Belpop presenteert al voor het zesde jaar op rij portretten van iconen uit de Belgische popgeschiedenis: artiesten die een grote impact hebben (gehad) op de popgeschiedenis in België en soms ook ver daarbuiten. Vanaf maandag 2 september om 20.40 u.

In deze zesde reeks gaat Belpop ook breder. De nieuwe reeks start namelijk met een afle- vering over New Beat (2.9), de muziekstroming die in het midden van de jaren '80 in Bel- gië ontstond.

Daarna volgt verhaal van Jazz Bilzen (9.9), de moeder van alle Belgische festivals. Belpop verzamelde een karrevracht festivalherinneringen bij de artiesten, de organisatoren en de festivalgangers.

De derde documentaire gaat over Daan (16.9), de rock-, pop-, dance- en elektronicamuzi- kant die om meer dan een reden goed op weg is om uit te groeien tot een van de meest mythische figuren uit het nationale popwezen.

Wannes Van de Velde (23.9) is de grootste volkszanger die Vlaanderen ooit gekend heeft. In de jaren '60 ligt hij aan de basis van de folkrage. Maar hij was veel meer dan alleen volkszanger. Kleinkunstenaar, theatermaker, flamencogitarist, docent en auteur: hij deed het allemaal met evenveel flair en energie.

Vaya Con Dios (30.9) veroverde dan weer de helft van de wereld met hun pop-, jazz- en zigeunermuziek. Ook jazzpianist, producer en radiomaker Marc Moulin (7.10) verdient een eigen Belpop. Met Telex was hij een van de voorlopers van de elektropop. De loungemuziek die hij als soloartiest maakte voor het prestigieuze jazzlabel Bluenote was visionair.

Rocco Granata (14.10) maakte met Marina de voorlopig enige Belgische evergreen op we- reldschaal, maar heeft nog veel meer in zijn mars: als componist, als producer én als acteur. De reeks wordt afgesloten met Ferre Grignard (21.10), de cafézanger die zich met Ring Ring I’ve Got to Sing transformeert tot een internationale succeszanger.

Belpop
Elk portret in Belpop is opgebouwd rond de muzikale evolutie of revolutie van de ar- tiest(en) in kwestie, rond hun zoektocht naar en hun gevecht voor een eigen muzikale identiteit. In de documentaires komen de artiesten en bandleden zelf aan het woord, maar ook producers, platenbazen, managers, familie, vrienden, enz. De interviews en getuigenis- sen worden rijkelijk geïllustreerd met archiefbeelden van binnen- en buitenlandse omroe- pen.

Daarnaast kon het Belpop-team gebruik maken van het vaak boeiende en uitgebreide pri- véarchief van de betrokken artiesten en hun directe entourage. Foto’s en artikels uit oude kranten en tijdschriften maken het plaatje compleet.

Zo brengt Belpop vergeten of verborgen verhalen uit onze nationale muziekgeschiedenis weer tot leven op Canvas.

De volledige Belpop-collectie is ondertussen uitgegroeid tot een indrukwekkend portret- tenkabinet van de Belgische popmuziek in de voorbije decennia: Arno, The Kids, De Kreu- ners, Lou De Pryck, Front 242, Raymond van het Groenewoud, The Scabs, Roland Van Campenhout, Adamo, Maurice Engelen, Vaya con Dios, Daan, Stef Kamil Carlens, The Pebbles, Clouseau, Will Tura, Channel Zero, Zap Mama, dEUS, Wallace Collection, Stijn Meuris, Rocco Granata, Luc Van Acker, The Clement Peerens Explosition, Jacques Brel, Louis Neefs, Ann Christy, Toots Thielemans, Johan Verminnen Soulwax, Wannes Van de Velde, Ferre Grignard, Marc Moulin, New Beat en Jazz Bilzen.

Ook deze zesde reeks wordt naar goede gewoonte ingesproken door Luc Janssen.

Aflevering 1: new beat
De nieuwe reeks Belpop gaat van start met een aflevering over New Beat, een nieuw muziekgenre dat in het midden van de jaren '80 in België ontstond en uitgroeide tot een internationale hype.

In 1985 draait DJ Ronny - alias 'dikke Ronny' - van de Antwerpse discotheek Ancienne Belgique de plaat 'Flesh' van A Split Second op het verkeerde toerental. Een legendarische fout, want de dansvloer ontploft en een nieuwe muziekstijl ontstaat: de AB sound. Andere DJ's volgen en gaan op zoek naar nummers die ze kunnen bewerken tot dat trage tempo met de zware bassen. De AB sound groeit uit tot de New Beat. Het lokale radioprogramma 'Liaisons Dangereuses' verspreidt de alternatieve dansmuziek verder, maar wie de New Beat écht tot een undergroundsucces maken, dat zijn de grote DJ's in megadancings als de Boccaccio in Destelbergen.

Ook de onafhankelijke platenlabels springen op de kar en scoren megahits met hijgnum- mers als 'Rock to the beat' van 101 en 'Move Your ass' van Erotic Dissidents. Telkens met zangeres Nikki Van Lierop - de queen van de New Beat - in de hoofdrol.

New Beat krijgt een internationale reputatie, want wat in België gebeurt heeft de muziek- geschiedenis veranderd. DJ's worden goden en om hits te scoren is enkel nog een compu- ter nodig. Maar in de Belgische media blijft het windstil over het genre. De massaal gepro- duceerde New Beat-platen gaan vlot over de toonbank, maar op de radio worden ze niet gedraaid. Elektronische muziek wordt beschouwd als een minderwaardig muziekgenre dat enkel thuishoort op de dansvloer.

Tot in 1988 de boel helemaal ontploft met 'The Sound of C' van de Confetti's. Het nummer wordt een instant hit en gaat ook internationaal. In Frankrijk alleen al worden er een half miljoen exemplaren van verkocht.

Nu de New Beat commercieel doorstoot, genieten ook de discotheken volop van het suc- ces. De weekends duren vanaf nu vier dagen en jongeren uit alle landen van de wereld rij- den het hele land door, van disco naar disco.

Het megasucces is ook het begin van het einde, want de platenlabels gaan vanaf dan heel bewust de commerciële toer op. De New Beat acts worden steeds gekker om de aandacht te trekken. De undergroundscene spreekt vanaf dan over nougat beat.

Belpop waagt zich 28 jaar na het ontstaan aan de reconstructie van de enige muzieksoort die op-en-top Belgisch kan genoemd worden. Met verhalen uit de underground, vol trage beats, zware bassen en veelal seksueel expliciete teksten.

Met getuigenissen van onder meer:
Ronny Harmsen (aka Fat Ronny of Dikke Ronny), Frie Verhelst (uitbaatster platenwinkel USA Import), Paul Ward en Sven Van Hees (de stem én de dj van radioprogramma ‘Liai- sons dangereuses’), Marc Grouls (DJ Antwerpen Prestige en producer onder naam IN- D/The Two DJ’s), Marc Ickx (A Split Second), Olivier Pieters, Maurice Engelen, Herman Gillis (Sherman), Jo Casters, Nikkie Van Lierop, Daniëlla Vermeiren (ex-danseres Tragic Error, Confetti’s), Jan Hautekiet, e.a.

Belpop: op maandag om 20.40 u. vanaf 2 september op Canvas

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht: