‘Bloody Mary’ is de nieuwe single van het aanstaand album ‘Soleil, Soleil Bleu’ van Baptiste W. Hamon en is nu digitaal beschikbaar. "Een liedje over twee eenzame zielen die elkaar ontmoeten in een café. Een perfect match, al dan niet vanwege het teveel drinken van Bloody Mary cocktails", licht Hamon titel en achtergrond toe. De volledige plaat verschijnt op vrijdag 5 april op cd, vinyl en digitaal.

Hamon combineert in zijn werk Amerikaanse rootsmuziek met Franse volksmuziek, een bijzondere mix die voor het eerst hoorbaar was op het in Nashville opgenomen debuut ‘L’insouciance’ (2016). Het nieuwe album toont dat de Parijzenaar niet strikt gehouden is aan die kaders. “Het is enerzijds meer Frans, omdat de opnames gemaakt zijn in Frankrijk met Franse producers, en door het gebruik van drumcomputers ook moderner. Maar anderzijds is mijn muziek ook nog steeds erg folk en Amerikaans, omdat bijna alle nummers in de VS zijn geschreven tijdens mijn trips daar, en 90% van de muziek die ik recent beluisterd heb en me beïnvloed heeft Amerikaans is”, aldus Hamons persoonlijke analyse van het nieuwe geluid.

Baptiste W. Hamon heeft rondom de release van zijn debuutalbum ‘L’insouciance (2017) veel in Nederland gespeeld en veel media-aandacht gehad, waaronder festivals als ESNS17, Into The Great Wide Open en TakeRoot en TV-optredens bij De Avondetappe en Vrije Geluiden. In februari en maart van dit jaar tourde hij uitgebreid door Nederland, langs schilderachtige locaties in Nederland, waaronder een aantal kerken en andere historische gebouwen. De reeks startte op 21 februari in de Joriskerk in Venlo en eindigde op 3 maart met een show in de bovenzaal van Paradiso in Amsterdam. Hamon kon opnieuw rekenen op een enthousiast onthaal en heeft veel nieuwe fans gemaakt. Het succes in Nederland heeft de Parijzenaar aangenaam verrast. “Met uitzondering van een aantal shows in Texas in 2016 - toen ik op South By South West speelde -, had ik nog nooit buiten een Frans sprekend land opgetreden. Om geconfronteerd te worden met een publiek dat niet vloeiend Frans spreekt, als ze het überhaupt al spreken, vond ik vooraf erg spannend en zag ik als een grote uitdaging. Ik werd geraakt door de vriendelijkheid van de mensen die ik in Nederland heb ontmoet, en hun muziekkennis. Ze bleken veel van Franse muziek te weten, maar ook van Amerikaanse folk, de twee genres waar ik veel affiniteit mee heb. Dus ik had al gauw het gevoel dat mijn muziek begrepen werd”, vertelt Hamon.

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht: