geld inzamelen om jongeren te helpen. Evi Hanssen, ambassadrice van Rode Neuzen Dag 2016: “We liken, sharen en chatten er op los, maar praten over onze echte gevoelens en problemen doen we niet. Tijd om het taboe te doorbreken! We moeten onze verantwoordelijkheid nemen en zorgen dat we gericht hulp kunnen bieden aan deze jongeren, met meer middelen en meer initiatieven om hen op te vangen. Allemaal samen kunnen we écht het verschil maken.

Vijf nieuwe neuzen ten voordele van het goede doel

Dit jaar zijn er vijf verschillende Rode Neuzen: Jack-A-Hoy, DJ Niësto, Professor Sniff, Ha-Choo en Snotte Belle. Verzamelen, delen en uitwisselen, het mag allemaal. Zet een rode neus op en toon dat spreken over psychische problemen geen taboe mag zijn.

De vijf neuzen werden vanmorgen voor het eerst getoond op het speciale Rode Neuzen Dag Nieuws met Birgit Van Mol dat rechtstreeks werd uitgezonden bij VTM vanuit het Centraal Station van Antwerpen. De jongeren van het Stedelijk Lyceum Linkeroever, die vorig jaar “over de streep” gingen in het gelijknamig VTM-programma, waren aanwezig om mee de kick-off te geven. De Qmusic-ochtendshow van Sam en Heidi, vanop dezelfde locatie, stond vanmorgen ook helemaal in het thema van Rode Neuzen Dag. Actievoerders van Rode Neuzen Dag nemen Qmusic trouwens een hele week over in de voormiddag. Zij kiezen de muziek in het voormiddagblok You Make Us Play.

Nieuw onderzoek: meer dan de helft van de jongeren met psychische problemen praat er met niemand over

Naar aanleiding van Rode Neuzen Dag voerde iVox een onderzoek uit om een beter zicht te krijgen op de problematiek en hoe mensen en meer specifiek jongeren hiermee omgaan. iVox voerde dit onderzoek uit bij 1685 Vlamingen, waaronder 1000 jongeren tussen de 16 en 30 jaar. Een aantal resultaten:

- meer dan de helft van de jongeren met psychische problemen (55%) praat met niemand over hun problemen. Eén op drie jongeren met psychische problemen schaamt zich (39%) en geeft zichzelf de schuld (34%).

- Zes op tien jongeren praat niet met hun ouders over hun problemen. De belangrijkste redenen om niet te praten met de ouders zijn: er met niemand over willen praten (56%), ze niet willen opzadelen met hun problemen (36%) of denken dat ze het toch niet zullen begrijpen (34%).

- Zeven op tien zet de stap naar hulp niet. Minder dan vier op tien van de jongeren met psychische problemen weet waar ze terecht kunnen voor hulp (36%). De reden om de stap niet te zetten naar hulp: ze vinden het overdreven (54%) of te duur (34%). Vrienden, familie en kennissen blijken een belangrijke schakel te vormen voor het vinden van de juiste professionele hulp. Eén op twee komt terecht bij professionele hulp via iemand die ze kennen (55%).

Peter Adriaenssens, kinder- en jeugdpsychiater: “De recente cijfers bevestigen dat we er nog niet zijn. Niet enkel blijkt de stap voor jongeren om te spreken over hun problemen groot, ook de stap zetten naar hulp is moeilijk. Treffend is dat één op drie ouders aangeeft dat ze niet zouden weten hoe ze met een ‘rodeneuzenprobleem’ zouden moeten omgaan. Met Rode Neuzen Dag willen we tonen dat we geloven in verandering. We geven een signaal: spreek erover, zoek hulp, neem de uitgestoken hand. En met de giften die we inzamelen steunen we de dienstverleners die de jongeren bijstaan.”

*iVOX-onderzoek
Online onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX op een representatieve steekproef van 1685 Vlamingen einde augustus 2016, maximale foutenmarge 2.35%. Voor meer info contacteer Lore Verhoogen, Lore@ivox.be, 016/85 70 01.

75 dagen vol Rode Neuzen want “Het scheelt als je deelt”

Vanaf 19 september tot en met 3 december 2016 zullen VTM, Qmusic en Belfius mensen oproepen om geld in te zamelen voor het goede doel. Om het belang van Rode Neuzen Dag en de problematiek van de jongeren aan te kaarten zullen vanaf vandaag op tv en radio spots verschijnen die het thema aankaarten. De actie wordt afgesloten met een grote benefietshow op radio en tv op zaterdag 3 december. Q-dj’s Sam De Bruyn en Heidi Van Tielen zullen in de week voor 3 december de actievoerders in de bloemen zetten. Belfius mobiliseert zijn kantoren en medewerkers om de neuzen te verspreiden en geld in te zamelen.

Rode Neuzen Dag weetjes

  • Rode Neuzen kan je vanaf vandaag kopen bij de kantoren van Belfius en de actievoerders. Vanaf 3 oktober zijn ze ook in talrijke andere verkooppunten te vinden.
  • Actievoerders kunnen hun actie registreren op een vernieuwde rodeneuzendag.be, waar nu al meer dan 100 geregistreerde acties terug te vinden zijn.
  • Een Rode Neus kost €5, waarvan €3,5 naar het Rode Neuzen Fonds gaat.
  • De opbrengst van Rode Neuzen Dag gaat naar het Rode Neuzen Fonds, beheerd door een onafhankelijk bestuurscomité bij de Koning Boudewijnstichting en dient om jongeren met psychische problemen te helpen.
  • Er worden geen werkings- of promotiekosten in rekening gebracht door Medialaan of Belfius.
  • Rode Neuzen Dag is gebaseerd op het internationale format Red Nose Day, een fundraisingactie van Comic Relief.

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht: