Film Fest Gent viert 50ste verjaardag met 25 kortfilms van internationaal en nationaal talent

Voor Film Fest Gents gouden jubileum lanceert het festival ‘2x25’: 25 componisten, waaronder Colin Stetson, Tsar B en Howard Shore, werden uitgenodigd om een kort muziekstuk te schrijven. Vervolgens lieten 25 filmmakers - onder meer Paul Schrader, Terence Davies, Jia Zhangke, Anthony Chen, Jessica Beshir en Ildikó Enyedi - zich door de muziek inspireren om een kortfilm te maken. Het resultaat past helemaal binnen het DNA van Film Fest Gent: 25 sublieme symbioses van muziek en cinematografie, van opkomend talent en gevestigde waarden, en van klinkende namen en festivalfavorieten.

De impact die muziek kan hebben op een film valt niet te onderschatten. Toch worden componisten vaak pas laat bij een filmproject betrokken, en maken ze hun muziek altijd in functie van het beeld.

Voor dit jubileumproject keert Film Fest Gent de rollen om. Het festival benaderde in de eerste plaats muzikanten om een korte compositie te maken, van levende legendes zoals Gabriel Yared (The English Patient, The Talented Mr. Ripley) en Béla Tarr’s vaste componist Mihály Vig (Sátántangó, Werckmeister Harmonies) tot relatieve nieuwkomers in het vak zoals Eiko Ishibashi (Drive My Car), en van componisten zoals Howard Shore (The Lord of the Rings, Se7en) en Daniel Pemberton (Spider-Man: Into the Spider-Verse, Ferrari) tot experimentele muzikanten zoals Pauchi Sasaki (Canción sin nombre) en Colin Stetson (Hereditary, The Menu). Wat deze diverse verzameling componisten wel met elkaar gemeen heeft, is dat ze elk hun eigen hoofdstuk hebben in de Film Fest Gent-geschiedenisboeken.

Van 17 componisten (Florencia di Concilio, Shigeru Umebayashi, Gustavo Santaolalla, Eiko Ishibashi, Alex Heffes, Arnaud Rebotini, Jung Jae-il, Gabriel Yared, Colin Stetson, Daniel Hart, Evgueni Galperine, Rachel Portman, Gabriel Chwojnik, Abel Korzeniowski, Patrick Doyle, Howard Shore en Anne Dudley) werden de scores opgenomen door Brussels Philharmonic onder leiding van maestro Dirk Brossé, die zelf ook een score componeerde. Voor Ishibashi, Rebotini en Chwojnik was dit project de eerste gelegenheid waarbij hun scores symfonisch werden uitgevoerd en opgenomen.

Vervolgens klopte Film Fest Gent aan bij de filmmakers. Ook hier werd voor een breed scala aan cineasten gezorgd: fictiefilmmakers zoals Paul Schrader (American Gigolo, Mishima, First Reformed) en Naomi Kawase (Suzaku, True Mothers), documentairemakers zoals Alexandre O. Philippe (Lynch/Oz), experimentele filmmakers zoals Helena Wittmann (Human Flowers of Flesh) en Belgisch talent zoals Stijn Coninx (Daens), Meltse Van Coillie (Nocturnus), Anthony Nti (Da Yie) en Jessica Woodworth (King of the Belgians). De filmmakers kregen enkele muziekstukken te horen en maakten daaruit hun keuze. Pas wanneer het doek gevallen was, werd de naam van de gekozen componist onthuld.

Het festival koppelde enkel regisseurs en componisten die nog nooit eerder hadden samengewerkt om een creatieve kruisbestuiving te garanderen. Ook geografisch werd gezorgd voor een grote diversiteit, met filmmakers en componisten uit onder meer Guatemala, Ethiopië, Georgië, Schotland, de Filippijnen, Tunesië, Portugal en Japan.

