6.195 hartverwarmende acties voor meer dan duizend goede doelen

De Warmste week van Music for life 2016 zit erop. In totaal organiseerden de Vlamingen maar liefst 6.195 hartverwarmende acties voor 1.311 verschillende zelfgekozen goede doelen. Dat is bijna het dubbele aantal van vorig jaar.

Jan Van Biesen (nethoofd Studio Brussel):

“We wisten al dat Vlaanderen veel warmte kan geven, maar deze vloedgolf van warme emoties en solidariteit overtreft werkelijk al mijn stoutste verwachtingen. Dit is een ongezien signaal van hoop en verbondenheid van onze hele bevolking, en dat in een tijd waar angst en polarisatie vaak de agenda bepalen. Meer dan duizend Vlaamse vzw’s kregen tijdens de Warmste week de aandacht en de steun die ze verdienen voor het straffe werk dat zij het hele jaar door presteren. Op die manier kunnen we Kerst vieren met de trotse gedachte dat iedereen voor iedereen zal blijven zorgen."

Stormloop voor de Warmathon en De Schorre

Tijdens de Warmste week namen in totaal 36.571 mensen deel aan de Warmathon in de vijf Vlaamse provinciehoofdsteden en in hoofdstad Brussel. Zij zamelden samen al lopend 415.710 euro in voor de meer dan duizend goede doelen van Music for life. De afgelopen week bezochten meer dan 60.000 mensen De Schorre in Boom om er te vertellen welk goed doel zij een warm hart toedragen en waarom. Dat leverde pakkende verhalen en momenten op die een grote indruk maakten op de presentatoren.

Linde Merckpoel, Eva De Roo en Bram Willems:

"Het is onmogelijk om te beschrijven hoe ontroerend de verhalen zijn die deze Warmste week elke dag opnieuw gekleurd hebben. De kracht van jong en oud die zich samen onvoorwaardelijk met hart en ziel inzetten, heeft ons echt geraakt. Fantastisch om te zien hoe iedereen in Vlaanderen voor iedereen zorgt! Zo wordt de week voor Kerst voor iedereen de week van de hoop."

Ketnet-Koekenbak

De afgelopen weken riep Ketnet klassen op om koekjes te bakken ten voordele van een zelfgekozen goed doel van Music for life. De respons was massaal. Maar liefst 2.217 klassen – ofwel 1 klas op 6 in Vlaanderen – en 41.455 leerlingen deden een Ketnet-Koekenbak. Alle koekenbakken bij elkaar opgeteld bracht 269.604 euro op.

Sensibilisering

Op dit moment bracht Music for life al 7.802.913 euro op voor de 1.311 verschillende goede doelen. De Koning Boudewijnstichting verwacht de komende dagen nog een aantal stortingen van acties die pas vandaag en gisteren afgesloten werden. De komende weken betaalt de stichting al het ingezamelde geld uit aan de verschillende goede doelen.

Gerrit Rauws (Koning Boudewijnstichting):

"Music for life maakt zichtbaar hoe dankbaar Vlaanderen is voor het belangrijke werk dat de goede doelen verrichten. Dat geeft een enorme boost aan de mensen die zich elke dag opnieuw professioneel of vrijwillig inzetten voor die organisaties. Het is het mooiste kerstcadeau dat men hen kan geven."

Meer dan de helft van alle Vlamingen luisterde naar Music for life op de radio. Meer dan 60% van de Vlamingen keek naar Music for life op tv. En ook online leefde de Warmste week enorm: de website van Studio Brussel lokte elke dag gemiddeld 4,5 meer bezoekers dan normaal. En via Facebook bereikte Music for life de afgelopen zeven dagen ruim 1,2 miljoen mensen per dag.

Muziek

Tijdens Music for life is muziek de rode draad. Ook dit jaar vroegen de Vlamingen massaal plaatjes aan. Zes topartiesten speelden een benefietconcert in The Flame: Jamie Lidell, Goose, Tom Odell, Lost Frequencies, Bazart en Dua Lipa haalden elk 15.000 euro op voor een zelfgekozen goed doel.

Twaalfde editie

Ook in 2017 organiseert Studio Brussel een nieuwe editie van Music for life. "Afspraak tijdens de week voor Kerstmis", aldus Van Biesen.

Music for life 2016 in feiten en cijfers

Totale opbrengst: 7.802.913 euro

6.195 warme acties

1.311 goede doelen

Meer dan 60.000 bezoekers in De Schorre

36.571 deelnemers aan de Warmathon in 6 steden leverde 415.710 euro op

2.217 klassen en 41.455 leerlingen deden een Ketnet-Koekenbak

12.558 aangevraagde platen

Meest aangevraagde platen:

  1. “Can’t stop the feeling” – Justin Timberlake
  2. "Een ster" – Stan Van Samang
  3. "Stand by me" – Florence and the Machine
  4. "Goud" - Bazart
  5. "Ziet em duun" – Van Echelpoel

Bereikcijfers:
Meer dan de helft van alle Vlamingen heeft via de radio naar Music for life geluisterd. Meer dan 60% van de Vlamingen keek naar Music for life op tv. De totale digitale footprint van Music for life en de Warmste week was nog nooit zo groot. De website van Studio Brussel lokte elke dag gemiddeld 4,5 meer bezoekers dan normaal. En via Facebook bereikte Music for life de afgelopen zeven dagen ruim 1,2 miljoen mensen per dag. Al de Music for life-filmpjes samen haalden maar liefst 4 miljoen views.

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht: