Pakkende verhalen kleuren hartverwarmende Music for Life

Music for Life 2014 zit erop. In totaal organiseerden de Vlamingen 2.040 acties voor 870 verschillende zelfgekozen goede doelen. Dat zijn bijna tweehonderd acties meer dan tijdens Music for Life 2013. "De Warmste Week" bereikte drie op vier Vlamingen. Relevante cijfers, want uit een bevraging van de Koning Boudewijnstichting na de editie van vorig jaar bleek dat voor vele vzw's niet enkel fondsenwerving, maar ook sensibilisering heel belangrijk was. Die zorgde voor vele goede doelen namelijk voor meer giften en vrijwilligers doorheen het jaar.

Solidariteit door regen en wind

Een week lang leefden de Music for Life-presentatoren buiten in de kou. Maar ze stonden er zeker niet alleen voor. Jong en oud kwamen langs in Provinciaal Recreatiedomein De Schorre en vertelden waarom zij een bepaalde vzw een warm hart toedragen.

"Hartverwarmend om te zien hoe mensen uit alle lagen van de maatschappij regen en wind trotseerden om te vertellen waarom zij een specifiek goed doel een warm hart toedragen. De verhalen van de mensen waren vaak ontzettend pakkend en ontroerend. Overweldigend om horen hoe die mensen zich onvoorwaardelijk inzetten voor hun goede doel."

Music for Life-presentatoren Sam De Bruyn, Linde Merckpoel en Vincent Byloo

Tijdens Music for Life is muziek de rode draad. In totaal werden er meer dan 5.000 plaatjes aangevraagd. Daarnaast steunden vele nationale en internationale artiesten - van AC/DC tot Lenny Kravitz - de solidariteitsactie van Studio Brussel. Elke avond speelde een band een benefietconcert in The Flame: Kaiser Chiefs, Oscar And The Wolf, Netsky, Triggerfinger, Milow en dEUS haalden elk 15.000 euro op voor een zelfgekozen goed doel.

Meer dan geld alleen

Op dit moment bracht Music for Life al 2.727.405 euro op voor de 870 verschillende goede doelen. De Koning Boudewijnstichting verwacht de komende dagen nog een aantal stortingen van acties die pas vandaag en gisteren afgesloten werden. Nadien betaalt de stichting de komende weken al het ingezamelde geld uit aan de verschillende goede doelen.

Tijdens de slotshow van Music for Life werd ook bekendgemaakt dat de Studio Brussel-presentatoren de voorbije week 101.352 euro hebben opgehaald door in heel Vlaanderen warmbandjes te verkopen. Dat bedrag wordt gelijk verdeeld over alle 870 goede doelen die door de Vlamingen geregistreerd werden voor Music for Life.

Studio Brussel-nethoofd Jan Van Biesen is enthousiast: “We hebben dit gedaan voor alle mensen en verenigingen die zich al jaren met hart en ziel voor anderen inzetten. We zijn blij dat we hen met Music for Life de aandacht hebben kunnen geven die ze verdienen. Want we doen dit voor meer dan geld alleen. Het gaat ook om de naamsbekendheid van die vele goede doelen te vergroten."

Naamsbekendheid en sensibilisering

Uit een bevraging van de Koning Boudewijnstichting na de vorige editie van 2013 bleek dat Music for Life voor 80% van de vzw's een verschil heeft gemaakt. Omdat er extra financiële middelen binnenkwamen, maar vooral omdat de solidariteitsactie de naamsbekendheid van vele vzw's, die dag in dag uit waardevol werk verrichten, heeft vergroot. Daardoor meldden er zich bij vele vzw's doorheen het jaar meer vrijwilligers aan en kwamen er extra giften binnen: geld, maar ook kleren, voeding, etc.

"De afgelopen week hebben we Vlaanderen op z’n allermooist gehoord, gezien en samengebracht. Het persoonlijke engagement van zo veel gemotiveerde verenigingen en mensen, los van leeftijd, kleur, rang of stand, is een krachtig maatschappelijk statement. Dat statement maakte van deze week de solidairste en warmste week van het jaar."

Studio Brussel-nethoofd Jan Van Biesen

Tiende editie

In 2015 organiseert Studio Brussel de tiende editie van Music for Life. "Afspraak tijdens de week voor Kerstmis voor een nieuwe Warmste Week", aldus Van Biesen.

Music For Life 2014 In Feiten En Cijfers

Aantal bezoekers: 47.000

Bereikcijfers: 2,3 miljoen luisteraars luisterden tijdens De Warmste Week naar Studio Brussel. Meer dan de helft van alle Vlamingen is via televisie in contact gekomen met de solidariteitsactie van Studio Brussel. Een kwart van de Vlamingen volgde "De Warmste Week" via de live-uitzending op Eén en OP12. (geschat cumulatief bereik op basis van PPM-onderzoek, TNSMedia, december 2013, n=870, minstens 15 minuten gekeken of geluisterd)

Music for Life zorgde ook voor een groei op alle digitale platformen van Studio Brussel.

Aantal aangevraagde platen: 5.125

Meest aangevraagde platen:

  1. "Take Me To Church" - Hozier
  2. "Home" - Dotan
  3. "Christine" - Christine And The Queens
  4. "Mia" - Gorky
  5. "Happy" - Pharrell Williams

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht:

Meer over