Deze 12"-vinylplaat van PD2 (Pas De Deux) verzamelt de geremasterde versies van de 3 beste en tijdloze songs uit hun repertoire. Bestel de vinyl HIER. Video’s van de 3 songs, met o.a. een nieuwe video voor LITS JUMEAUX (gemaakt van oude analoge video-opnames) zijn HIER te bekijken.

A. MANI MEME
MANI MEME was de eerste track op Des Tailles, de mini-elpee van Pas De Deux uit 1983. Toen het album werd uitgebracht ging al de aandacht echter naar hun deelname aan het Eurovisiesongfestival en het lied Rendez-Vous, een atypisch songfestivalnummer. Een release van de song later als single werd niet opgepikt door de media en verdween in de duistere kelders van de Belgische new wave van de jaren tachtig.

MANI MEME is anders wel de meest traditionele popsong uit het repertoire van Pas De Deux. Het was een compositie van de groep De Nota, de vroegere groep waar Walter Verdin lid van was. Omdat De Nota geen enkele plaat had uitgebracht besliste Walter Verdin om een cover van de song op te nemen met zijn nieuwe groep Pas De Deux (met Dett Peyskens en Hilde Van Roy). Zo werd MANI MEME de enige song van Pas De Deux met een leadzangeres (Dett Peyskens).

De idee om deze 12" uit te brengen ontstond toen GUCCI de song koos voor hun campagne voor de Epilogue-collectie in oktober 2020. De video had op 1 januari 2021 al meer dan 3 miljoen views.

B1. CARDIOCLEPTOMANIE
CARDIOCLEPTOMANIE was in 1983 de B-kant van de single van MANI MEME. Het is een minimalistische compositie, gebaseerd op een simpele twee-akkoordenmelodie en één woord. De song werd een tiental jaar geleden opgepikt door sommige compilaties van electro uit de jaren 1980, bijv. The Hidden Tapes (Minimal Wave 2011) en TSOB (News 2013). Het is tot nu de meest gestreamde en gedownloade track van Pas De Deux. Een donkere bas-synthesizer, enkele simpele melodietjes van een analoge synthesizer, een hoop stemmen en percussiegeluiden op het stuwende ritme van een Linn-drummachine. Tijdloos.

B2. LITS JUMEAUX
LITS JUMEAUX is de eerste 'minimalistische song' van Walter Verdin, gecomponeerd voor een theatervoorstelling in 1981 en dus ook 'gecoverd' door Pas De Deux. De song kwam, na MANI MEME, op de mini-elpee en bleef Walters lievelingsong. Een soort optelrijmpje of litanie op de puls van een analoge synthesizer, een mooie evocatie van een typisch jarentachtig-gevoel: een futloze verveling en gevoel van nutteloosheid. Het perfecte corona-lied.

PAS DE DEUX
Pas De Deux (Dett Peyskens, Hilde Van Roy, Walter Verdin) was een Belgisch synth-poptrio (1982-1983). Zij vertegenwoordigden 'toevallig' België op het Eurovisiesongfestival van 1983 met de song Rendez-Vous. Volgende analyse kan toegepast worden op al hun songs:
"Rendez-Vous was a radical departure from the typical contest entries of the time. This is not a song with the standard verse-chorus format, beautiful sing-along melodies, luscious chord progressions, or exciting key changes; it does not try to depict a scene or convey a story or persuade listeners to feel one way or another about anything in particular. Instead 'Rendez-Vous' is a more dispassionate composition that prioritizes repetitive layered rhythms more than melody and harmony. It is closer to Minimalism than to Europop in its aesthetic, and can be categorized as 'Minimal Wave'.”

(Ivan Raykoff over Rendez-Vous in Another Song for Europe: Music, Taste, and Values in the Eurovision Song Contest, Routledge 2020)

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht:

Meer over