Derde editie vindt plaats op zaterdag 29 augustus 2020, kaartverkoop start dinsdag

Maar liefst 6500 bezoekers hebben hun weg gevonden naar het zonovergoten Amsterdamse Bos, voor de tweede editie van het Once In A Blue Moon festival. Dat zijn er 1500 meer dan in 2018, toen er 5000 liefhebbers van Amerikaanse rootsmuziek en verwante stijlen het idyllisch gelegen festivalterrein bezochten.

“Ik heb de hele dag alleen maar tevreden gezichten gezien”, aldus een van trots en van de warmte gloeiende Tom Ketelaar, programmeur en organisator namens Greenhouse Talent. “Prachtig om te zien hoe toegewijd ons publiek is, van jong tot oud. Veel mensen die er vorig jaar waren zien we nu weer terug, al voordat we onze deuren openden stonden ze in de rij. Onder deze weersomstandigheden is het natuurlijk extra genieten van de toffe shows en de hele setting op deze mooie locatie.”

Het succesvolle festival krijgt ook in 2020 een vervolg, te weten op zaterdag 29 augustus. De kaartverkoop hiervoor start aanstaande dinsdag met een tijdelijke kortingsactie, meer informatie zal te zijner tijd te vinden zijn op de website van Once In A Blue Moon.

Het exotische Belgische sextet Eriksson Delcroix opende vroeg in de middag het bal op de nieuwe Fueled by Lagunitas Stage, een openluchtpodium waar een Amerikaanse bierbrouwer met hart voor muziek zijn naam aan heeft verbonden. The Waterboys, het legendarische collectief rondom frontman Mike Scott, speelden op hoofdpodium de Blue Moon Stage een bevlogen set als in het eerste deel van hun carrière in de jaren tachtig. Ook het optreden van de Amerikaanse countrysensatie Tyler Childers op de Sugar Mountain Stage – een samenwerking met poptempel Paradiso – kan als een van de vele hoogtepunten bestempeld worden. Terwijl het altijd verrassende en veelzijdige EELS het Amsterdamse Bos spreekwoordelijk in vuur en vlam zet, wordt het festival later op de avond afgesloten door de Australische Courtney Barnett en Next of Kin, een spectaculair Nederlands samenwerkingsverband van DeWolff, Dawn Brothers en andere topmuzikanten uit de Nederlandse roots scene.

Hoewel het festival vorig jaar met een uitverkochte editie een vliegende start kende, heeft de organisatie volgens Ketelaar goed gekeken naar wat er dit jaar nog beter kon, wat tot een andere indeling van het ruimer opgezette terrein heeft geleid. “We hebben een betrokken publiek, de kritiekpuntjes na de eerste editie hebben we ter harte genomen. Er is dit jaar een ruimer aanbod wat betreft catering en de podia, horeca en overige faciliteiten zijn makkelijk en zonder opstoppingen bereikbaar voor de bezoekers.”

Over OIABM
OIABM wil een zo volledig mogelijk programma presenteren van wat er speelt binnen de Amerikaanse rootsmuziek en wat daar aan grenst, van gelauwerde namen tot veelbelovende nieuwkomers. Deze brede kaders spreken een brede doelgroep aan, in een ruime leeftijdscategorie van begin twintigers tot 60-plussers. Met daarbinnen een onderverdeling van enerzijds de trouwe basis die de ontwikkelingen binnen de roots genres al jarenlang volgt, en anderzijds een groeiende groep jongeren die de authenticiteit en zeggingskracht van deze acts aanspreekt.

Niet alleen het predicaat ‘uitverkocht’ was een indicatie voor het succes van de vuurdoop van OIABM in 2018. De vele lovende publicaties in de landelijke kranten spraken ook boekdelen. "Wat OIABM onderscheidt van al die andere festivals is een heel duidelijke muzikale identiteit", schreef het Parool bijvoorbeeld. "Het overzichtelijke festivalterrein, met drie podiumtenten, loopt vol voor een programma dat bedachtzaam lijkt samengesteld”, constateerde de Volkskrant. "OIABM ontsteeg op verschillende manieren de beperkingen van een blank, stoffig en nostalgisch programma", was het oordeel van NRC

Sugar Mountain Stage
Net als in 2018 is OIABM de samenwerking aangegaan met Paradiso voor de Sugar Mountain Stage. Sugar Mountain is de concertreeks waaronder de Amsterdamse poptempel Paradiso shows presenteert die onder roots, country en aanverwante stromingen vallen en vormt een inhoudelijke één op één match met dat waar Once In A Blue Moon voor staat. Om die reden draagt één van de drie podia de naam Sugar Mountain Stage.

Fueled by Lagunitas Stage

Omdat de Honky Tonk Stage afgelopen jaar regelmatig uitpuilde is ervoor gekozen het podium om te dopen tot een outdoor stage, gekoppeld aan het toepasselijke biermerk Lagunitas. Lagunitas is een Amerikaanse brouwerij die in 1993 is opgericht, het bier is sinds een paar jaar ook in Nederland verkrijgbaar is. Muziek zit in het DNA van het merk, niet in de laatste plaats dankzij oprichter Tony Magee, die van muziek houdt en zelf ook aardig muziek kan maken. Nog steeds vinden elke week live concerten plaats in de brouwerij in het Californische Petaluma. Tijdens Once in a Blue Moon kan de bezoeker dat gevoel in het Amsterdamse Bos ervaren, want het nieuwe podium krijgt de sfeer van een Amerikaanse buitenbar met natuurlijk speciaalbieren van Lagunitas. Goede live muziek en lekker bier, het blijft een gouden combi.

Food
Voor wat betreft de randprogrammering put de organisatie inspiratie uit de Amerikaanse cultuur. Zo kent het cateringaanbod hoogwaardige en smaakvolle BBQ- en TexMex-gerechten en Kentucky soul food. Het zijn deze elementen die in het idyllische decor van het Amsterdamse Bos een beleving creëren die zowel de kritische en goed ingevoerde muziekpurist als de festivalganger op zoek naar ontspanning en ontdekkingen kan bekoren.

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht: