Canvas heeft een sterk jaar achter de rug met kwaliteitsvolle en relevante programma’s, én mooie kijkcijfers. Canvas had in 2017 (tot midden december) een gemiddeld marktaandeel van 7,6% (20-26 uur, 4+ live+7), tegenover 7,2 in 2016 en 7,3 in 2015. Daarmee deed Canvas het in 2017 elke maand beter dan vorig jaar, behalve in augustus (Olympische Spelen in 2016). Meer cijfers vindt u verder in dit persbericht.

Tijdens de eindejaarsperiode biedt Canvas zijn kijkers een gevarieerd feestmenu aan, met klassieke én verrassende ingrediënten: muziek (van Belpop Bonanza tot Thomas speelt het hard), een pittige nieuwe HBO-serie (Big Little Lies), knappe films (van Problemski Hotel tot Le tout nouveau testament), heerlijke natuurdocumentaires (met liefst twee versies van Blue Planet) en zomaar eventjes vijf jaaroverzichten en eindejaarsconferences: het Jaaroverzicht van VRT NWS, het Wielerjaaroverzicht van Sporza, Michael Van Peel overleeft 2017, Xander De Rycke houdt het voor bekeken en Tirade 2.017 van Stijn Meuris.

Relevante programma’s, sterke kijkcijfers

Canvas kan terugblikken op een succesvol 2017. Met een gevarieerde mix van programma’s wist het net zijn marktaandeel het voorbije jaar te vergroten tot 7.6%, met een hoge gemiddelde waardering van 8.2. Opvallend daarbij is de vaststelling dat de populairste en meest gewaardeerde programma’s tegelijk ook programma’s zijn met een grote maatschappelijke relevantie op het gebied van actualiteit, politiek, geschiedenis, cultuur, sociale thema’s en justitie. Wat ze gemeen hebben is dat ze nauw aansluiten bij wat leeft bij de mensen. En dat is geen toeval, want Canvas maakt tijd voor wat nu telt.

Bijzonder belangrijk zijn de mooie resultaten van de actuaprogramma’s Terzake en De afspraak. Die tandem vormt het fundament van de Canvas-avond. De combinatie van beide programma’s is ondertussen een goed geoliede machine geworden. Terzake zit dicht op de actualiteit van de dag met duiding en diepgaande interviews, terwijl De afspraak focust op opinies en debat.
Terzake steeg van gemiddeld 142.000 kijkers in 2016 naar 159.000 in 2017, met als topper de marathonuitzending rond de eedaflegging van Donald Trump (412.000, 29.6%). Opvallend is ook de goede score van de Terzake-specials op zondag die werden uitgezonden naar aanleiding van actuele gebeurtenissen, zoals de Duitse verkiezingen en het Catalaanse referendum. In totaal waren er vijf van die specials op zondag, die gemiddeld 199.000 kijkers haalden. De afspraak groeide dan weer van gemiddeld 177.000 kijkers in 2016 naar 204.000 in 2017, met als uitschieter 369.000 kijkers voor de aflevering van 23 oktober over onder meer de Bende van Nijvel.

Maar het best bekeken Canvas-programma van 2017 (4+, live+7) was - afgezien van enkele sportuitzendingen - de eerste aflevering van Kinderen van de collaboratie (631.000 kijkers, 22.6 madl), een programma dat aantoont dat dit delicate onderwerp ook vandaag nog de gemoederen beroert en dat het publieke debat heeft heropend. Ook de waardering was uitstekend met cijfers tot 8.69.

Mensen ontroeren, dat was dan weer wat Joris Hessels en Dominique Van Malder deden in Radio Gaga, het op een na best scorende eigen Canvas-programma (448.000, 18.1%). Met een score van 9.04 haalde Radio Gaga zelfs de hoogste waardering van alle Canvas-programma’s.

Veel belangstelling was er ook voor Wissel van de macht (408.000, 13.6%), waarin Marc Van de Looverbosch keerpunten in onze recente politieke geschiedenis belichtte en linkte aan het huidige politieke landschap. Ook dit programma werd sterk gewaardeerd, tot 8.70.

Extra time (387.000, 18.5%) is al jaren een klassieker waarin Frank Raes en zijn gasten duiding en achtergrond geven bij de voetbalactualiteit.

Rudi Vranckx focuste in IS in het vizier (379.000, 14.9%) op de diverse facetten van de wereldwijde strijd tegen terreur en radicalisering. Ondanks de soms harde verhalen, haalde het programma een waardering tot 8.69.

Sterke cijfers waren er ook voor Weduwen na de val (360.000, 12.9%), waarin Peter Verlinden een nieuwe kijk gaf op het regime van gevallen dictators aan de hand van het verhaal van hun weduwen.

Jan Leyers ging in Allah In Europa (346.000, 12.6%) op zijn bekende indringende manier op zoek naar het gezicht van de islam in ons eigen continent.

Het satirische nieuwsprogramma De ideale wereld (343.000, 29.7%) scoorde vaak sterk online, maar ook op televisie gooiden Otto-Jan Ham en zijn sidekicks geregeld hoge ogen.

