Geweldig nieuws vanuit het Verenigd Koninkrijk: het Eén-programma Down the road won vanavond de AIB Impact Award. De Association for international broadcasting AIB reikt jaarlijks prijzen uit aan omroepen en programmamakers van over de hele wereld, voor factual tv, radio, audio en online producties in alle talen.

De AIB prijzen worden dit jaar al voor de 15e keer uitgereikt en tellen 21 categorieën, van sport over dagelijks nieuws of documentaires tot wetenschap. Naast die categorieën is er ook de prijs voor impact: de AIB Impact Award erkent een programma dat een grote sociale of politieke impact heeft gehad. Dit jaar gaat die belangrijke eer naar de Eén-reeks Down the road. Vorig jaar won trouwens een CNN International-reportage over de slavenhandel in Libië deze award. Het is de eerste keer dat een feelgood-programma als dit de prijs wint.

"Een heel mooie erkenning voor de maatschappelijke impact van de reeks"

Olivier Goris, netmanager Eén: Down the road is het perfecte voorbeeld van wat Eén elke dag doet: straffe programma’s maken die impact hebben en het verschil maken. Onze programma’s raken de Vlamingen, kijkers praten erover of steken er iets van op. Het is een geweldige beloning dat we nu met Down the road ook die internationale erkenning krijgen. Zo in het rijtje komen met omroepen als BBC en CNN, die de impactprijs eerder al wonnen, dat is schitterend!

De prijs werd in Londen afgehaald door Dieter Coppens en door Gijs Polspoel, regisseur van Down the road.

Dieter Coppens: Ik wist totaal niet wat te verwachten toen we vertrokken voor de eerste Down the road. Tijdens die reis werd ik elke dag verrast door hoe mijn zes reisgenoten naar de wereld keken, door wat ze zeiden, hoe ze met elkaar en mij omgingen… Zowel ik als de crew stonden vaak met tranen in de ogen, van ontroering maar ook van het lachen. Ze zijn puur, hebben het hart op de tong, hebben veel humor, kunnen goed relativeren en leven in het nu. Ik heb ingezien dat ze veel meer kunnen dan iedereen denkt en dat ze bijzondere talenten hebben - dat heeft Vlaanderen ook gevoeld. Dat ook de rest van de wereld dit inziet, daar konden we alleen maar van dromen. Maar het is intussen toch gebeurd - en dat is helemaal de verdienste van mijn geweldige reisgenoten!

Gijs Polspoel, regisseur van Down the road: We hoopten natuurlijk dat het Down the road-verhaal een groot publiek zou raken. Maar we hadden nooit gedroomd dat het zo'n groot effect zou hebben op de houding van de kijkers. Dat de reeks nu deze prijs wint, bewijst dat ook integer, authentiek entertainment een grote impact kan realiseren in onze samenleving.

AIB beloonde Down the road met de impactprijs omwille van de brede impact die het programma heeft:

Gunda Cannon, AIB International Relations and Editorial Director: Down the road is een programma waarvan de impact veel breder gaat dan enkel de televisie-uitzendingen of online fragmenten. Iedereen die de reeksen gezien heeft, zal iets hebben voelen veranderen vanbinnen. Die persoon zal mensen met het downsyndroom niet meer op dezelfde manier kunnen bekijken. Van nu af aan zijn zij gewone mensen als jij en ik. Die verandering is niet enkel voelbaar bij de kijkers zelf, maar zet zich door naar vrienden, familie, collega's... De impact van het programma blijft zo uitdijen. Een fantastische prestatie.

Naast deze Impact Award won Down the road al de Rose d'Or, de eerste prijs in de categorie "Documentaries - Human relations and values" op het World Media Festival in Hamburg, en de Zilveren Award op het New York Festival voor TV & film in de categorie “Reality TV Drama”.

56% van de kijkers positiever tegenover mensen met beperking dankzij Down the road

Eerder deed de VRT Studiedienst een onderzoek naar de impact van Down the road in Vlaanderen (representatieve bevraging bij 1.245 Vlamingen; 16+, online, resultaten gewogen). 81% van de kijkers gaf aan dat hij het positief vond dat mensen met Down een plaats krijgen op televisie. 56% van de kijkers geeft aan nu positiever te staan tegenover mensen met een beperking; dat is maar liefst 22% van alle Vlamingen. 19% van de Vlamingen heeft over Down the roadgepraat, 17% zegt iets te hebben bijgeleerd, en 14% zegt dat het programma hen aan het denken heeft gezet.

Gemiddeld had het tweede seizoen van Down the road per aflevering 1.090.575 kijkers via televisie en 47.157 kijkers online (live+7, 4+). Het tweede seizoen van de reeks kreeg van kijkers ook een prachtige waardering van gemiddeld 8,9 op 10.

In 2020 is het derde seizoen van Down the road te zien op Eén.

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht: