Na een geslaagde editie maakt de Boekenbeurs de balans. Auteurs, bezoekers en beleving stonden centraal en dat loonde.

Het boek leeft,” zegt Vé Bobelyn, Verantwoordelijke van de Boekenbeurs. “Op korte tijd hebben we hier – samen met de auteurs – de bezoeker laten proeven van de kracht en magie van boeken in een wereld in verandering. We zijn geslaagd in onze missie: auteurs verbinden met hun lezers.

Voor de editie van dit jaar werden verschillende zichtbare ingrepen doorgevoerd in het grondplan. Zo werd onder meer een Kinderboekenzone opgezet, waarbij muren tussen standhouders wegvielen. De (kinder- en jeugd)boeken stonden centraal. Daarnaast werden ook de auteurspodia opgefrist, mét succes. Er vonden dit jaar 393 items plaats over de verschillende podia, met maar liefst 16.904 bezoekers die ze bijwoonden. Deze vernieuwingen vormen een belangrijke, eerste belevingsparameter waaraan het succes van deze editie wordt opgemeten.

Signeersessies
Een tweede belangrijke parameter is het aantal signeersessies waar bezoekers in aanraking komen met hun favoriete auteurs. In totaal vonden er 2.021 signeersessies plaats, door 996 auteurs. In 19 sessies gingen we na hoeveel handtekeningen en foto’s werden uitgedeeld: goed voor een totaal van 2.829, oftewel 149 per sessie.

De Boekenbeurs is een feest waarop auteurs hun publiek leren kennen. Omgekeerd is het voor onze bezoekers belangrijker dat zij een moment krijgen om de persoon achter de pen te leren kennen, dan met hoevelen zij aanwezig waren,” zegt Vé Bobelyn. “Het gaat om beleving, en de grote aantallen signeersessies en handtekeningen die plaatsvonden tonen duidelijk aan dat mensen deze momenten nog steeds heel belangrijk vinden.

Het succes van de nieuwe Hal 4XL toont dat ook: 873 bezoekers kwamen luisteren naar de inspirerende lezingen van Bill Bryson, Geert Mak en Dirk De Wachter. Nog eens 125 mensen kwamen genieten van de kookkunsten van Donna Hay en Pascale Naessens.

Auteursinitiatieven en debutanten in de kijker
Nog meer vernieuwing vonden we in de vorm van de nieuwe initiatieven met en door auteurs. Zo gingen 22 auteurs met hun lezers op café en gidsten 5 auteurs hun lezers doorheen de beurs, met persoonlijke anekdotes, ervaringen en leestips. Ook Boekenbeurs-debutanten kregen de nodige aandacht. Zij konden zichzelf voorstellen in het kader van ‘debutant in de kijker’ via de Boekenbeurs-website. In totaal namen 3.958 bezoekers een kijkje op hun auteurspagina’s.

Sinds het startschot voor de Boekenbeurs noteerden we daarnaast 2,3 miljoen paginabezoeken op de website; op Facebook bereikten 62 berichten een breed publiek met 487.409 pageviews, goed voor 13.777 likes, shares en clicks. Op Instagram leefde de beurs eveneens: 48 posts verzamelden samen 5.315 likes.

Uit de initiatieven met en door auteurs hebben we veel geleerd. De auteurs waren enthousiast en de bezoekers eveneens. Er is duidelijk een sterke basis en een grote betrokkenheid langs beide kanten om deze formats verder uit te werken naar volgende jaren toe. Onze parameters toonden zich dus meer dan geslaagd. Het is voor dit soort belevingen, voor dergelijke ervaringen dat we het doen, en daaruit maken we op dat de beurs succesvol was,” zegt Vé Bobelyn.