  • Florencia Di Concilio (Uruguay) x Terence Davies (UK) - Passing Time
  • Shigeru Umebayashi (Japan) x Radu Jude (Romania) - Greetings from Crîngasi
  • Gustavo Santaolalla (Argentina) x Jacqueline Lentzou (Greece) - Pleiades (or Going Home)
  • Eiko Ishibashi (Japan) x Laura Citarella (Argentina) - Trenque Lauquen
  • Mihály Vig (Hungary) x Alexandre Koberidze (Georgia) - The More I Zoom in on the Image of These Dogs, The Clearer it Becomes They Are That They Are Related to the Stars
  • Alex Heffes (UK) x Alexandre O. Philippe (USA) - Film Fest Gent
  • Arnaud Rebotini (France) x Helena Wittmann (Germany) - The Swell
  • Jung Jae-il (South Korea) x Jayro Bustamante (Guatemala) - Fuego Sagrado
  • Gabriel Yared (Lebanon) x João Pedro Rodrigues (Portugal) - Tempo
  • Daniel Pemberton (UK) x Paul Schrader (USA)
  • Colin Stetson (USA) x Ildikó Enyedi (Hungary) - My Fear in My Arms
  • Nainita Desai (UK) x Brillante Mendoza (Philippines) - Moro
  • Daniel Hart (USA) x Wannes Vanspauwen & Pol De Plecker (Belgium) - It's Raining, It's Pouring
  • Evgueni Galperine (France) x Bi Gan (China) - Shards of Moon
  • Teresa Barrozo (Philippines) x Jia Zhangke (China) - Out of Jungle
  • Rachel Portman (UK) x Diana Cam Van Nguyen (Czech Republic, Vietnam) - Dancing Fruit
  • Pauchi Sasaki (Peru) x Jessica Beshir (Mexico, Ethiopia) - Ladan
  • Amine Bouhafa (Tunisia) x Naomi Kawase (Japan) - echo
  • Gabriel Chwojnik (Argentina) x Imge & Sine Özbilge (Belgium, Turkey) - Meshes
  • Abel Korzeniowski (Poland) x Anthony Chen (Singapore) - The Cigarette
  • Dirk Brossé (Belgium) x Meltse Van Coillie (Belgium) - Chamariz
  • Patrick Doyle (Scotland) x Juanita Onzaga (Colombia) - Sanctuary
  • Tsar B (Belgium) x Jessica Woodworth (Belgium) - fly
  • Howard Shore (Canada) x Anthony Nti & Chingiz Karibekov (Belgium) - Drift
  • Anne Dudley (UK) x Stijn Coninx (Belgium)

De kortfilms worden tijdens het festival getoond vóór elke langspeelfilm en zijn nu al te zien op het Youtube- en Vimeokanaal van Film Fest Gent. Van 10 tot 21 oktober zijn de films ook op groot scherm te zien als voorprogramma bij elke Film Fest Gent-filmvertoning en in S.M.A.K., het Stedelijk Museum voor Actuele Kunst in Gent.

Focus op filmmuziek

Film Fest Gent begon als een ambitieus filmgebeuren in 1974 en groeide uit tot het grootste internationale filmfestival van België. In 1985 introduceerde het festival haar officiële competitie, genaamd ‘de impact van muziek op film’, en werd zo het eerste festival met een uitgesproken focus op filmmuziek. De liefde voor filmmuziek werd steeds groter en leidde uiteindelijk tot de oprichting van de World Soundtrack Awards in 2001.

Dit jaar vindt de 23e editie van de World Soundtrack Awards plaats op zaterdag 21 oktober in Capitole Gent. De Amerikaanse componist Laurence Rosenthal (The Young Indiana Jones Chronicles) en de Italiaanse componist Nicola Piovani (La vita è bella) worden geëerd met een Lifetime Achievement Award. Beide heren zullen ook aanwezig zijn op de World Soundtrack Awards, net zoals de Japanse componist Eiko Ishibashi, die Discovery of the Year 2022 in de wacht sleepte. Een selectie van hun werk zal live gebracht worden door Brussels Philharmonic onder leiding van Dirk Brossé.

Jaarlijks beëdigen Film Fest Gent en kunstencentrum VIERNULVIER bovendien een eigenzinnig huwelijk tussen muziek en cinema met het programma VIDEODROOM, een eclectische smeltkroes van audiovisuele voorstellingen en nieuwe scores bij te herontdekken films. Tijdens deze editie speelt Colin Stetson een liveset gebaseerd op zijn filmmuziek, creëren Wiegedood en Mattias De Craene nieuwe soundtracks voor respectievelijk A Page of Madness (1926, Teinosuke Kinugasa) en The Holy Mountain (1973, Alejandro Jodorowsky), brengen Tsar B & Dijf Sanders een hommage aan de muziek van Twin Peaks, en wordt in wereldpremière de nieuwe film van Ryûsuke Hamaguchi (Drive My Car) vertoond met de live score van Eiko Ishibashi.

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht: