De dertiende editie van December Dance sloeg een nieuwe weg in, en richtte de blik resoluut op de mens en de wereld die ons omringt. Dat die wereld tijdens het festival ook echt zo nadrukkelijk haar stempel zou drukken op de organisatie, was evenwel onvermoed. Concertgebouw Brugge en Cultuurcentrum Brugge – partners binnen de alliantie Dans in Brugge – besloten niettemin om December Dance te laten plaatsvinden, ondanks de opgelegde beperking van 200 personen per voorstelling en de grote impact daarvan voor het festival en zijn publiek.

Dans in Brugge blikt trots en tevreden terug op een succesvolle editie, met een grote variatie aan stijlen en presentatieplekken, een aanbod voor iedereen tussen 9 en 99, en alle ruimte voor schitterende artiesten van bij ons (Michiel Vandevelde, Cassiel Gaube, Cindy Van Acker …) maar ook voor internationale publiekslievelingen (Sharon Eyal, Massala Dance Company …). De honger naar cultuur en dans bij het publiek bleek enorm, afgaande op de vraag die vele malen groter was dan het aanbod. De finale van het festival – any attempt will end in crushed bodies and shattered bonesvan Jan Martens en GRIP & Dance On Ensemble – moest door hoogrisicocontacten binnen het dansgezelschap noodgedwongen worden geannuleerd.

Dit was December Dance in cijfers:

  • December Dance telde 12 dagen, 2 premières, 4 coproducties en 4 residenties.
  • Bijna 2.500 bezoekers genoten van 12 voorstellingen – waaronder het bijzondere ‘bewegingsarchief’ ‘Motus Mori’, en een installatie in het station.
  • 405 tickets moesten worden herboekt, 2.300 tickets werden helaas geannuleerd.
  • Voor ‘Motus Mori’ werden exact 101 Brugse ‘bewegingsinterviews’ gevoerd. Het hele project telt nu meer dan 1.000 fiches van mensen die hun unieke houdingen, gestes en bewegingen gedoneerd hebben.

Georg Weinand, artistiek coördinator van December Dance en programmator Dans in Brugge: ‘Ieder festival is een rollercoaster maar December Dance 21 was na de integrale annulatie van de editie van vorig jaar toch echt een rollercoaster XL. De emoties waren dan ook navenant: bij de artiesten, die ongelooflijk blij waren hun werk te kunnen tonen, en bij het publiek, dat duidelijk maakte hoezeer het had uitgekeken naar nieuwe vormen van dans die ons leven even een ander ritme geven. Projecten zijn ook gerijpt in dat jaar wachten, wat het festival alleen maar rijker en sterker maakte.’

Katrien Van Eeckhoutte, algemeen directeur Concertgebouw Brugge: ‘We willen artiesten alle kansen blijven geven om met ons publiek te delen waar ze zo hard aan gewerkt hebben én willen ons publiek in deze barre tijden blijven verwennen met unieke live-belevingen. De bewuste keuze om December Dance ondanks de verstrengde coronamaatregelen en de drastische beperking in de publiekscapaciteit te laten doorgaan, is er een uit respect voor de artiesten en hun werk, ons publiek, onze vele partners en het gedreven team achter December Dance. We pleiten er intussen voor om heel binnenkort weer veel meer bezoekers in alle veiligheid te kunnen ontvangen.’

Filip Strobbe, algemeen directeur Cultuurcentrum Brugge: ‘We blijven inzetten op cultuurbeleving, hoe minimaal dat ook kan. Ook al hebben we de volle glorie van December Dance niet kunnen beleven, toch waren de voorstellingen binnen dit dansfestival lichtpuntjes in moeilijke tijden. De artiesten konden hun onuitputtelijke passies delen, het publiek genoot elke keer alsof het de laatste voorstelling ooit was en achter de schermen verwarmde het enthousiasme van de collega’s de killere winterdagen. We hebben er allemaal samen het beste van gemaakt en hopen het publiek in de volgende editie in veel grotere getale te mogen verwelkomen.’

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht:

Meer over