Drie zaterdagen na elkaar, op 3, 10 en 17 mei, brengt Vlaanderen vakantieland-reporter Ben Roelants op Eén een mini-reeks over de N4 ofwel de Route 66 van België. Die weg van Brussel tot Luxemburg raakte sinds de aanleg van de E411 in 1988 in onbruik. En toch is de N4 volgens de mensen die er langs wonen veel mooier.

“Waarom hebben de mensen hier een speciale band met tweehonderd kilometer asfalt?” vroeg Ben zich af. Voor Vlaanderen vakantieland op Eén rijdt hij drie weken lang op de motor de volle tweehonderd kilometer van onze eigen Route 66, op zoek naar dat N4- gevoel.

N4, de frietkotsnelweg

Oorspronkelijk was de N4 een onbenullig stukje weg, maar dat veranderde toen de Nederlanders tijdens hun bezetting besloten om haar te verharden. Na de onafhankelijkheid van België en tijdens de twee wereldoorlogen had de N4 een militaire functie: ze moest er voor zorgen dat het leger snel tot de verste uithoeken van ons land kon geraken. Na de tweede wereldoorlog, in volle opkomst van het toerisme, groeide de N4 uit tot hoe wij hem vandaag zien: de frietkotsnelweg, met hier en daar een tankstation, of een truckstop met een bordeel ernaast. Voor de Nederlanders is het de weg naar het Zuiden van Frankrijk, voor de Vlamingen de weg naar de Ardennen, en voor de Walen de weg naar de zee.

Maar ook de Amerikanen werden beïnvloed door de Belgische Route 66, zo ontwikkelden ze de term ‘Belgian Roadtest’. Door de slechte staat van het wegdek, was de N4 uitstekend om de weerstand van hun voertuigen uit te proberen.

Kinderen van de jaren zestig proefden van de frieten uit de toren van Marche-en-Famenne en van de pateekes uit patisserie Pierson in Courrière, ze hielden halt bij beenhouwer Magerotte, die voor zijn varkens een vakantieparkje liet optrekken, of aten een geweldige steak tartare in het treinrestaurant Le Wagon Léo in Bastogne. Wat meer is: de kinderen van toen zijn de ouders van nu, en ook zij geven hun ervaringen door aan volgende generaties.

N4, de viriele autoweg

In 1988 veranderde alles: de E411 werd afgewerkt en de N4 geraakte in de vergetelheid. De klanten bleven weg en vele frietkoten sloten hun deuren. Vandaag wint de N4 echter aan populariteit, ze is het viriele antwoord op een steriele E411.

Ben Roelants:” Daar waar de E411 door het landschap klieft, volgt de N4 de welvingen van de heuvels, net zoals een man graag de curven van een vrouw volgt.“

Vlaanderen vakantieland: op zaterdag om 18.10 u. en herhaling op zondag om 17.15 u. op Eén.

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht: