De Vlaamse minister voor Cultuur, Sven Gatz, is vandaag vanuit Japan aangekomen in China voor het tweede luik van een culturele handelsmissie. Na literatuur, theater en architectuur in Tokio, ligt in Peking de aandacht onder meer op de Vlaamse audiovisuele sector.

Het opzet van de reis is de culturele relaties tussen Vlaanderen en Japan en tussen Vlaanderen en China te bevestigen en te versterken. In zijn kielzog reizen een tiental culturele organisaties, maar ook een paar filmproducenten, waaronder Arielle Sleutel en Ruben Goots van het Brusselse productiehuis HAMLET.

Arielle Sleutel: “Voor onze animatielangspeelfilm ‘Silk Man’, naar het boek ‘Zijdeman’ van de Vlaamse jeugdauteur Kathleen Vereecken (‘Ik Denk dat het Liefde was’, ‘Alle Kleuren Grijs’), zijn we in China op zoek naar investeringspartners, maar zijn we tevens in gesprek met een aantal animatiestudio’s voor de uitvoering van de 2D-tekeningen. Deel uitmaken van de delegatie van deze culturele handelsmissie in aanwezigheid van de minister geeft ons de mogelijkheid om betere en verregaande contacten te leggen in China, een land met enorm veel mogelijkheden, maar dat nog steeds moeilijk te doorgronden valt.”

Het Brusselse productiehuis HAMLET werd in 2015 opgericht door Ruben Goots en Jason Felstead en is vooral actief als productiehuis in de reclamesector. Het groeide op drie jaar tijd bijzonder snel uit tot een referentie in de reclamesector met opdrachten tot ver buiten de Belgische landsgrenzen.

Ruben Goots: “We hebben sinds de oprichting van HAMLET enorme inspanningen geleverd om goede relaties op te bouwen in Azië. Die inspanningen beginnen ondertussen hun vruchten af te werpen met onder andere afgelopen zomer de productie van de grootste campagne voor Nike China ooit. De spot werd tijdens de finale-week van het WK gelanceerd en genereerde op 5 dagen tijd meer dan 170 miljoen views wat niet enkel de meest bekeken Nike-spot ooit is in China, maar bovendien de meest bekeken Nike-spot online wereldwijd. De film werd eveneens verspreid via Chinese tv-netwerken en de grootste Chinese staatsmedia namen de spot over op hun sociale netwerken. We willen de ervaring die we in Azië hebben opgedaan met de productie van commercials graag omzetten naar de fictiesector.”

Begin 2018 werd onder leiding van Arielle Sleutel een fictie-afdeling opgericht die onder meer speelfilms en tv-series ontwikkelt. Het scenario van de animatiefilm ‘Silk Man’ naar het boek Zijdeman van Kathleen Vereeckenwerd geschreven door de bekende scenarist Rik D’Hiet (‘Marina’, ‘Flikken’, ‘De Ridder’) en Kathleen Vereeckenzelf. De regie is in handen van de Chinees-Belgische regisseuse Lai Kin Chang. De film wordt eind 2021 in de zalen verwacht.

Nike ‘Dare to Become’, een productie van HAMLET voor Nike China, gedraaid in juni 2018 in Shanghai: http://www.hamlet.tv/work/ian-pons-jewel/#286335051

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht:

Meer over