Kinepolis realiseerde in het eerste semester 2019 7,3% meer omzet1 met 3,7% meer bezoekers. De EBITDA2, exclusief de impact van IFRS 163, steeg in deze periode met 10,6% tot € 56,4 miljoen. Inclusief IFRS 16-correctie, bedroeg de EBITDA € 69,2 miljoen.

De integratie van Landmark Cinemas Canada en de recent overgenomen Spaanse El Punt-bioscopen verloopt succesvol. De Kinepolis-concepten die de afgelopen maanden op de Canadese markt werden geïntroduceerd worden goed onthaald, wat vertrouwen geeft in het potentieel van een verdere uitrol.

De verdere implementatie en uitdieping van de bedrijfsstrategie, en productinnovatie in het bijzonder, zorgden voor een verdere toename van de verkoop en EBITDA per bezoeker op Groepsniveau. De hoge bezoekcijfers in het tweede kwartaal, met dank aan een sterk filmaanbod en de afwezigheid van een Wereldbeker voetbal, compenseerden ruimschoots een moeilijker eerste kwartaal.

Belangrijke realisaties

  • Overname en integratie van de El Punt-bioscopen in Barcelona en Alzira (Spanje).
  • Verdere investeringen in de ultieme filmbeleving door middel van een versnelde uitrol van laserprojectie, de opening van diverse Laser ULTRA- en 4DX-zalen en de uitrol van RealD 3D.
  • Introductie Laser ULTRA in Canada (Shawnessy) en opening tweede Kinepolis-selfserviceshop in Whitby, in navolging van de succesvolle test in Kanata.
  • Overeenkomst wat betreft de opening, in het tweede semester, van zes ScreenX-zalen, voor een unieke, panoramische 270-graden kijkervaring.

Kerncijfers eerste semester 201945:

  • De totale opbrengsten stegen met 7,3% tot € 238,1 miljoen, dankzij de expansie en een sterk tweede kwartaal, een gestegen verkoop per bezoeker en een stijging van de opbrengsten in nagenoeg alle businesslijnen.
  • De EBITDA, exclusief IFRS 16-correctie, steeg met 10,6%, tot € 56,4 miljoen. Inclusief IFRS 16-correctie bedroeg de EBITDA € 69,2 miljoen.
  • De aangepaste winst steeg met 0,9% tot € 18,9 miljoen.
  • De vrije kasstroom6 steeg met € 9,5 miljoen tot € 25,0 miljoen.
  • De netto financiële schuld, exclusief leaseverplichtingen als gevolg van de IFRS 16-implementatie, nam toe met 12,3%7 tot € 310,8 miljoen, in hoofdzaak door de overname van El Punt, de dividenduitkering en diverse investeringen, onder meer in de bouw van nieuwe complexen.

Eddy Duquenne, CEO Kinepolis Group, over het eerste semester:

“De verdere implementatie van onze bedrijfsstrategie, gedreven door een continue verbeter- en innovatiecultuur, zorgde ervoor dat we in de eerste jaarhelft de klantervaring opnieuw naar een hoger niveau konden tillen waardoor ook de omzet en winstgevendheid per bezoeker verder toenamen.

Bij de executie van onze expansiestrategie helpt deze benadering om onze investeringen te rentabiliseren. In Canada werden inmiddels diverse Kinepolis-concepten geïntroduceerd en positief onthaald. Hiermee bewijzen we dat we onze know-how ook in nieuwe markten kunnen valoriseren.

In vergelijking met het tweede kwartaal van vorig jaar realiseerden we significant meer bezoekers, onder meer door de afwezigheid van de Wereldbeker voetbal en een sterke line-up met ‘Avengers: Endgame’ als absolute kaskraker. Voor België was de vergelijking met het eerste halfjaar 2018 moeilijker door het uitzonderlijk sterke lokale filmaanbod van dat voorjaar. Inmiddels hebben een sterke zomervakantie en het succes van ‘The Lion King’ ervoor gezorgd dat België haar achterstand volledig heeft ingehaald.

De succesvolle uitgifte van een obligatielening, voor een totaal bedrag van € 225 miljoen, zorgt niet alleen voor een lange-termijn herfinanciering van onze investeringen maar verschaft ons ook de nodige middelen voor een verdere financiering van onze expansiestrategie.”

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht:

Meer over