Bettina Geysen stond gisteren voor de pers voor de laatste keer tewoord als Netmanager van Eén.
Ze blikte terug op 1 jaar één en keek ook vooruit.

Eén bestaat vrijdag exact 1 jaar. De grootste vlaamse zender kon dit jaar terugblikken op een goed jaar. Ze verloren een heel klein beetje tegenover 2004 maar dit komt door de opkomst van enkele nieuwe zenders en het meergebruik van DVD. In 2005 haalde één over 24 uur gerekend een gemiddeld marktaandeel van 27.1%, zo’n 5% hoger dan VTM volgens één. In het tijdsblok 17 tot 23 uur, de zogenaamde prime time, waren de programma’s van Eén zelfs goed voor 29% van het kijkvolume.

Vlaanderen gaf één duidelijk betere punten op kwalitatief vlak dan VTM. Eén kreeg van de vlaming gemiddeld 7,5 of nog eens 0,2 punten meer dan in de vorige meting in 2001. Terwijl VTM maar 6.1 krijgt indezelfde meting nu.

Eén scoorde het voorbij jaar vele schitterende uitschieters. Kijk maar naar de top 25 van de best bekeken programma’s in 2005. Niet minder dan 19 van de eerste 25 best bekeken programma’s werden uitgezonden op één. En 4 nieuwe programma’s wisten in hun introductiejaar meteen door te dringen tot deze exclusieve top (9. Het leven zoals het is: De zoo, 15. Urbain, 21. Het leven zoals het is: Spoedgevallen en 25. Als ’t maar beweegt).

"Vele van de nieuwe programma’s hebben onze verwachtingen ingelost. Vandaar dat er in 2006 ook tweede reeksen volgen. Ik ben vandaag echter niet te beroerd om ook op mijn missers te wijzen. We hebben 4 titels afgevoerd omdat ze kwalitatief noch kwantitatief konden voldoen: De leeuwenkuil, Als je haar maar goed zit, Body & soulmates en De saga van Oberon. Maar ongeveer 2 op 3 van onze nieuwe titels zal dus in de loop van de komende maanden een vervolg krijgen." Vertelde Bettina Geysen gisteren.

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht: