De VRT kan voor 2013 mooie resultaten voorleggen. Dat blijkt uit het jaarverslag dat vandaag werd voorgesteld in de nieuwe Mediacommissie van het Vlaams Parlement. Op maandbasis bereikte de openbare omroep maand gemiddeld 96,9% van de bevolking. En elke dag keken gemiddeld ongeveer 2,1 miljoen Vlamingen naar een van de VRT- journaals of -duidingsprogramma’s. Ook op het gebied van Nederlandstalige muziek op de radio, schermaanwezigheid van vrouwen en Nieuwe Vlamingen, het aandeel culturele en educatieve programma’s, behaalde de VRT de opgelegde doelstellingen uit de beheersovereenkomst. Slechts 5 van de 125 doelstellingen werden niet gehaald. En bij de niet-behaalde normen (b.v. ondertiteling, aandeel Vlaamse programma’s) bleef de openbare omroep maar net onder de gevraagde quota.

1. Een sterk gewaardeerd aanbod op radio, televisie en online

Informatieve, culturele en Vlaamse content op televisie

  • Eén, Canvas, Ketnet en OP12 bereikten samen wekelijks 88,8% van televisiekijkend Vlaanderen (norm: 75%). De Vlaming keek gemiddeld per dag 1uur en 55 minuten naar VRT-Televisie (2 minuten meer dan in 2012).
  • Dagelijks keken gemiddeld 2.095.935 Vlamingen naar een van de journaals en/of duidingsprogramma’s van de VRT.
  • De cultuurprogramma’s op VRT-Televisie bereikten wekelijks gemiddeld 43,4% van de Vlamingen (norm: 25%), de educatieve programma’s 38,4% (norm: 25%).
  • Het aandeel van de Vlaamse producties op Eén en Canvas in primetime (18-23 uur) bedroeg 64,3%. Vanaf september werd de 65%-norm steeds gehaald.

VRT-Radionetten zetten in op nieuws en Vlaamse muziek

  • De VRT-radionetten bereikten wekelijks 80,0% van de Vlaamse luisteraars (norm: 70%). De gemiddelde luisterduur per dag bedroeg 4 uur en 2 minuten (2 minuten meer dan in 2012).
  • 95,6% van de VRT-luisteraars luisterde ook naar de nieuwsuitzendingen op de radio (norm: 80%). MNM en Studio Brussel zijn goed voor 43,2% van alle luisteraars van VRT-nieuws.
  • Alle VRT-radionetten deden in 2013 meer cultuurcaptaties dan het jaar voordien. In totaal werden 297 opnames gedaan, of 13% meer dan het jaar voordien.
  • 25,5% van de muziek op VRT-radio was van Vlaamse makelij (norm: 25%). Op Radio 1 was 15,1% (norm: 15%) van de muziektijd Nederlandstalig, op Radio 2 was dat 30,0% (norm: 30%).

​VRT vergroot digitale impact

  • In 2013 kende het aantal bezoekers van de VRT-themasites een sterke stijging. (Deredactie.be: +25%, Sporza.be: +16%). Dagelijks luisterden gemiddeld ook bijna 85.000 personen naar het VRT-radio-aanbod online.
  • Een.be (95.703) was de populairste website van de VRT-televisienetten (+ 32%), Stubru.be (31.178) de populairste radiowebsite (+30%).
  • Ook op sociale media wordt het VRT-aanbod druk gevolgd. Zo had Studio Brussel bijna 300.000 fans en MNM bijna 115.000 fans.
  • De VRT-websites werden in 2013 opvallend meer via smartphone (+59%) en tablet (+108%) geconsulteerd. Bij Sporza gebeurde 40% van de bezoeken via een mobiel toestel.

2. Onderscheidend in aanbod en werking

Iedereen mee: algemeen en specifiek

  • In 2013 konden kinderen voor het eerst een gans jaar ononderbroken naar Ketnet kijken.
  • Voor slechtzienden werden drie fictiereeksen (Witse, Wolven en De Ridder) met vertelstem aangeboden (o.a. OP12). En bijna alle televisie-uitzendingen waren beschikbaar met gesproken ondertiteling.
  • 94,7% van de televisieprogramma’s werd ondertiteld. En Het journaal van 19 uur (Eén) en Karrewiet (Ketnet) werd dagelijks aangeboden met Vlaamse Gebarentaal.
  • De VRT moet de maatschappij weerspiegelen: in dat opzicht werden ook de criteria inzake schermaanwezigheid van vrouwen (36,6%) en Nieuwe Vlamingen (6,8%) gehaald.
  • De klachtenbehandeling van de VRT kreeg een uitstekende beoordeling van de Vlaamse Ombudsman: ‘een voorbeeld voor de sector en daarbuiten’.

Meerwaarde voor maatschappij en mediasector

  • In 2013 werd voor 63 miljoen euro aan programma’s besteld bij externe productiehuizen. Dat komt neer op 33,9% van de programma-uitgaven.
  • Vorig jaar was de VRT ook de drijvende kracht achter een aantal samenwerkingsinitiatieven tussen de Vlaamse zenders: afspraken rond een gezamenlijke geluidsterkte, een eigen Vlaams 12+ label en Stievie, de app voor licht uitgesteld kijken, die later door Medialaan op de markt gebracht werd.
  • Ook met andere maatschappelijke spelers werd intensief samengewerkt: dat was onder meer het geval voor Music for Life (Studio Brussel), De Grootste Helpdesk van Vlaanderen (Radio2) en de Verkeersweek van MNM.
  • Vorig jaar kwamen 39 verschillende kleine sporten aan bod bij Sporza. Uitzendingen van kleine sporten bereikten vorig jaar samen bijna 1,3 miljoen kijkers
  • De VRT sloot vorig jaar een akkoord met het VIAA voor de verdere archivering en ontsluiting van het VRT-materiaal ten behoeve van onderwijs, bibliotheken en wetenschappelijke onderzoek.

3. Een kostenbewuste VRT

  • Na een dotatievermindering in 2012 van 3,9 miljoen euro, volgde met de budgetcontrole van 2013 een extra dotatievermindering van 4,6 miljoen euro. Eind 2013 lag de overheidsfinanciering dus 8,5 miljoen lager dan wat oorspronkelijk voorzien was in de beheersovereenkomst.
  • De VRT sloot 2013 niettemin af met een resultaat dat 0,5 miljoen euro beter was dan gebudgetteerd. De VRT focuste daarvoor onder meer op een verfijnde budgettoewijzing voor programma’s (‘design-to-value’), administratieve vereenvoudiging en procesverbeteringen. De middelen voor het aanbod bleven gevrijwaard. In 2013 ging 87% van de totale kosten naar aanbod.
  • De VRT kostte in 2013 per Vlaming 46 euro aan belastinggeld. 66% van haar middelen kwam van de overheidsdotatie, ruim een derde uit andere opbrengsten.

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht:

Meer over