Gisteravond sloot de 49ste editie van Film Fest Gent af zoals die begon: met veel emoties. Vanaf de lang nazinderende première van Lukas Dhonts Close tot en met de uitreiking aan zichtbaar geëmotioneerde componisten tijdens de World Soundtrack Awards, kon het festival rekenen op een divers publiek dat de uitdaging is aangegaan met een scherp programma. “De kracht van film is niet te onderschatten”, zegt algemeen directeur Marijke Vandebuerie.

Uitdagend en emotioneel

Twee weken lang vormde Gent het decor voor Film Fest Gent 2022. Ruim tien dagen lang kon het festivalpubliek zich laven aan een programma met heel wat uitdagende films. Niettemin schonk de festivalbezoeker veel vertrouwen aan die scherpe, veeleisende programmatie van 118 langspeelfilms en 40 kortfilms. Films met delicate, moeilijke onderwerpen bleken de ticketkoper niet af te schrikken. Integendeel, geen uitdaging is de FFG-bezoeker uit de weg gegaan en dat leverde veel emoties op bij zowel het publiek als bij de aanwezige filmmakers, acteurs, componisten etc. “De kracht van film is niet te onderschatten en werkt vaak helend in de onzekere realiteit van vandaag,” aldus algemeen directeur Marijke Vandebuerie.

Lukas Dhont trapte met het zeer gevoelige Close het festival af op 11 oktober, op de plek waar hij verliefd is geworden op cinema en waar hij zich naar eigen zeggen nog steeds “thuis” voelt. Het leverde grote emoties op. Net zoals bij zijn ontmoeting met zijn “held” Céline Sciamma tijdens een uitgebreide talk over de oeuvres van de twee filmmakers. Ook de première van Holy Spider van de Iraanse regisseur Ali Abbasi weekte heel wat los. De film toont de ware gebeurtenissen van een seriemoordenaar in Iran. In een erg emotionele Q&A uitte de Iraanse actrice Zar Amir-Ebrahimi haar woede tegenover de gewelddadige repressie van het Iraanse volk, en van Iraanse vrouwen in het bijzonder.

Emotie was ook het kernwoord bij de jury’s op het festival. Zo bekroonde de International Jury het onthutsende Franse rechtbankdrama Saint Omer van Alice Diop, terwijl de Explore Zone-jongerenjury erg aangedaan was door de documentaire How to Save a Dead Friend van Marusya Syroechkovskaya, die depressie en zelfdoding op persoonlijke wijze onder de loep neemt. De docu paste perfect binnen een van de thema’s van Film Fest Gent 2022: veerkracht. Een tiental films binnen het programma toonden hoe veerkracht het verschil kan maken tussen slagen of falen, een niet onbelangrijke boodschap in deze tijden.

Bovendien kon het festival - in tegenstelling tot de voorbije jaren toen de cinema’s dicht gingen door de pandemie - heel wat kleinere films een duwtje in de rug geven in aanloop van hun release. Een van de grote missies van het festival blijft het creëren van visibiliteit voor niet-gedistribueerde films. Maar liefst 62 procent (103 kort- en langspeelfilms) van het programma bestond echter uit producties die (voorlopig) geen release in België krijgen. Film Fest Gent is zo de enige kans voor de filmliefhebber om die films in ons land op een groot scherm te zien.

Focus op Zuid-Koreaanse cinema

Een gesmaakte ingang tot het filmprogramma was de focus op Zuid-Koreaanse cinema. Zowel de nieuwe films als het Classics-programma lokten veel belangstelling. Zelfs enkele jaren na zijn release, speelde Burning van Lee Chang-dong voor uitverkochte zalen. Zoals elk jaar stelden heel wat filmmakers hun films persoonlijk voor aan het Gentse publiek, waaronder regisseurs als Mascha Halberstad (Knor), Cristian Mungiu (R.M.N.), July Jung (Next Sohee), Marie Kreutzer (Corsage), Raoul Servais (Der lange Kerl), Colm Bairéad (The Quiet Girl), Michael Koch (Drii Winter), Mia Hansen-Løve (Un beau matin) … Een van de meest opvallende was de Zuid-Koreaanse regisseur Im Sang-soo die niet alleen zijn meest recente film - Heaven: To the Land of Happiness - in uitverkochte zalen kwam inleiden, maar ook nog eens terugblikte op zijn remake The Housemaid uit 2010, die samen met het origineel uit 1960 op het programma stond en veel nieuwsgierigheid wekte.

Brug tussen film en filmmuziek

De Zuid-Koreaanse focus vormde de ideale brug tussen het film- en het filmmuziekprogramma van Film Fest Gent, met als een van de hoogtepunten het concert Korean Composers in aanwezigheid van componisten Cho Young-wuk (Oldboy, The Handmaiden) en Lee Byeong-woo (The Host, Mother). Het festival zette ook hard in op het in de kijker zetten van creatieve samenwerkingen tussen componisten en filmmakers. Het publiek kreeg tijdens twee uitgebreide Creative Partnership-talks inkijk in de samenwerkingen tussen enerzijds David Lowery (regisseur van onder meer The Green Knight) en componist Daniel Hart en anderzijds regisseur Fien Troch, monteur Nico Leunen en componist Johnny Jewel.

Filmmakers als Im Sang-soo, David Lowery en Alexandre O. Philippe mengden zich tussen componisten tijdens de World Soundtrack Awards, de jaarlijkse filmmuziekprijzen die Film Fest Gent afsluiten. Componisten en filmmakers groeiden zichtbaar naar elkaar toe tijdens het festival, en meerbepaald tijdens de WSA Film Music Days. De 49ste editie van Film Fest Gent slaagde andermaal in waarin het uniek is, namelijk het verbinden van de film- met de filmmuziekindustrie.

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht:

Meer over