Young Fathers, Josef LeimAB presenteert nieuwe namen BRDCST 2018: Young Fathers, Josef Leimberg, Vels Trio plays Madlib’s ‘Shades of Blue’,...berg, Vels Trio plays Madlib’s ‘Shades of Blue’,...

BRDCST is het buitengewoon indoor voorjaarsfestival waarbij AB inzet op muzikale grenze(n)loosheid. De naam is een directe verwijzing naar de retrofuturistische electronicapop van de Engelse band Broadcast die het afgelopen decennium inspirerende albums uitbracht als ‘Haha Sound’ en ‘Noise Made By The People’. Centraal tijdens BRDCST staan artiesten die muzikale vernieuwing hoog in het vaandel dragen. Ons muzikale buikgevoel doet de rest.

Eind oktober loste BRDCST met trots de eerste golf namen waaronder de angelieke stemmen van LE MYSTÈRE DES VOIX BULGARES, de (politieke) punk/rants van SLEAFORD MODS, de opzwepende live-electronica van JAMES HOLDEN & THE ANIMAL SPIRITS, het eerbetoon van BARST aan de 50ste verjaardag van THE VELVET UNDERGROUND’s ‘White Light/White Heat’ en als klap op de vuurpijl THE MUSIC OF ‘STRANGER THINGS’ by KYLE DIXON & MICHAEL STEIN (S U R V I V E).

Inmiddels schopte ‘English Tapas’ van Sleaford Mods het tot de hoogste regionen van vele eindejaarslijstjes (zie: Q, Mojo, Uncut, Rough Trade Shops, ...) en zagen we ons verplicht om het concert van Kyle Dixon & Michael Stein wegens de populariteit van de Netflix-reeks ‘Stranger Things’ te upgraden naar een zaal met grotere capaciteit. Nóg mooier nieuws voor de BRDCST-fans: zowel Le Mystère Des Voix Bulgares als James Holden maakten op de jongste editie van festival Le Guess Who? ronduit een verpletterende indruk. Zowel De Volkskrant als VPRO én AB katapulteerden hen in hun AB-solute top 10 van LGW?-hoogtepunten.

Tijd echter om een nieuwe lading namen met onze BRDCST-adepten – jullie dus - te delen. Een resem artiesten die ons de afgelopen maanden (of zelf jaren) intrigeerden, midscheeps raakten of waar we zelfs volkomen van slag van zijn, vervolledigen langzaam de affiche.

BRDCST BREIDT UIT MET 2-DAAGS JAZZPROGRAMMA & MEER JAZZ ACTS

BRDCST spreidt zijn vleugels uit! En dit met twee extra concertavonden in de zonet gerenoveerde jazzclub The Music Village op een boogscheut van AB. Centraal staat The New Wave of Jazz, een parcours dat BRDCST tijdens de jongste editie – zie: Yussef Kamaal, Shabaka & The Ancestors, Thundercat, ... – volop uitstippelde.

Present: twee sterk aan hiphop gelieerde jazzmuzikanten: JOSEF LEIMBERG en VELS TRIO. Josef Leimberg tekende voor een handvol guest appearances op Kendrick Lamar’s iconische album ‘To Pimp A Butterfly’, werkte samen met Kamasi Washington en tekende met ‘Astral Progressions’ voor één van de spiritual jazz albums van de afgelopen jaren. Flying Lotus maatje The Gaslamp Killer liet zich hierover ontvallen: ‘Holy Moses this shit is dope!’

Ook dope: VELS TRIO PLAY MADLIB’S ‘SHADES OF BLUE’, een ode aan de 15e verjaardag van het album van hiphop producer/multi-instrumentalist Madlib (zie ook: J Dilla, MF Doom, ...) dat in ’03 op het gerenommeerde Blue Note label verscheen. Hierop herwerkte Madlib Blue Note klassiekers van o.a. Donald Byrd, Horace Silver, Herbie Hancock en Bobby Hutcherson ‘into downtempo and instrumental hip hop art.’

MDC III is het project van Nordmann-saxofonist Mattias De Craene die zich laat bijstaan door maar liefst twee drummers: Simon Segers (De Beren Gieren, Stadt, Black Flower, ...) en Lennert Jacobs (The Germans, Hong Kong Dong, ...). Echo’s van John Coltrane’s ‘Interstellar Space’ album met Rashied Ali zijn nooit ver weg. MDC III mag trots het podium delen met zijn Held James Holden. Met YODOK III tot slot gaat ambient/dronemeester Dirk Serries helemaal de improv tour op als centrale figuur tijdens de Consouling labelavond.