Familieticket
Om de Boekenbeurs toegankelijk te maken voor iedereen, wordt elk jaar opnieuw gekeken naar geschikte opties die voor zoveel mogelijk bezoekers op maat gemaakt zijn. Daarom werd dit jaar het familieticket geïntroduceerd. Met de nieuwe formule konden (maximaal) zes familieleden de beurs te bezoeken met één ticket. Het bleek een geslaagde zet: maar liefst 2.875 tickets werden verkocht, voor in totaal 4.728 bezoekers.

Bezoekersaantal
Op de editie 2019 wist de Boekenbeurs 123.658 bezoekers te verwelkomen. Dit cijfer werd officieel vastgesteld door gerechtsdeurwaarder Eric De Belder. Hiervan zijn 11.887 bezoekers onder 12 jaar; zij kwamen gratis binnen. “We zijn erin geslaagd om de dalende trend te doorbreken,” zegt Vé Bobelyn. “Met dank aan de vele vernieuwingen, de bijna duizend auteurs die aanwezig waren, onze talloze partners en natuurlijk de vele bezoekers kunnen we met trots meedelen dat het bezoekersaantal dit jaar hoger ligt dan vorig jaar.

Wereldrecord: geslaagd!
Dit jaar werd op de Boekenbeurs een poging ondernomen om in het Guinness Wereldrecordboek van 2020 te verschijnen. Daarvoor moesten ruim 10.000 visjes worden geplooid. Een opdracht waarvan vandaag bekend werd gemaakt dat deze met glans geslaagd is! 10.879 visjes werden in totaal bij elkaar geplooid, door bezoekers, auteurs, medewerkers, vrijwilligers en zelfs media. Een mooie groepsinspanning die ons een plekje oplevert in het boek van volgend jaar.

Bezoekersenquête
Tot slot werd dit jaar een heuse bezoekersenquête georganiseerd, in samenwerking met Ipsos. In totaal namen (tot nu toe) 1.086 bezoekers deel. Uit de eerste voorlopige resultaten kunnen we een aantal tendensen afleiden die zullen inspireren bij het verdere vernieuwingstraject van de Boekenbeurs.

Zo bleek de Boekenbeurs onder meer te kunnen rekenen op een trouw publiek: 9 op de 10 bezoekers kwamen in het verleden al één keer of meerdere keren langs. Het is duidelijk een familiegebeuren, want 65% van de bezoekers kwamen met familieleden. 9 op de 10 bezoekers gaven bovendien aan dat hun verwachtingen werden ingelost, terwijl 74% zegt de internationale auteurs op de affiche als een echte meerwaarde te zien. Vooral kinder- en jeugd- (Young Adult) boeken scoren hoog (41 %), net als romans (41 %), non-fictie (34 %), strips/graphic novels (20 %) en kookboeken (15%).

De vernieuwingen gingen daarnaast niet onopgemerkt voorbij: 9 op de 10 bezoekers geven aan tevreden tot uiterst tevreden te zijn met de nieuwe indeling van het grondplan. Ook het leesbevorderende karakter van de Beurs staat buiten kijf: 9 op 10 bezoekers meent dat de Boekenbeurs motiveert om te lezen. Ten slotte stelt 9 op 10 bezoekers volgend jaar terug te willen komen naar de Boekenbeurs. Dit zijn slechts enkele van de eerste resultaten. Binnenkort wordt een volledig overzicht bekendgemaakt.

Het is duidelijk dat we de goede weg op gaan,” stelt Vé Bobelyn. “We hebben nieuwe initiatieven kunnen uittesten die goed werden ontvangen. Nog niet alles stond op punt, maar vernieuwing vraagt tijd. We zijn blij dat er een stevige basis staat waarop we kunnen verder werken om in de toekomst onze bezoekers nog meer en beter te verwennen. Ik dank dan ook iedereen die heeft bijgedragen aan het succes van dit jaar: auteurs, standhouders, onze vele, belangrijke partners, alle medewerkers die hard hebben gewerkt en natuurlijk de bezoeker. We kijken er alvast naar uit om opnieuw aan de slag te gaan om dit succes volgend jaar te overtreffen.”

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht:

Meer over