De 50 verjaardagskaarsjes zijn uitgeblazen, de lichten op de rode loper gedoofd. De langverwachte jubileumeditie van Film Fest Gent eindigde gisteren met de 23ste uitreiking van de World Soundtrack Awards, in aanwezigheid van de top van de filmmuziek. "Het festival was meer dan ooit een samenkomen van meerdere generaties. Geschiedenis en toekomst gingen hand in hand en zorgden voor memorabele festivalherinneringen", zegt algemeen directeur Marijke Vandebuerie. De 50ste editie registreerde ruim 106.000 bezoeken dit jaar.

Meer dan escapisme

Twee weken lang konden liefhebbers van de zevende kunst zich in Gent laven aan een uiterst divers programma van 114 langspeelfilms, ruim 40 kortfilms, 3 series, een resem muzikale VIDEODROOM-trips, twee unieke symfonische concerten, tal van talks én een onvergetelijke Closing Party in het teken van Twin Peaks. De Arteveldestad vormde de voorbije twaalf dagen het toneel voor cinefielen uit binnen- en buitenland. Dat het publiek van FFG geen uitdaging uit de weg gaat, is al lang geen geheim meer. Ook tijdens deze feestelijke verjaardagseditie viel het publiek voor films die onze zintuigen en meningen scherp stellen. Op het eerste gezicht minder evidente titels als Youth (Spring), Smoke Sauna Sisterhood en Samsaraverleidden ondanks hun uitdagende vorm heel wat mensen. Anna Hints (regisseur van Smoke Sauna Sisterhood) en Lois Patiño (Samsara) stonden het publiek uitgebreid te woord, een surplus voor zowel filmmaker als -kijker. "Het zijn net die ontmoetingen die we met het festival willen ondersteunen en stimuleren", aldus Marijke Vandebuerie, algemeen directeur van Film Fest Gent.

Een van die ontmoetingen leidde tot een strijdvaardig betoog van de intussen 87-jarige Ken Loach tijdens zijn Director's Talk na zijn (wellicht) laatste film, The Old Oak. "Cinema is veel meer dan puur escapisme", vertelde de Britse filmmaker in Kinepolis Gent. "Cinema is deel van ons sociale discours, en dat werd geliefd. Regisseurs werden ervoor geapplaudisseerd. Maar nu is het tegenovergestelde waar. Nu vrezen regisseurs dat ze nooit meer aan de bak zullen geraken als ze kleur bekennen en open zijn over hun politieke voorkeur. Dat is een grote verandering. En dat kan betekenen dat cinema het zwijgen is opgelegd en tandeloos is geworden. Als je een film maakt met een verhaal over de wereld waarin we leven, dan moet je ook een blik hebben op die wereld."

Ook Marijke Vandebuerie ziet hierin een belangrijke rol voor het festival: "Ondanks al dat moois de voorbije weken werd het festival ook overschaduwd door de menselijke drama's die zich overal ter wereld afspelen. Het voelde bij momenten ongepast om niet te kunnen stilstaan bij wat er gebeurt in de wereld, maar anderzijds beseffen we meer dan ooit hoe belangrijk het is om een stem te geven aan makers van overal ter wereld. Zo konden we op het festival onder meer een platform geven aan de Iraanse regisseur Ali Ahmadzadeh die het Gouden Luipaard in Locarno won met zijn intense film Critical Zone. En aan Matteo Garrone, die in Io capitano naar eigen zeggen de mensen wil tonen achter de gruwelijke nieuwsfeiten. "To show the people behind the numbers."

Generaties samenbrengen

Meer dan ooit draaide deze editie rond het samenbrengen van mensen uit alle generaties. Nieuwe generaties filmmakers kwamen in de spotlights terecht, niet in het minst dankzij de Belgische studentenkortfilmcompetitie en een pak debuutfilms. Het festival kan voortbouwen op een rijke geschiedenis en nodigde heel wat filmmakers en medewerkers uit die in de voorbije decennia iets hebben betekend voor het festival. Op vrijdag 13 oktober kleurde de rode loper volledig Belgisch, toen meer dan zestig Belgische regisseurs - wiens film ooit in première ging op Film Fest Gent - verzamelden op de trappen van Kinepolis Gent.

