In opdracht van Minister Ben Weyts en het Departement Onderwijs & Vorming van de Vlaamse Overheid werkte het educatief platform ED TV een interactief lessenpakket uit om 1,2 miljoen scholieren uitgebreid te informeren en sensibiliseren over het belang van het respecteren van de coronaveiligheidsmaatregelen.

Om elke leerling aangepast aan leeftijd en studierichting te kunnen aanspreken werd er ook een interactieve "escape game" uitgewerkt die de kinderen in de klas online of thuis via afstandsonderwijs samen kunnen oplossen. Samen proberen een code te kraken maakt heel wat zaken rond de veiligheidsrichtlijnen bespreekbaar op een positieve, probleemoplossende wijze. Amper een maand geleden lanceerde Uitgezonderd. het educatief platform ED TV voor jongeren tussen 12 en 18 jaar. De insteek is het bespreekbaar maken op laagdrempelige, respectvolle en interactieve wijze van gevoelige thema's. Met deze Escape Challenge voor alle Vlaamse scholieren breidt ED TV zijn segment uit met een aangepaste format en bijhorende lespakketten voor kleuters, leerlingen van het lager en van het middelbaar onderwijs. Het interactieve spel "maak je school corona-proof" werd op 17 november geintroduceerd in elke school van Vlaanderen. Het spel wordt tevens gepromoot in de overheidscampagne #gemaskerdehelden voor jongeren en leraars waaraan ook een aantal populaire, Vlaamse jongereninfluencers hun medewerking verlenen.

Meer begrip en uitleg op maat over de coronarichtlijnen op school en thuis

Het team van ED TV werkte aan een recordtempo om dit lessenpakket voor te bereiden voor de Vlaamse Overheid. De opdracht was er duidelijk op gericht om alle schoolkinderen meer te betrekken bij de opgelegde veiligheidsrichtlijnen zoals het dragen van een mondmasker, voldoende afstand houden, de nodige handhygiëne toepassen... Ook voor kleine kinderen zoals in het lager onderwijs en in de kleuterklas is het belangrijk om dit op een speelse maar toch opvoedkundige manier te presenteren. Het Escape-spel zorgt alvast voor het spelenderwijs, interactief leren, ieder op zijn eigen ritme en volgens zijn eigen leeftijd, samen met de andere klasgenoten. Het lessenpakket dat erbij werd uitgewerkt ondersteunt de leerkracht om deze informatie goed geïnformeerd te kunnenbrengen.

Mijlpaal: eerste samenwerking met de Vlaamse Overheid

Het jonge EDTV.be schrijft al meteen een nieuw en bijzonder hoofdstuk. Dankzij deze opdracht werden ze ook al meteen zelf uitgedaagd om "out of the box" te denken door zich ook te richten naar jongere leeftijden met dit lessenpakken en bijhorend spel. Zaakvoerder Bob Jennes getuigt: "We kunnen spreken van een hels, maar fantastische ritje op de rollercoaster die ED TV met zich meebracht. We zijn de Vlaamse Overheid bijzonder dankbaar voor het vertrouwen in ons educatief platform en in onze pedagogische, interactieve lessenpakketten." Zakelijk partner James Cooke voegt er aan toe: "Wij hopen écht dat we alle leerlingen en leerkrachten in Vlaanderen met deze interactieve escape game en het bijhorend lespakket dat extra duwtje in de rug geven om met veel positivisme zich samen te wapenen tegen corona."

ED TV pakt gevoelige onderwerpen op een pakkende en vooral toegankelijke manier aan voor jongeren.

ED TV is een educatief platform dat luisteren en praten over problemen bij jongeren zoals drugs, alcohol, sexting, pesten extra toegankelijk maakt. Het is enerzijds gericht op scholen, die met het platform toegang krijgen tot miniseries van drie afleveringen van maximum tien minuten. Daarin duiken we in de leefwereld van de jongeren en leren we hoe ze geconfronteerd worden met deze problemen. Hapklare lespakketten staan de scholen bij om dit aan te pakken in de klas. Deze zijn samengesteld door Leen Bewaert en Kim Rau, twee pedagogen van de opleiding Bachelor in het Secundair Onderwijs van HoGent.

Ook de jongeren zelf zijn welkom bij ED TV. Via een forum kunnen de jongeren met elkaar in contact komen en via een chatfunctie kunnen ze zich rechtstreeks richten tot ED. Op deze wijze worden jongeren, leraren, ouders ook in contact gebracht met heel wat professionele hulpverleners. Er is al samenwerking met o.a. Awel!, 1813, Sensoa, Child Focus, Lumi, WAT WAT, Druglijn, VAD, Unia, Nu Praat Ik Erover (Vertrouwenscentrum Kindermishandeling), Wel Jong Niet Hetero, De Sleutel en School zonder Racisme en CLB Chat. Er komen nog welzijnspartners bij die een toegevoegde waarde kunnen betekenen voor jongeren.

Kortom, ED TV is de nieuwe, complete schooltelevisie aangepast aan het huidige mediagebruik van de jongeren. De doelgroepen zijn leraren, jongeren en hun familie die zoekende zijn naar antwoorden en oplossingen. Het grootste doel is om taboes te doorbreken waar heel wat jongeren onder lijden.

OVER PRODUCTIEHUIS UITGEZONDERD.

Uitgezonderd., het productiehuis van James Cooke en Bob Jennes, maakte de voorbije jaren bij het grote publiek vooral naam met grote theatervoorstellingen. Toch bestaat al ruim tien jaar lang een groot aandeel van hun werking uit educatief theater voor scholen. Zij creëren stukken over moeilijk bespreekbare, gevoelige thema's voor jongeren tussen 12 en 18. Met corona kwam er heel wat tijd vrij om te onderzoeken hoe ze dit nog op een veel completere manier zouden kunnen aanpakken voor jongeren en middelbare scholen. Het resultaat is ED TV.

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht:

Meer over