National Geographic Documentary Films heeft aangekondigd dat de veelgeprezen en hartverwarmende film "BLINK" op 16 december in première gaat op National Geographic. Vanaf 17 december is de film te streamen op Disney+. De streamingdienst biedt bij de lancering een speciale Engelse audiodescriptie aan, waardoor de film toegankelijker wordt voor een breder publiek.
De documentaire, geregisseerd door Edmund Stenson en Academy Award®- en BAFTA-winnaar Daniel Roher, werd in oktober door Walt Disney Studios uitgebracht in meer dan 250 bioscopen in de VS en Canada. "BLINK" is geproduceerd door Academy Award®- en BAFTA-winnaars Melanie Miller (p.g.a.) en Diane Becker(p.g.a.) van Fishbowl Films, in samenwerking met MRC en EyeSteelFilm. De film ging in première op het 51e Telluride Film Festival en werd vervolgens vertoond op onder andere het Camden International Film Festival, Vancouver International Film Festival, Hamptons International Film Festival en het London Film Festival. "BLINK" is de ideale documentaire om tijdens de feestdagen samen met het hele gezin van te genieten.
Geprezen als “hartverwarmend” door Indiewire, “ontroerend” door Variety en “diepgaand” door Collider, volgt "BLINK" het Franse Canadese koppel Edith Lemay en Sébastien Pelletier en hun kinderen, Mia, Léo, Colin en Laurent. Mia ontwikkelde op driejarige leeftijd oogproblemen en werd op zevenjarige leeftijd gediagnosticeerd met retinitis pigmentosa, een zeldzame en ongeneeslijke ziekte die leidt tot ernstige visuele beperkingen. Toen haar jongere broers Colin en Laurent dezelfde diagnose kregen, veranderde de wereld van het gezin voorgoed. Geconfronteerd met deze ingrijpende boodschap besloten ze de wereld rond te reizen om hun visuele geheugen op te bouwen en alle schoonheid van de wereld te ervaren, zolang dat nog kon.
“We waren enorm blij om te zien hoe "BLINK" dit najaar resoneerde bij bioscoopbezoekers van alle leeftijden,” aldus regisseurs Stenson en Roher. “We zijn ontzettend enthousiast om samen met National Geographic de documentaire naar Disney+ te brengen. Er is geen betere plek voor dit verhaal, en we stellen ons graag voor hoe families wereldwijd tijdens de feestdagen bijeenkomen om samen te lachen, huilen en de wereld te verkennen met de eindeloos inspirerende familie Lemay-Pelletier."
“We zijn verheugd om deze hartverwarmende documentaire na een succesvolle bioscoopperiode aan ons televisie- en streamingpubliek te presenteren,” zegt Carolyn Bernstein, Executive Vice President Documentary Films bij National Geographic. “"BLINK" is de perfecte familiefilm voor de feestdagen en belichaamt de avontuurlijke en ontdekkende geest van het merk National Geographic. We kunnen niet wachten tot kijkers van over de hele wereld worden geïnspireerd door de opmerkelijke reis rond de wereld van de familie Pelletier.”
De familie moest hun plannen ontelbare keren wijzigen door de wereldwijde pandemie voordat ze in maart 2022 zonder vast reisschema vertrokken. Samen stelden ze een bucketlist samen van bestemmingen en activiteiten die hun reis zouden leiden. Geen idee was te gek: zwemmen met dolfijnen, een ballonvaart maken, surfen, de zonsopgang op een berg meemaken, en Laurents bijzondere wens om sap te drinken op een kameel. “We hebben nooit kunnen achterhalen waar dat gekke idee vandaan kwam, maar het was hem ontzettend dierbaar en bracht ons allemaal aan het lachen,” vertelde Lemay.
De film volgt het gezin gedurende een jaar terwijl ze 24 landen doorkruisen en hun visuele geheugen vullen met adembenemende locaties en unieke ontmoetingen. Hun bestemmingen omvatten onder andere Botswana, Cambodja, Canada (Montreal en Kuujjuaq), China, Colombia, Ecuador, Egypte, Ethiopië, Indonesië, Laos, Namibië, Malawi, Maleisië, Mongolië, Nepal, Oman, Zuid-Korea, Tanzania, Thailand, Turkije, de Verenigde Arabische Emiraten, de Verenigde Staten (New York City), Zambia en Zimbabwe.
Door hun gebruik van grondtransport te maximaliseren, vermeden ze vliegen zoveel mogelijk. Ze wilden daarnaast vooral mensen ontmoeten door waar mogelijk te verblijven in guesthouses en door bij lokale gezinnen te overnachten in plaats van in hotels. Tijdens hun reis zorgen de liefde, veerkracht en onverwoestbare verwondering van de familie ervoor dat hun onzekere toekomst niet hun huidige leven bepaalt.
In “BLINK” spelen Edith Lemay, Sébastien Pelletier, Mia Pelletier, Léo Pelletier, Colin Pelletier, LaurentPelletier, François Lemay en Pauline Sirois de hoofdrollen. De film werd geregisseerd door Edmund Stensonen Academy Award®- en BAFTA-winnaar Daniel Roher. De productie is in handen van Academy Award®- en BAFTA-winnaars Melanie Miller (p.g.a.) en Diane Becker (p.g.a.) van Fishbowl Films, in samenwerking met MRC en EyeSteelFilm. Co-producenten zijn Ann Rogers en Christina Radburn, met Madison Horton en Kelsey van den Bergh als associate producers. De muziek is gecomponeerd door Tamar-Kali, met aanvullende muziek van Hunter Hanson en Steve Wright. De montage is verzorgd door Ryan Mullins en Miranda Yousef (ACE). Jean-Sébastien Francoeur is verantwoordelijk voor de cinematografie. Executive producers zijn onder andere Amit Dey en Bob Moore van EyeSteelFilm. Carolyn Bernstein is de executive producer namens National Geographic Documentary Films.
Sinds de oprichting in 2017 is National Geographic Documentary Films wereldwijd geprezen voor het vertellen van actuele, meeslepende en wereldwijd relevante verhalen. Het label bracht de Academy Award®-, BAFTA- en zevenvoudige Emmy® Award-winnende film "Free Solo" uit, evenals de voor een Academy Award®-genomineerde en Peabody Award-winnende documentaire "Bobi Wine: The People’s President". Ook op het palmares staan de Academy®- en BAFTA Award-genomineerde en Peabody- en DGA Award-winnende “Fire of Love” en de Academy Award®-genomineerde en Emmy-winnende film “The Cave”. In 2024 bracht het label onder andere “Sugarcane” uit, een film die al17 prijzen op filmfestivals heeft gewonnen, en “Endurance”, die in oktober in première ging op het London Film Festival. In recente jaren omvatte het aanbod ook de duPont-Columbia Award-winnaar en tweevoudig Sundance Award-winnaar "The Territory", BAFTA-genomineerden "The Rescue" en "Becoming Cousteau", en Emmy-winnaars "The First Wave", "LA 92" en "Jane". Daarnaast heeft het label tal van andere veelgeprezen lange en korte documentaires uitgebracht.