Een geïnspireerde jury bestaande uit Sébastien Lifshitz (Jury President), Lukas Dhont, Anne Dorval, Jessica Kiang, Jacqueline Lentzou, Juanita Onzaga en Colin Stetson was ook een mix van generaties. Het zevental overschouwde de Officiële Competitie met twaalf films en besloot uiteindelijk de heerlijk meanderende tragikomedie Los delincuentes van Rodrigo Moreno te bekronen met de Grand Prix voor Beste Film. De film verschijnt in 2024 dankzij Imagine Film Distribution in de Belgische zalen. Niet alle films genieten deze kans. Maar liefst 50 procent van het programma van de 50ste editie bestaat uit producties die (voorlopig) geen release in België krijgen.

"Volle zalen op piekuren waren schering en inslag dit jaar", zegt Vandebuerie. "Films als Poor Things, Past Lives en The Boy and the Heron waren keer op keer uitverkocht, maar ook 'kleinere' films brachten veel volk op de been. Het is fantastisch om te zien dat ons publiek vertrouwen heeft in onze programmatie, ook al hebben ze op basis van de filmmaker of filmtitel geen aanknopingspunten."

Speciaal voor de 50ste editie dook Classics-curator Patrick Duynslaegher in het archief van Film Fest Gent en destilleerde hij daaruit een programma van films en filmmakers die in de festivalgeschiedenis een markante bijdrage hebben geleverd. Ondanks de concurrentie van het stevige programma avant-premières (van de nieuwe films), wisten klassiekers als The Cook, the Thief, His Wife and Her Lover(Peter Greenaway), Novecento (Roberto Bertolucci) en A Brighter Summer Day(Edward Yang) volle zalen te lokken. Een bewijs dat ook nieuwe generaties interesse vertonen in films die zich hebben ingeschreven in de annalen van de filmgeschiedenis. Tegelijk houdt Film Fest Gent de vinger aan de pols wat betreft nieuwe vormen van cinema. Het eerste VR-project - Floating With Spirits van Juanita Onzaga - in de officiële selectie van FFG vond zijn publiek en was volledig uitverkocht.

Gasten in Gent

Zoals elk jaar ontving Film Fest Gent veel gasten uit binnen- en buitenland. In totaal sierden meer dan 300 gasten (uit de film- en filmmuziekindustrie) de festivallocaties, inclusief de rode loper aan Kinepolis Gent. Een pak regisseurs stelden hun projecten persoonlijk voor: Fien Troch, Anthony Chen, Elene Naveriani, Baloji, Bas Devos, Sepideh Farsi, Matteo Garrone, Ken Loach, Sean Price Williams en Radu Jude zijn maar enkele uit de lange lijst namen.

De professionals uit de filmmuziekindustrie tekenden massaal in op de WSA Film Music Days met onder meer een talk tussen Ryûsuke Hamaguchi, een van de grootste Japanse regisseurs van de 21ste eeuw, en Eiko Ishibashi, die de muziek schreef voor Hamaguchi's Oscarwinnende film Drive My Car. Film Fest Gent kreeg de eer om GIFT, de live performance van Ishibashi op de nieuwe film van Hamaguchi, in wereldpremière te tonen. Voor het eerst legde het festival ook een grote focus op videogamemuziek, met panels én met het concert PRESS PLAY: Music in Games.

Dat de 50ste editie van Film Fest Gent zo'n succes was, geeft aan dat het festival na een halve eeuw niet aan belang heeft ingeboet, integendeel.

Palmares FFG2023

Official Competition

Grand Prix voor Beste Film
Los delincuentes van Rodrigo Moreno

Georges Delerue Award voor Beste Originele Muziek
Jerskin Fendrix voor zijn muziek voor Poor Things van Yorgos Lanthimos

Special Mention
Greta Lee, Yoo Teo en John Magaro
voor hun rollen in Past Lives van Celine Song

Explore Zone

Explore Award 2023
Slow van Marija Kavtaradze

Special Mention
The Sweet East van Sean Price Williams

Joseph Plateau Honorary Awards

Ryûsuke Hamaguchi, filmmaker
Terence Davies (postuum), filmmaker

International Short Film Competition

Award for Best International Short - powered by Nationale Loterij
A Kind of Testament (Stephen Vuillemin)

Special Mention
Beautiful Men (Nicolas Keppens)

Competition for Belgian Student Shorts

Award for Best Belgian Student Short - powered by Amplo
In attesa di una tempesta solare (Evi Cats)

Special Mention
Melantroop (Vibe Stalpaert)

Audience Award for Best Belgian Student Short - powered by THEPACK
Oiseau de passage (Victor Dupuis)

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht:

Meer over