In de documentaire reeks Paradise City reist muzikant Mario Goossens (drummer bij Triggerfinger) naar zes steden die zwaar geteisterd werden door natuurrampen of door toedoen van de mens: Port-au-Prince, Belfast, New Orleans, Kigali, Hiroshima en Detroit.

Hij onderzoekt er hoe de inwoners opnieuw de kracht vonden om door te gaan na de catastrofe waardoor ze werden getroffen. En hoe muziek kan helpen bij het helen van zo’n stad. Mario ontmoet muzikale sterkhouders die hun stad er weer bovenop proberen te krijgen.

Vanaf vrijdag 4 oktober om 21.20 u. Vanaf dan is de reeks meteen ook integraal beschikbaar op VRT NU. Er is ook een radioreeks, een boek en een theatertour.

Muziek tegen miserie

Veel genres uit de popgeschiedenis vinden hun oorsprong in miserie. Onder meer gospel, blues, jazz, soul, R&B, punk, techno, reggae en hiphop ontstonden in een samenleving die het hard te verduren kreeg, met weinig kansen tot ontplooiing. Muziek als helende kracht die gekwetste steden en hun inwoners doet herleven. Dat is het uitgangspunt van Paradise City.

Ver weg van alle toeristische clichés klopt Mario Goossens op de achterdeur van een stad. Hij gaat op zoek naar concrete verhalen van gewone mensen die de ramp zelf hebben meegemaakt. Weg van beleidsmakers of de 'high society' peilt hij naar wat er echt leeft in een stad. Bij de locals, in de achterbuurten of slums, bij mensen die elke dag weten te overleven. Via de muziek overbrugt Mario elke taalbarrière en wordt hij één met de stad.

De steden die hij bezoekt zijn:

  • Port-au-Prince, Haïti (aardbeving, 2010)
  • Belfast, Noord-Ierland (‘troubles’, 1969-1998)
  • New Orleans, USA (orkaan Katrina, 2005)
  • Kigali, Rwanda (genocide, 1994)
  • Hiroshima, Japan (atoombom, 1945)
  • Detroit, USA (stadsfaillisement, 2013)

Paradise City werd bedacht door muzikant-regisseur Karel Van Mileghem. Als gezicht voor het programma zocht hij een muzikant die uitblinkt in het oer-instrument: drums. Via ritme kan je in alle culturen snel een goede muzikale klik te vinden. Zo kwam Karel uit bij Mario Goossens, drummer bij Triggerfinger, die zich met volle overgave op het avontuur stortte.

Multimediaal

Paradise City is niet alleen een televisiereeks. Er komt ook een radioprogramma, een boek, een album en een theatertour.

Paradise City op Radio 1
Paradise City is ook een zesdelige reeks op Radio 1, gepresenteerd door Mario Goossens en Karel Van Mileghem, met interessante muziekweetjes en extra focus op de muzikale erfenis van elke stad. Telkens op maandag na de uitzending op Canvas, vanaf maandag 7 oktober, tussen 22 en 23 uur.

Album
Dit najaar brengen Mario Goossens en Karel Van Mileghem ook een album uit. De songs zijn gebaseerd op de verschillende muzikale samenwerkingen in de verschillende steden. De eerste single 'Money' vond zijn inspiratie in een piepkleine studio in Haïti en komt uit op 10 september.

Boek
Paradise City krijgt ook een vervolg in boekvorm. Het wordt een internationaal kunstboek (in het Engels en met veel aandacht voor de fotografie), uitgegeven door Lannoo, in samenwerking met VRT. Voor de foto’s zorgde topfotograaf Fabrice Debatty. Hij was erbij op elke reis en richtte zijn lens op zijn eigen manier op de stad en haar inwoners.

Theatertour
Dit najaar (vanaf 31 oktober) start de theatertournee Paradise City Tour. Die loopt langs 20 zalen in Vlaanderen. Dat muziekgenres vaak ontstaan bij gemeenschappen die het zwaar te verduren krijgen, is een rode draad in onze popgeschiedenis. Mario en Karel brengen dat verhaal in woord en beeld, en met een liveband, met onder meer toetsenist David Poltrock en Gertjan Van Hellemont, frontman van Douglas Firs.

Aflevering 1 - Port-au-Prince, Haïti - Vrijdag 4 oktober

Haïti is een land met een woelige geschiedenis. Nadat de Spaanse conquistadores de inheemse bevolking hadden gedecimeerd, volgden de Fransen, die massaal veel Afrikaanse slaven aanvoerden. Die creëerden later de eerste zwarte republiek. Port-au-Prince werd uitgeroepen tot hoofdstad. Maar interne twisten, een zware schuldenlast, een Amerikaanse bezetting en een reeks dictators brachten het land aan de rand van de afgrond. Tot overmaat van ramp was er de catastrofale aardbeving in 2010.

De muziek in Haïti is erg beïnvloed door haar Afrikaans-Creoolse roots en de voodoo. Mario ontmoet Romel Jean-Pierre, een man die als kind eerst opgroeide in de luxe van een adoptiegezin en later in een getto belandde. Ondanks die traumatische ervaring werd hij directeur van Konbit Mizik: een gratis platenlabel en een muziekstudio voor jonge artiesten in Port-au-Prince. Ze organiseren ook een jaarlijks muziekfestival en strijden tegen HIV en aids.

De familie van de 16-jarige Abigaëlle Jose Sétoute werd dakloos door de aardbeving van 2010. Dankzij de humanitaire organisatie Core, opgericht door Sean Penn, kon Jose toch naar school. Maar de dood van haar moeder was opnieuw een zware slag voor het meisje. Ze vond troost in de muzieklessen van Music Heals International, een partnerorganisaties van Core. Jose speelt nu piano, wil naar het conservatorium en droomt van een eigen muziekschool.

Zikiki St. Eloi woont in de sloppenwijk, maar zijn kunstzinnige familie heeft van hun steile straatje een echte kunststraat gemaakt. Voor Zikiki is kunst een kompas dat kinderen naar het rechte pad leidt in een buurt die geterroriseerd wordt door straatbendes. De aardbeving heeft ook op Zikiki een diepe indruk gemaakt. Muziek helpt het trauma te verwerken. Daarom startte hij met muzieklessen waaruit later een schooltje is ontstaan.

Yves-Marie Croicoux is de oprichter van Raram. De muziekgroep speelt rara, dé traditionele muziek van Haïti, die sterk verbonden is met de voodoocultuur. Wat blues was voor de Afro-Amerikaanse slaven, is rara voor de Afro-Creoolse slaven. Ze putten er moed en kracht uit tijdens de zware arbeid op de plantages. Zo ook bij Yves-Marie, die bij de aardbeving zijn dochtertje en diverse collega-muzikanten verloor.

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht: