De afgelopen tien jaar heeft Zwerm zich geprofileerd als een eigenzinnig kwartet dat zich, dankzij de basisbezetting van vier elektrische gitaren en de brede muzikale interesses van de spelers, een unieke positie heeft kunnen verwerven op het grensgebied tussen hedendaags gecomponeerde muziek, experimentele rock, noise, electronica en muziek performance. Zwerm maakt producties variërend van interpretaties van Engelse renaissance muziek tot muziektheater van de Franse componist François Sarhan en deelt het podium even goed met impro-legendes als Fred Frith en Mauro Pawlowski als met de dansers van het Brusselse ECCE of de theatermakers van Post Uit Hessdalen. Zwerm stelt zich bij elk project opnieuw in vraag. Voor het nieuwe album werd de band bijgestaan door mentor / producer door Rudy Trouvé.

Maak kennis met 'Crow in the dark', een vooruitgeschoven nummer

Een microtonaal antwoord op de universele vraag: Wat is het tegenovergestelde van “glow in the dark”? Jaag je je dromen na of aanbidt je de realiteit? Laat je je door fantasie leiden, of juist door onzekerheid? Schitter je? Of ben je liever een crow in the dark? Drie snaren van de gitaren zijn een kwarttoon verhoogd. De ene helft van de gitaar houdt links, de andere helft slaat rechtsaf.

Zwerm speelde concerten Europa, de VS, Mexico, Iran en is in het binnenland een trouwe gast in concertzalen zoals deSingel, De Handelsbeurs, De Bijloke en Concertgebouw Brugge.

Zwerm werd in de (internationale) pers omschreven als:

De Standaard (★★★★) (over Badminton In Tehran in 2018) - 'Wat een geluid, wat een energie, wat een ideeënrijkdom. Fantastische plaat.'
HUMO (★★★★) (over Badminton In Tehran in 2018) - 'This Heat, Pere Ubu, Pierre Bastien en Red Krayola zijn de sterren, maar grooves doen ook mee.'
De Morgen - 10 beste albums van de week (over Badminton In Tehran in 2018) - 'Wie bands als The Ex kan smaken of, pakweg, de platen op avantgardelabel Unsounds, aarzelt niet!'
Enola (over Badminton In Tehran in 2018) - “An obvious contender for album of the year,” blokletterde The Wire in 2010 over The World’s Longest Melody, het album met muziek van Larry Polansky waar Zwerm aan meewerkte. Woorden die terug van stal gehaald mogen worden voor deze klepper.'
Dansende Beren (★★★½) (over Badminton In Tehran in 2018) - 'Een knoert van een trip op die de luisteraar helemaal uit zijn dagelijkse sleur haalt. Prima oorstof dat ook bij meerdere luisterbeurten blijft intrigeren.'

'Un voyage fait de contrastes, sans costumes ni instruments d'époque, mais avec des sonorités d'hier et d'aujourd'hui, mêlées dans un concert tout à fait réussi.' (Ouest France over het Zwerm concert Electric Consort in Quimper mei 2016) //

“I’ve been playing this album repeatedly, and it’s an obvious contender for album of the year.” (The Wire over Zwerm’s debuut album The World’s Longest Melody in 2010)

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht:

Meer over