De laatste recordeditie van Gent Jazz Festival dateert van 2012. Toen bezochten 38.000 mensen de Bijlokesite. Dit jaar deed het festival daar dus nog eens duizend bovenop, dankzij grote namen als Yann Tiersen, Diana Krall, Gregory Porter, Jamie Cullum, John Zorn en Joan Baez. Maar ook de nieuwe podia maakten indruk, net als enkele muzikale ontdekkingen én de Gentse jazzscene.

Er viel dit jaar niet naast te kijken: de nieuwe festivaltent torende boven de feeërieke Bijlokesite uit en ze gaf nóg meer cachet aan de optredens van de verschillende headliners, die er van 29 juni tot 9 juli passeerden. De Garden Stage, het tweede podium van Gent Jazz Festival, deed het dan weer voor het eerst in openlucht en werd daardoor nog meer een hotspot tussen het geweld op de Main Stage door. De Bijlokesite ademde meer, en dat viel ook de bezoekers op.

Ook opvallend: door het nieuwe waarborgsysteem voor herbruikbare bekers lag de Bijlokesite er te allen tijde kraaknet bij – een groot verschil met voorgaande edities. Werden eveneens geapprecieerd (zeker tijdens het eerste festivalweekend, bij temperaturen tot 32 graden): gratis kraanwater en de verkoop van gefilterd kraanwater aan gereduceerde prijs.

Het festival wil daarnaast ook nog eens uitdrukkelijk alle vrijwilligers en medewerkers bedanken om de annulering van Sting op maandag 8 juli in perfecte banen te leiden, en samen met de Belgische toppers Novastar en Stef Kamil Carlens alsnog te zorgen voor een positieve sfeer op de Bijlokesite én een ontspannen festivaldag.

De highlights van festivaldirecteur Bertrand Flamang

RYMDEN stak er in het eerste weekend bovenuit – een pianotrio onder leiding van Bugge Wesseltoft dat een brug slaat naar de toekomst. Bugge is altijd al een vernieuwer geweest, maar met die fantastische ritmesectie erbij krijgt zijn geluid weer een compleet andere drive. Al kon je in het eerste weekend natuurlijk ook niet naast Judi Jackson, die maar een paar nummers nodig had om de onwennigheid van zo’n groot podium om te zetten in zo’n gedreven set dat ze iederéén op haar hand kreeg. Jackson heeft echt alles om één van de grote jazzmadammen te worden en hier ooit bovenaan de affiche te staan. Het deed me denken aan Jamie Cullum, die hier ooit zijn eerst grote stappen buiten de UK zette, en dat merkte je ook dit jaar aan zijn fenomenale set: de emotionele band die hij heeft met dit festival is onmiskenbaar."

“Dat geldt trouwens ook voor José James, die echt deugd lijkt te hebben van zijn Bill Withers-set, en het was vanzelfsprekend eveneens een blij weerzien met Gregory Porter. Achterafgezien ben ik ook blij dat we van die zondag op het laatste moment een staande festivaldag hebben moeten maken: Porter én James konden nu echt voluit gaan, met vuur en tempo, en dat vonden ze zelf fantastisch. Wie trouwens ook voluit ging: Vincent Peirani! We volgen hem al jaren, en het is geweldig om te zien hoe die van een uitzonderlijke muzikant naar echte headliner is uitgegroeid. En dat moet je natuurlijk ook zeggen van STUFF. Ze sloten een dag vol Gents talent en internationale topnamen af, en ze hoorden ab-so-luut thuis bovenaan die affiche. Ze waren dé band waar iedereen het over had, en dat is prachtig om te zien."

“En als ik er dan nog één verrassing mag uitkiezen: Blick Bassy was een echte schot in de roos. Ik heb hem ontdekt in New York op Winter Jazzfest – coup de cœur! – en ook op Gent Jazz Festival heeft hij harten veroverd met een erg begeesterd concert en ijzersterke songs die stevig verankerd zijn in zijn Kameroense roots. En intussen is ook John Zorn overweldigend begonnen aan de slotdag van Gent Jazz Festival. Maar dat is natuurlijk geen verrassing.”

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht: