Boogie Belgique werd opgericht in 2012 als een thuisstudio project, maar de bands fanbase groeide gestaag door mond-tot-mondreclame en vestigde het project in de bloeiende Europese downtempo scene. Boogie Belgique's sound is een mix van elektronische muziek en jazz, met hints van Bonobo, Wax Tailor en Gramatik. De sound van Boogie Belgique varieert van relaxte, intieme sfeer tot energieke, dansbare grooves en wordt gekenmerkt door melancholie, nostalgie en een menselijke touch.

De eerste single van Boogie Belgique's aankomende album is de donkere, nostalgische trip hop song 'Mercury'. Door de band omschreven als "een romantisch nummer over het verliezen van iemand van wie je houdt" en "Boogie Belgique's afscheidsrede aan de natuur & de natuurlijke wereld zoals we die kennen", leidt Mercury de luisteraar zachtjes door een afstervend woud van herinneringen en nostalgie. "If only we had another day... Hold my hand, don't let go" treurt zangeres Emily Van Overstraeten, mijmerend over het verlies van de dingen die ons het meest nabij zijn, zowel mensen als de natuurlijke wereld om ons heen. De track kondigt een stilistische verschuiving aan voor Boogie Belgique, vol met dusty, sentimentele sample chops en serene snapshots van het verleden.

Boogie Belgique is het Belgische band- en producer-collectief rond Oswald Cromheecke. Opgericht in 2012 door Oswald als ‘bedroom producer’, groeide het project gestaag en werd het een gevestigde waarde in de underground scene van Instrumentale Hip Hop, Trip Hop, Electronica en Nu Jazz.

De eerste vier jaar bracht Boogie Belgique 3 albums uit die door Oswald zelf werden geproduceerd. Met tracks als 'Forever & Ever' en 'Swing Thing' bereikte Boogie Belgique al snel fans over de hele wereld. In 2016 werd Oswald versterkt met Cedric Van Overstraeten op trompet, Emily Van Overstraeten op zang, Aiko Devriendt op toetsen en Martijn Van Den Broek op drums voor Boogie Belgique's vierde volledige album 'Volta'. De meeste opnames met dit collectief vonden plaats in hun nieuwe hoofdkwartier in Brussel, wat resulteerde in een meer live benadering van het componeren. Deze nieuwe aanpak van samen produceren zorgde voor een nieuwe sound, terwijl de typische nostalgische flair van Boogie Belgique toch behouden bleef.

Op het podium evolueerde de band van een DJ-set van Oswald, begeleid door Cedric op trompet, naar een volledige live band waar Oswald, Cedric, Emily, Aiko en Martijn werden aangevuld met Ambroos De Schepper op saxofoon. Deze dynamische configuratie baande zich een weg langs honderden podia in heel Europa. Tussen 2013 en 2019 trad Boogie Belgique op in landen als Griekenland, Frankrijk, Roemenië, Nederland, UK, Tsjechië, Turkije en Tsjaad, wat resulteerde in een snel groeiende internationale fanbase.

Boogie Belgique's sound is een mix van elektronische muziek en jazz, met hints van Bonobo, Cinematic Orchestra en Fat Freddy's Drop. De sound van Boogie Belgique varieert tussen relaxte, intieme sfeer en energieke, dansbare grooves. Boogie Belgique's sound wordt gekenmerkt door melancholie, nostalgie en een menselijke toets, voornamelijk te danken aan de systematische diy-aanpak van produceren en opnemen.

Tussen 2017 en 2020 bracht Boogie Belgique twee EP's uit, waarvan één getiteld 'Prelude to Machine'. Zoals de titel doet vermoeden, was de EP bedoeld als introductie tot het volgende album. Door de pandemie werden de plannen om een volwaardig vervolg album uit te brengen echter uitgesteld. Toch besloten ze op afstand te blijven produceren, met als resultaat de EP 'Lure of Little Voices' in 2020, een samenwerking met Ian Urbina, een New Yorkse journalist en Pulitzerprijswinnaar.

Op dit moment, na maanden van zelfisolatie en tal van remote opnamesessies, werkt Boogie Belgique hard aan de voltooiing van hun vijfde full-album, dat binnenkort uitkomt. 'Mercury' is een eerste voorproever. Ontdek het nummer hier: boogiebe.lnk.to/mercury

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht:

Meer over