2018: JAAR VAN DE CONTESTATIE

In mei ‘18 is het exact een halve eeuw geleden dat de woelige studentenrevoltes in Parijs over heel Europa uitdeinden. Naar aanleiding hiervan doopte de stad Brussel 2018 om tot het ‘Jaar Van De Contestatie’ en vroeg het alle Brusselse culturele spelers om een antwoord te bieden op de vraag: ‘Wat blijft er 50 jaar na mei ‘68 over van de maatschappelijke, politieke en culturele revolutie? Welke vormen van contestatie kennen we vandaag?’

BRDCST speelt daar graag op in. Het hedendaagse sociale en politieke klimaat is helaas de gedroomde voedingsbodem voor een golf aan nieuwe protest music. Pitchfork: ‘It’s remarkable that—in a year hijacked by Trump’s reckless, witless Twitter belches—artists didn’t dive to meet his level. We heard more broad, embracing statements of community than we did rebukes and secessions.’ Protest music was bovendien alom tegenwoordig in ’17 en dat over alle genres heen. Pitchfork’s overzicht van ‘The Year In Protest Music’ bulkte van diversiteit met tracks van o.a. Ibeyi, Fever Ray, Kamasi Washington, Kendrick Lamar, Perfume Genius tot zelfs de jonge country-ster Margot Price.

Met Sleaford Mods haalde BRDCST reeds ‘The angriest/most political band in Britain’ binnen. Met het Schotse hiphop trio YOUNG FATHERS trekken we nog meer de politieke kaart. De roots van deze voormalige Mercury Prize-laureaten zijn te traceren tot Nigeria en Liberië en hun passie voor politiek – ze komen actief op tegen anti-Islam manifestaties van Pegida en weigeren met Rupert Murdoch-gelieerde media te spreken - druipt er van af. Het klankbeeld van electronica-artiest CHINO AMOBIO is minder vrolijk. Amobi’s debuut ‘PARADISIO’ klinkt ronduit brutaal. The Wire: ‘PARADISIO’ is the soundtrack to all that’s wrong in the world, but very few artists have managed to capture such horror in such detail. If Hieronymus Bosch were to repaint hell today, it would look like ‘PARADISIO’ sounds.’

LABELNIGHTS: tak:til & CONSOULING SOUNDS

BRDCST heeft een groot zwak voor eigengereide independent platenlabels en zette daarom al sinds de allereerste editie labels als Glitterbeat en Consouling Sounds in de kijker. Zo gaf BRDCST het Gentse underground kwaliteitslabel CS zelfs meteen carte blanche voor de komende edities. En kijk: in ’18 vieren we zowaar in stijl de 10de verjaardag van het label met als centrale figuur ambient/improv/dronemeester Dirk Serries.

Ook in de kijker: tak:til, het kersverse instrumentale sub-label van het superbe global sounds-huis Glitterbeat (zie: Noura Mint Seymali, Bixiga 70, Tamikrest, ... ) dat in ’17 het levenslicht zag met de release ‘Wood/Metal/...’ van het New Yorkse duo 75 Dollar Bill. Op het programma het Sloveense ŠIROM dat zweeft tussen ‘Hauschka’s acoustic techno, the Sun Ra’s Arkestra’s galactic wanderings and Kronos Quartet’s omnivorous chamber folk.’ en JOSHUA ABRAMS & NATURAL INFORMATION SOCIETY dat door The Guardian werd omschreven als een mix van ‘spiritual jazz, spiky post-rock and Terry Riley-inspired systems music’. BRDCST presenteert zo meteen de allereerste tak:til-avond ooit.

A NIGHT WITH/CURATED BY SLEAFORD MODS KRIJGT LANGZAAM VORM

Tot slot liggen de communicatielijnen met Sleaford Mods de jongste weken volop open en krijgt het programma langzaam vorm. Zo screenen we de kersverse docu ‘BUNCH OF KUNST: A FILM ABOUT SLEAFORD MODS’ die het duo twee jaar op de voet volgde en recentelijk tijdens de Q Awards werd bekroond tot ‘Best film’. Ook de Sleaford Mods leden zullen die avond hun steentje bijdragen. Frontman JASON WILLIAMSON zal voor het eerst uit eigen werk voorlezen (zie: ‘Grammar Wanker’ met het verzamelde werk van de tekstschrijver) en beatmeister Andrew Fearn zal onder zijn moniker EXTNDDNTWRK achter de draaitafels belanden. De live acts die aan het programma worden toegevoegd, zijn quasi allen gelieerd aan HARBINGER SOUND, de outlet van Sleaford Modsmanager/boss (sic) Steve Underwood die grossiert in heerlijke underground post punk en experimentele noise. Het label bracht niet enkel eerdere Sleaford Mods releases uit maar tevens albums, 7 inches en split EP’s van o.a. Mark Wynn, Nachthexen, The Lowest Form, Consumer Electronics en Steve Ignorant (Crass).

In de loop van de maand januari wordt het laatste luik van het BRDCST-programma bekend gemaakt.

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht:

Meer over