In Strafpleiters (341.000, 10.9%) praatte Gilles De Coster op een directe en openhartige manier met vooraanstaande strafpleiters over hun leven en werk.

Vranckx (297.000, 13.8%) doet het al jaren uitstekend met zijn persoonlijke reportages over grote en kleine brandhaarden over heel de wereld. Vranckx haalde met zijn reportage Imagine Mosul een van de hoogste waarderingscijfers van het afgelopen jaar: 8.83.

In De kleedkamer (286.000, 8.6%) ging Ruben Van Gucht op zoek naar verhalen over belangrijke momenten tijdens en na de sportcarrière van voormalige voetballers.

Met Thomas speelt het hard (280.000, 9,3%) raakte Thomas Vanderveken een gevoelige snaar bij muziekliefhebbers én leken. Zo opende hij de wereld van de klassieke muziek voor een breed publiek.

Bij de aangekochte programma’s waren er topcijfers voor onder meer de baanbrekende documentaire reeks Planet Earth II (502.000, 17.2%) en intelligente en eigenzinnige fictiereeksen als Midnight Sun (487.000, 18.9%), Loch Ness (439.000, 21%) en de RTBF-reeksen La fôret (413.000, 16.9%) en Ennemi public (349.000, 16.3%).

Vrijdag 29 december

Om 20.10 zendt Canvas het Jaaroverzicht 2017 van VRT NWS uit, een klassieker om naar uit te kijken. De film van het jaar, gebald in een uur: van de fipronilcrisis, over de graaicultuur in de Belgische politiek, de #metoo-beweging tegen seksueel grensoverschrijdend gedrag, de staat van het klimaat, het eerste beleidsjaar van Donald Trump tot de Bende van Nijvel. 2017 was ontegensprekelijk een veelkleurig jaar, waarin grenzen zijn verlegd en nieuwe grenzen zijn getrokken. Staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken, Ali Akyil - vader van Kerim, een jongeman die omgekomen is bij de terreuraanslag in Istanbul - en Dalilla Hermans, schrijfster en journaliste blikken terug op 2017 aan de hand van een aantal markante beelden. Oorlogsreporter Rudi Vranckx, politiek commentator Ivan De Vadder, Amerika-correspondent Björn Soenens en andere VRT NWS-experten geven extra context. En geen betere gids om alles aan elkaar te laten praten dan Martine Tanghe.

Zondag 31 december

Op oudejaarsavond is er om 20.15 u. het tweede deel van de meeslepende documentaire Elephant Family and Me, waarin Gordon Buchanan in het Tsavo National Park in Kenia het vertrouwen probeert te winnen van een wilde olifantenfamilie.

Omstreeks 21.00 u. is het aan comedian Michael Van Peel om op zijn eigen manier terug te blikken op het aflopende jaar in zijn eindejaarsconference Michael Van Peel overleeft 2017 : “2017. De misnoegdheid grijpt vrolijk om zich heen. Amerika wordt geleid door een kwaaie cavia op een oranje, leren zetel. Terreur teistert het oude continent. Maar dat kan de Belgen niet meer deren. Angst is even banaal geworden als files, staatshervormingen en graaiende politici. Wie maalt er nog om? Tijd voor een feestje! Eén voor allen! Eén voor één!”

Voor muzikale ambiance op de valreep van 2018 zorgt Abba in concert, een documentaire van Urban Lasson over een concerttournee van de Zweedse band door Noord-Amerika en Europa in het najaar van 1979. De beelden werden gedraaid in de Verenigde Staten en tijdens een concert in de Wembley Arena in Londen. Benny Andersson, Agnetha Fältskog, Anni-Frid Lyngstad en Björn Ulvaeus brengen de volgende nummers: Waterloo, Take a Chance on Me, Voulez-Vous, Chiquitita, I Have a Dream, Gimme! Gimme! Gimme!, Knowing Me, Knowing You, Summernight City, Dancing Queen, Does Your Mother Know, Hole in Your Soul.

Canvas maakt vanaf 23.25 u. de sprong naar 2018 met Belpop Clips: een uitgelezen selectie van een aantal straffe Belgische muziekvideo’s.

Maandag 1 januari 2018

Op nieuwjaarsdag kan de Canvas-kijker om 20.15 u. wat bekomen van het feestgedruis met de verfrissende natuurdocumentaire Microcosmos. Op een mooie zomerdag dalen de biologen Claude Nuridsany en Marie Pérennou 's ochtends af in de een jungle van een grasveld. Ze gaan er op zoek naar de bewoners van een onbekende wereld, die van de fantastische wezens die tussen het gras en op het water. Door hun vergrootglas ontdekken ze een parallelle microcosmos waar andere wetten gelden.

Om 21.30 volgt Xander houdt het voor bekeken, de eindejaarsconference van stand-upcomedian Xander De Rycke over zijn geheime liefde: het Vlaamse medialandschap. In 60 minuten geeft hij een messcherp overzicht van alle Vlaamse films en tv-programma's die hij het voorbije jaar heeft bekeken. En dat zijn er nogal wat. Aan de hand van foto's, affiches, interviewfragmenten en tweets gaat hij het rijtje af. Van sterke fictie tot zwakke reality en van kaskrakers tot box office flops: niets ontsnapt aan zijn blik. Zonder meer de grappigste en meest relevante conference over televisie en film in Vlaanderen. Al was het omdat het de enige is.

Een nieuw jaar en een geheel Nieuw Testament. Om 22.30 u. presenteert Canvas Le tout Nouveau Testament, de surrealistische komedie van Jaco Van Dormael met Pili Groyne, Benoît Poelvoorde en Catherine Deneuve, en muziek van An Pierlé. Voor wie er mocht aan twijfelen: God bestaat echt. Hij woont in Brussel, samen met zijn vrouw en zijn tienjarige dochter Ea. God houdt er een bedenkelijke moraal op na en ontregelt met een sadistisch genoegen van achter zijn computer het leven op aarde. Ook zijn familie moet het vaak ontgelden. Op een dag komt Ea in opstand tegen haar vader. Ze hackt zijn computer en verspreidt de sterfdata van alle mensen ter wereld. Een actie met grote gevolgen voor de mensheid...

Dinsdag 2 januari 2018

Het jaar is nog maar net begonnen en daar is al de eerste absolute topreeks op Canvas. In 2002 zond Canvas de baanbrekende serie Blue Planet uit: destijds bestempeld als de ‘definitieve’ reeks over het leven in en om de zee. Maar kijk: vijftien jaar later zijn de oceanen, onze kennis ervan en de filmtechnieken in die mate geëvolueerd dat een nieuwe reeks zich opdrong. Net als Planet Earth II vorig jaar verlegt Blue Planet II opnieuw de grenzen van de natuurdocumentaire, met ronduit adembenemende beelden van het leven in de zeeën en oceanen, en op de kusten over de hele wereld. Voor het eerst zijn er twee versies van de reeks: een Nederlandstalige met de commentaarstem van Vic De Wachter (op Canvas); en de originele Engelstalige, met commentaar van de legendarische David Attenborough (op Canvas+ via het kanaal van Ketnet). Op vrtnu.be zijn beide versies beschikbaar. In de eerste aflevering krijgen we een vooruitblik op de totaliteit van de reeks met als belangrijkste boodschap dat in de oceanen alles met alles verbonden is.

Vrijdag 5 januari 2018

Als laatste kerstcadeau is er op vrijdag 5 januari in Cinema Canvas nog het veelvuldig bekroonde romantische drama Carol van Todd Haynes en met Cate Blanchett, Rooney Mara en Kyle Chandler. De film, gebaseerd op de roman 'The Price of Salt' van Patricia Highsmith, begint in de kerstperiode van 1952 in New York. Winkelbediende Therese is een meisje van in de twintig dat droomt van een ander leven als fotografe. Op de avond voor Kerstmis ontmoet ze de elegante en rijke Carol, die verstrikt zit in een liefdeloos huwelijk en bang is om de voogdij over haar dochter kwijt te raken in geval van een scheiding. Tussen beide vrouwen ontstaat een bijzondere vriendschap, die bij de buitenwereld op weinig begrip kan rekenen. De film werd genomineerd voor zes Oscars en won in totaal 74 prijzen op diverse festivals.

Zondag 7 januari 2018

En als uitsmijter ten slotte volgen op zondag 7 januari nog twee zeer uiteenlopende pareltjes.

Om 21.00 u. is er de concertopname van Thomas speelt het hard. Thomas Vanderveken maakte het afgelopen jaar voor Canvas een reeks over klassieke muziek. Speciaal voor die reeks leerde hij op een jaar tijd het pianoconcerto van Edvard Grieg spelen. In de Gentse Bijloke speelt hij dat concerto met Brussels Philharmonic onder leiding van Michael Seal. 'Speel het hard' is dan weer de muziekwedstrijd voor amateurmuzikanten die Canvas samen met het Deeltijds Kunstonderwijs (DKO) en Klara organiseerde in het kielzog van de televisiereeks. Hanne Dauwe (13) was de winnaar van de wedstrijd In de Bijloke speelt ze het eerste deel van het vioolconcerto van Felix Mendelssohn.

En om 22.00 u. volgt Tirade 2.017, de satirische politieke eindejaarsconference van Stijn Meuris. Na zijn gesmaakte eerste Tirade tegen het politieke gesukkel en gekrakeel vorig jaar, volgt nu een nieuwe editie: Tirade 2.017. Zo mogelijk nog bozer, feller en scherper dan in zijn eerste Tirade houdt Stijn Meuris ons een soms confronterende spiegel voor: waarom hebben 11 miljoen Belgen ooit gedacht dat hun stem busladingen vol briljante politici zou opleveren? En wie waren het afgelopen jaar de opvallendste verkozenen op het vlak van politieke communicatie? Een handenwrijvend en tandenknarsend vervolg op iets wat stilaan de allures van een reeks begint te krijgen.
 


Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht:

Meer over